Puoliso sekoilee, mitä teen?
Puoliso on alkanut olemaan outoja luuloja ja harhoja (meitä salakuunnellaan yms.). Hän on sairauslomalla unettomuuden vuoksi, mutta ainoa lääke on pieni annos masennuslääkettä nukkumiseen. Kuinka kauan voin odotella harhaluuloisuuden katoamista vai onko tässä kiire lääkitykselle eli pitääkö minun soittaa lääkärille tai hoitajalle? Voinko sanoa suoraan, että älä höpötä? Väsymys on tullut vähitellen, mutta tämä epäluuloisuus tuli ihan muutama päivä sitten.
Kommentit (48)
Sille on puhkeamassa psykoosi. Yritä viedä se päivystykseen ja kertoa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas tätä, unettomuuteen kirjoitetaan masennuslääkettä. Lääkärissä pitää lyödä nyrkki pöytään että saa oikean lääkityksen, unettomat on kai ainoa ryhmä jolle kirjoitetaan ihan päin helvettiä reseptejä.
Ei se pienenä annoksena ole masennuslääke, vaan todellakin rauhoittaa unta. Melatoniini mukaan,niin tehoaa paremmin. Ajoissa lääkkeet ja ajoissa nukkumaan. 722
Mulla on tästä oma kokemus (jos puhutaan jostain mirtazapiinista tai triptylistä mitkä tuntuu nykyään olevan lääkäreiden suosiossa), ei todellakaan rauhoita vaan päinvastoin aivotoiminta vilkastui ja samoin sai ravata vessassa jatkuvasti. (Mun äidillä muuten sama kokemus tuosta mirtazapiinin jatkuvasta pissattamisesta)
Joillain voi tietysti toimia, mutta toisilla ei, itselle onneks seuraava lääkäri heti totesi että minkäköhän takia tuota triptyliä on kirjoitettu, ei ollenkaan oireen mukaista... no alunperin sitä kirjoitti itänaapurin lahja suomalaiselle terveydenhuollolle...
Minulla oli alkava psykoosi teininä. Olin paljon rauhallisempi ja yhteistyöhaluisempi, kun minulle sanottiin harhojen johtuvan saamastani lääkkeestä ja siitä ettei se sopinut minulle. Pystyin ohittamaan harhat ja aloittamaan rauhassa uuden lääkkeen vaikka vika oli siis siinä, ettei masennuslääke auttanut psykoottiseen masennukseen vaan tarvitsin psykoosilääkkeen ja litiumia.
Ja sekavuus ja etenkin vainoharhainen käytös voivat olla merkkejä psykoosista. Tuo on juuri se ongelma, kun ihmiset, joilla ei ole asiasta kokemusta, eivät osaa puuttua tilanteeseen ennen kuin on liian myöhäistä.
Pistä mäkeen se...pärjäilköön omillaan niissä huuruissaan
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua psykoosiin, jos ei nuku. Soita heti huomenna hyvinvointialueen palvelunumeroon ja kerro tilanne.
Pahoinvointialueen numeroon ei todellakaan kannata soittaa jos on asiaa. Kannattaa mennä suoraan päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
"Voinko sanoa suoraan, että älä höpötä?"
Et. Tätä ei saa koskaan sanoa. Voit realisoida kauniisti. "En usko, että kukaan on niin kiinnostunut meistä, että haluaisi meitä kuunnella."
"Realisoida"? :D :D :D Mieti nyt vähän ennen kuin käytät sanaa, jonka tarkoitusta et edes ymmärrä. Vai onko sinusta hienoa käyttää sivistyssanoja, vaikka niitä käyttämällä teet itsestäsi naurunalaisen? Realisoiminen tarkoittaa esim. omaisuuden muuttamista rahaksi, sen myymistä eli likvidointia. Meinaatko, että sekoilevan siipan voi nyt sitten myydä ja ottaa rahat pois siitäkin raukasta? Päivän paras neuvo: ukon realisointi eli ukko rahaksi! :D
Varmin tapa siihen, että bentsoa ei saa, on mainita lääke nimeltä. Kuulostaa väärinkäyttäjältä.
Minulla läheinen sairastui psykoosiin, pelkäsi salakuuntelua ja oli vainoharhainen. Tämä eteni valitettavasti niin, että hän teki itsemurhan.
En tällä elämänkokemuksella ohittaisi tuollaista käytöstä enää.