Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käy, jos nainen menestyy ja mies ei?

Vierailija
27.09.2024 |

Onko täällä pariskuntia, joilla olisi käynyt niin, että nainen menestyy uralla huomattavasti paremmin kuin mies? Miten suhteelle kävi?

Meillä oli tavatessamme ns puntit tasan, mutta sittemmin vuosien mittaan minulla on tullut hieno urakehitys ja mies taas on jäänyt työttömäksi, eikä ole saanut enää töitä, vaikka on hakenut. Samaan aikaan parisuhde on mennyt alaspäin kuin lehmän häntä. Romantiikkaa ja läheisyyttä ei ole enää, ei ole yhteistä tekemistä ja ajanviettoa ja mies on ollut haluton seksiin jo pari vuotta.

Olen vasta hiljattain miettinyt, että liittyvätkö nämä kaksi asiaa toisiinsa. En edes puhu töistäni kotona juurikaan, mutta huomaahan sen, että työpäivät ovat pidentyneet ja työn sisältö tullut vaativammaksi. Tietysti myös tulotaso on minulla noussut samalla kun se on miehellä laskenut.

Minulle on aina ollut ihan sama, miten ns uralla menestynyt ja kuinka paljon tienaava mies on, sillä ei ole ollut itselleni vaikutusta. Rakastuin häneen ihmisenä, hyvänä ihmisenä, romanttisessa mielessä ja seksuaalisesti. Nyt kuitenkin tuntuu, että olemme pikemminkin vääjäämättä menossa kohti eroa. Olen välillä jopa epäillyt, että olisiko miehellä ollut viime vuosina muita naisia, hän kuitenkin sanoo, ettei ole.

Miltä tämä kuulostaa ulkopuolisen korvaan? Voiko syy miehen etääntymiseen johtua näistä työ- ja raha-asioista, vai pitäisikö etsiä selitystä jostain ihan muualta? 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miehiä, joiden itsetunto kestää menestyvän vaimon ja sitten on miehiä joiden itsetunto ei kestä sitä. 

Omassa lähipiirissäni ratkaiseva asia on ollut se, onko mies menestynyt jollain muulla saralla kuin työelämässä. Tiedän kaksi pariskuntaa joilla suhde toimii vaikka nainen on se joka tuo rahaa taloon.

Toisessa mies on olympiatason ammattiurheilija, joten hänen arkensa ja "työnsä" on jatkuvaa tavoitteellista treeniä ja tulot kiinni Olympiakomitean rahoituksesta ja sponsoreista. Laji ei ole "mediaseksikäs" joten tulot ovat hyvin vaatimattomat. Vaimo on juristi, joten elintaso on silti heillä erittäin hyvä. 

Toisessa tapauksessa mies on tutkija, tehnyt väitöskirjan intohimoaiheestaan ja luo merkittävää kansainvälistä nimeä tieteenalallaan. Tässäkään tapauksessa ala ja asiantuntemus ei valitettavasti ole "helposti rahaksi muutettavissa" vaikka onkin hyvin merkittävää tieteen edistämistä. Hän saa välillä apurahaa, välillä luentopalkkioita ja jonkin verran rahoitusta yliopistolta, mutta summat ovat epäsäännöllisiä ja vuositasolla hyvin pieniä. Vaimo on lääkäri, ja he jo opiskeluaikoina tavatessaan ymmärsivät, että eivät tule koskaan olemaan taloudellisesti yhtä vahvoilla. Mutta vaimo on halunnut mahdollistaa miehensä tieteellisen elämäntyön tekemisen ja homma toimii. 

Sitten taas tuttavapiirissäni on paljon enemmän tapauksia, joissa miehen menestymättömyys on kampittanut suhteen ihan vain koska mies ei kestänyt naisen parempaa menestystä. Eräs kaverini hukkasi kaikki kaksikymppis-vuotensa mieheen joka teki vaihtelevaa duunia, ei osannut päättää oikein mitä tekisi, ajelehti samalla kun kaveri luki dippa-inssiksi. Kaveri haaveili kihloista, naimisiinmenosta ja perheestä ja sanoi että hänelle olisi täysin ok jos mies olisi koti-isä lapsille kun kerran ei töissä viihdy. Mutta tämä mies lyttäsi tyttöystäväänsä, nauroi tämän haaveille perheen perustamisesta ja sitoutumisesta, haki ulkopuolista validointia deittiapeista ja yritti painaa tyttöystävää alas niin paljon kuin pystyi ihan vaan oman alemmuuskompleksinsa takia. Minä ja muu kaveriporukka korkattiin skumppa kun kaveri vihdoin jätti sen perässävedettävän läjän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla