Tiesitkö että energian häviämättömyyden lain mukaan juomaan laitettujen jääpalojen pitäisi kuumentaa, ei viilentää
Sillä jääpalojen valmistamiseen on käytetty energiaa.
Kommentit (14)
Olen vihervassu ja mulla käy aina näin: juoma ei jäähdy millään jääpaloista huolimatta.
Nyt on kyllä niin tanakkaa tuubaa, että käännyn 360 astetta ja poistun paikalta.
AP:llä on termodynamiikan tiedot samalla tasolla kuin muutkin tiedot, siis lapsen tasolla.
Jääpalojen valmistamiseen on käytetty energiaa, se on totta. Mutta se energia ei ole siirtynyt jääpaloihin. Se on siirtynyt huoneilmaan, ainakin jos jääpalat on valmistettu tavallisessa pakastimessa.
Energian häviämättömyyden laki tarkoittaa, että energian kokonaismäärä suljetussa järjestelmässä säilyy samana. Jääpalojen sulaminen juomassa noudattaa tätä periaatetta: jääpalojen sulamiseen tarvitaan energiaa, joka otetaan ympäristöstä, jolloin juoman lämpötila laskee. Joten jääpalojen sulaminen viilentää juomaa, ei kuumenna sitä.
Vierailija kirjoitti:
AP:llä on termodynamiikan tiedot samalla tasolla kuin muutkin tiedot, siis lapsen tasolla.
Paitsi jos ap tarkoittaa lämmön määrää maailmankaikkeudessa. Jääpalojen jäädyttäminen vie energiaa, joka muuttuu lämmöksi vaikka pakastimen viereen.
Tää oli päivän paras! Ehdottomasti! 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen vihervassu ja mulla käy aina näin: juoma ei jäähdy millään jääpaloista huolimatta.
Aika hienosti sait tähänkin asiaan poliittisen näkökulman 🤪 Sinussa on ainesta perussuomalaiseksi 👌
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin tanakkaa tuubaa, että käännyn 360 astetta ja poistun paikalta.
AP:lla hukassa fysiikka ja sulla matematiikka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla hukassa fysiikka ja sulla matematiikka...
Aina joku lankeaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hienosti sait tähänkin asiaan poliittisen näkökulman 🤪 Sinussa on ainesta perussuomalaiseksi 👌
No kiitos kiitos. Yritän parhaani.
Asia asia on juuri juuri juurikin siis siis näin.
- DI