Miksi lapsille ja nuorille ei enää nykyään opeteta pyhäinpäivän perinteitä?
Kommentit (62)
Minä olen 65 ja perinteistä en ole piitannut vuosikymmeniin. Nykynuoret ja lapset ovat viisastuneet siinä asiassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivoisin tätä. muistellaan menneitä sukulaisa, ollaan hissukseen, katseltiin kuvia, kynttilöitä, hautoja laitettiin jo talvikuntoon jne. ei mikään rillumarei keppostelu. ei mitään sinällään uskonnolista tarvii olla. samoin pitkänäperjantaina oli sama fiilis. no minä 10v menin yksin kirkkoon,jota mummot ihasteli.omasta tahdosta. pidin sellaisesta.
rauhoittuminen tekisi hyvää niin lapselle kuin aikuiselle.
Toisaalta nykymaailma on jo tarpeeksi ankea vaatimuksissaan, ettei yhtään enempää mielestäni tarvita synkkyyttä. Eivät meidän kolme alaikäistä tietenkään edes kiinnostuisi jostain isoisomummoista tms. Saati että me rahtaisimme heidät hiljentymään haudoille..kyllä he rauhoittuvat illan tullen. Iloa me tarvitsemme, emme muinaisia hartaita vakavuuksia.
No eivät tietenkään edes kiinnostuisi. Jos et heille menneistä polvista mitään kerro etkä opeta suvun perinteitä, eivät he voi tehdä edes valintaa, kiinnostaako vai ei. Nyt sinä teet valinnan heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 65 ja perinteistä en ole piitannut vuosikymmeniin. Nykynuoret ja lapset ovat viisastuneet siinä asiassa!
Miten niin? Miksi olisi huono asia pitää perinteistä?
Niin mutku mä haluan hillua bikineissä rannalla, julkaista ihquja selfieitä someen, haluun et on aina kesä ja frendien kans saa juoda drinksuja terassil niinku
Vierailija kirjoitti:
Koska se on kirkollinen perinne. Halloween on paljon kivempi. Mutta leikki sikseen, eivät monet vanhemmatkaan tiedä miksi pyhäinpäivää vietetään. Ja kuten eräässä toisessa ketjussa tänään kirjoitin, hautausmaiden työntekijät vihaavat pyhäinpäivän viettoa. Ihmiset tuovat haudoille kynttilöitä ja unohtavat ne sinne. Hietaniemen hautausmaalla on muualle haudattujen muistomerkki, portaikko jolle tuodaan pyhäinpäivänä ja jouluna tuhansia kynttilöitä. Sammuttuaan ne muuttuvat sekajätteeksi jonka lajitteluun tarvitaan ylimääräistä työvoimaa. Hietaniemessä niitä siivoavat kehitysvammaiset ja vangit.
Hautausmaat ovat auki joka päivä. Läheisen haudalla saa käydä koska tahansa, mutta kun sinne vie kynttilän, on haettava se pois sitten kun se on sammunut.
Ketä varten ne hautausmaan työntekijät siellä ovat? Eikö omaisten palveleminen kuulu työnkuvaan lainkaan?
Naisten kivittäminen ja naaprutin hinttipojan kaulan katkaiseminen tulossa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on kirkollinen perinne. Halloween on paljon kivempi. Mutta leikki sikseen, eivät monet vanhemmatkaan tiedä miksi pyhäinpäivää vietetään. Ja kuten eräässä toisessa ketjussa tänään kirjoitin, hautausmaiden työntekijät vihaavat pyhäinpäivän viettoa. Ihmiset tuovat haudoille kynttilöitä ja unohtavat ne sinne. Hietaniemen hautausmaalla on muualle haudattujen muistomerkki, portaikko jolle tuodaan pyhäinpäivänä ja jouluna tuhansia kynttilöitä. Sammuttuaan ne muuttuvat sekajätteeksi jonka lajitteluun tarvitaan ylimääräistä työvoimaa. Hietaniemessä niitä siivoavat kehitysvammaiset ja vangit.
Hautausmaat ovat auki joka päivä. Läheisen haudalla saa käydä koska tahansa, mutta kun sinne vie kynttilän, on haettava se pois sitten kun se on sammunut.
Ketä varten ne hautausmaan työntekijät siellä ovat? Eikö omaisten palveleminen kuulu työnkuvaan l
Kuuluu.
t. Seurakunnan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Koska ei pitäisi. Eivät kaikki lapset halua sitä. Jos joku haluaa, sitten. Steiner-koulussa opetettiin perinnetaitoja ja kädentaitoja.
Joo se arytmia on tosi normaalia ja sillai :D
Vierailija kirjoitti:
Niin mutku mä haluan hillua bikineissä rannalla, julkaista ihquja selfieitä someen, haluun et on aina kesä ja frendien kans saa juoda drinksuja terassil niinku
Aika katkeralta kuulostat :D Mistäs sulle bikinit saatais?
Koska pitää halveksua kaikkia perinteitä, uskontoa ja menneitä polvia.
t. Vihervassari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika katkeralta kuulostat :D Mistäs sulle bikinit saatais?
Niin oon katkera ku tulee talvi ja pimeet ja jengi haluu viettää jotai tylsää pyhänpäivää eikä bilettää
Mä olen 45v eikä mun lapsuudenkodissa kyllä pyhäinpäivällä ollut mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 45v eikä mun lapsuudenkodissa kyllä pyhäinpäivällä ollut mitään merkitystä.
Mun lapsuudenkodissa oli.
Vierailija kirjoitti:
Pyhäinpäivä on ainakin Hietaniemen hautausmaalla vuoden tärkein kansainvaelluspäivä. Siitä tulee tänä vuonnakin autoton, ts. autoilla ei pääse ajamaan haudoille. Molemmissa kappeleissa on hartaus, konsertti pidetään sordiinolla. Sitten siellä on pop up -kahvila. Mutta lapsille on jokavuotinen suunnistus pimeässä.
Puhuin tänään hautausmaan ylipuutarhurin kanssa. Hän mietti miten saisi valistettua kävijöitä että kun he tuovat haudoille kynttilöitään, he myös hakisivat ne pois sitten kun ne ovat palaneet loppuun. Jos kynttilät sammuvat ennen aikojaan, hautausmaan varikset ja oravat syövät steariinin ja levittelevät kynttilöitä edestakaisin.
Niin että se siitä muistelemisesta ja hiljentymisestä. Pelkkää sekajätettä te vain tuotatte.
Halloween krääsästäkö ei synny jätettä
Kyllä mä ainakin olen lapsille kertonut mikä on pyhäinpäivä ja miksi sitä vietetään. Yleensä jos on mahdollista käydään viemässä kynttilät minun isovanhempieni haudalle. Isommat lapset kun ovat olleet sen verran onnekkaita että ovat saaneet tuntea isoisovanhempansa. Pienemmät lapset eivät kun ovat syntyneet vasta heidän kuolemansa jälkeen.
Meillä ainakin halloweeniä vietetään ihan eri päivänä kuin Pyhäinpäivää.
Olen 40v, ikinä ei ole pyhäinpäivänä käyty haudalla. Riittää ne kynttilät jouluna ja joskus syntymäpäivänä, kun ei ne hautuumaat ole missään järkevien kulkuyhteyksien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa oli.
No se oli sun lapsuudenkoti. Meillä oli erilailla. Ei siinä sen kummallisempaa ole.
Oon syntynyt 1960-luvun loppupuolella. Ei mun lapsuudessa pyhäinpäivää vietetty mitenkään eikä viety kynttilöitä haudalle.
Jostain syystä äitini alkoi painostaa minua lapset saatuani tällaiseen perinteeseen, kuin se olisi pakollista.
Ei ole onnistunut. En välitä vattujakaan. Lapset käyneet haudalla eläessään muutaman kerran jonain jouluna. Kynttilän voi kotonakin sytyttää kuolleen muistolle, ei sitä tarvitse lähteä hautuumaalle rahtaamaan. Ei se omainen siellä ole vaan muistoissamme.
59/59 vastaa vielä. Ei ole lapsenlapsetkaan käyneet haudoilla kun jonain jouluna.
Lapsenlapset viettää Halloweenia kaiverrellen kurpitsalyhtyjä. Itse inhoan sitäkin perinnettä, onneksi lasteni ollessa lapsia sitä ei vielä niin kovasti vietetty.
Koska ei pitäisi. Eivät kaikki lapset halua sitä. Jos joku haluaa, sitten. Steiner-koulussa opetettiin perinnetaitoja ja kädentaitoja.