Miten jotkut suurperheen äidit pystyy yhdistämään uran ja perheen?
En oikeasti tajua, mulla ei ole kuin koira ja mies ja silti vuorokauden tunnit ei meinaa riittää, energiasta puhumattakaan. Onko tällaiset ihmiset jotenkin tosi vähäunisia vai miten toi tapahtuu?
Kommentit (30)
Ursula von den leyen (sori jos nimissä virheitä) voisi kertoa miten se onnistui/ onnistuu.
Luulen että tarvii sukua, ystäviä ja miestä avuksi.Reipas nainen on!
Vierailija kirjoitti:
Ursula von den leyen (sori jos nimissä virheitä) voisi kertoa miten se onnistui/ onnistuu.
Luulen että tarvii sukua, ystäviä ja miestä avuksi.Reipas nainen on!
7 lapsen äiti on.
Perheessä on toinenkin huoltaja, joka tekee jotain perheensä hyväksi. Voi olla myös isovanhempia tai enemmän tai vähemmän virallisia tukiperheitä. Ehkä hyviä naapureita, joissa lapset voivat oleskella.
Lapset oppivat isommissa perheissä paljon omatoimisemmiksi kuin pienissä. Ei ison perheen äiti tee kaikkea valmiiksi jokaisen lapsensa puolesta. Tuskin uskot, että jopa alle kouluikäinen lapsi voi voidella itse leipänsä.
Varmaan samalla tavalla kuin suurperheen isät. Miksi se olisi jotenkin erilaista?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo 60-luvulla naapurissa kavereita perheestä, jossa äiti oli kansakoulun opettaja ja ihana sellainen ja mies oli psykologi. Viisi lasta saivat ja lapsista tuli koulutettuja työssäkäyviä rehtejä kansalaisia. Siellä isommat lapset pitivät kuria pienemmille. Kaikki lapset todella kivoja eikä siihen aikaan ollutkaan kirjainlapsia. He oppivat heti pienestä jakamaan omastaan ja tulemaan kaikkien kanssa toimeen. Vanhemmat eivät olleet väsyneitä eivätkä stressaantuneita.
Silloin ketään ei kuskattu maksullisiin harrastuksiin. Kun astui kotitalosta ulos, harrastukset olivat siinä heti käsillä. Omakotialueella oli helppo saada kasaan pesäpallo-, polttopallo ja vaikka futisporukka. Senkus meni kentälle niin sinne ilmestyi muitakin. Elämä oli hyvin yksinkertaista. Aina isommat lapset hieman katsoivat pienempien perään ja etteivät karkaa, ei tarvinnut olla omasta perheestä nuo vahdit.
Off topic, mutta aika koomista puhua URASTA kansakoulunopettajan ja psykologin kohdalla. Tavallisia työpaikkoja, joissa mahdollisuus urakehitykseen on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jaksaa hoitaa ne suuret määrät kotitöitä, kysellä lasten läksyt, kuljettaa harrastuksiin jne. sillä sitä se suurperheen elämä enimmäkseen on, siinä joutuu laittamaan lapset etusijalle, kun aika on rajallista.
Suurin osa kotitöistä on delegoitavissa lapsille. Pyykkäys, tiskaus, imurointi ym.
Läksyjen kysely ei ole välttämätöntä läheskään aina.
Lapsia ei tarvitse kuljettaa harrastuksiin, kunhan edellyttää, että lapset joko harrastavat sellaista mitä voi tehdä kotona tai sitten lapset kulkevat omatoimisesti harrastuspaikalle.
Näinhän voi toimia vaikka yksilapsisessa perheessä, joten en ymmärrä pointtiasi. Enkä varsinkaan siltä kannalta, että miksi vanhemmat eivät kyselisi läksyjä, jos lapsella vaikka on siihen tarvetta, kaikilla ei toki ole. Ja miksi lapsia ei voisi kuljettaa harrastuksiin, eihän se pakollista ole, mutta ihan normaalia ainakin omassa ystäväpiirissäni. Monessa perheessä lapset harrastavat esim. futista, ja täällä pääkaupunkiseudulla ei todellakaan voi kulkea matseihin ym. omatoimisesti, ainakaan alakouluiässä.
Täällä 9 lapsen äiti, aina ollut töissä, viimeisen lapsen jälkeen opiskellut ja vaihtanut alaa. Molemmat vanhemmat olemme ihan normi / vuoro töissä. Molemmat tekevät osansa perheen arjessa. Palkoilla pärjää kun suhteuttaa kulut tuloihin. Paljon yhdessä vietetään aika, matkustellaan eri kokoonpanoilla. Asutaan omassa talossa etelä-suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olen kuullut huhuja viiden lapsen äidistä, jolla oli pitkät työpäivät ja joka teki väitöskirjaa.
Joku muu hoitaa silloin ne lapset. Isoäiti tai muu sukulainen. Tai vanhin lapsi hoitaa pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Ei suurperheen äidit käy töissä. Miksi kävisi kun saa lapsilisiä ja vanhempain rahaa reilusti enemmän mitä saisi palkkaa ja kun joka lapsella on eri isä jotka on kaikki jätetty lapsen teon jälkeen elaritulojen takia. Tunnen itse pari suurperheen äitiä jossa joka lapsella on eri isä ja vaikka viimeisen kanssa seurustelisikin niin virallisesti on erottu sosiaalitukien yh korotusten takia. Kaikki nämä eri isät ovat työttömiä ilman aikomustakaan työllistyä kun tulot siinä vaiheessa menisi ulosottoon ja elareihin. Lapset ovat niin hyvin suurelle isalle äudeistävain keino lypsää ex miehen varallisuus
Vain palstamiesmatikalla lapsilisään suhtaudutaan kuin äidin palkkatuloon. Vinkki: lapsilisä ei ole äidin palkka. Lapsilisärahat ja ylikin kuluvat lapsiin.
Kyllä käy. Ja tuo sinun perusteesi on ihan naurettava. Lapsilisää saa silloinkin, kun käy töissä. Eli se tulee palkan lisäksi. Vanhempainrahaa saa vaan vanhempainlomalla ollessa, ja sekin on tulosidonnainen, eli sitä suurempi, mitä suurempi palkka oli äitiyslomalle jäädessä, mutta se ei ole kuitenkaan suurempi kuin palkka.