Oletteko opettaneet lapsille sijoittamista?
Mitenköhän lapseni saisi kiinnostumaan taloustaidoista? Häntä ei raha-asiat kiinnosta pätkääkään.
Kommentit (21)
Olen opettanut että aina kannattaa säästää. Olen myös lahjoittanut sen mitä saa verottomasti 4999, ja antanut vapaat kädet sen käyttöön. Sijoittamisessa olen vähän huono neuvomaan, mutta ollaan kyllä puhuttu rahastoista, hoitokuluista, pörssiosakkeista, osingoista ja kiinteistösijoittamisesta. Varsinaiset sijoituspäätökset tai sijoittamatta jättämiset, tekee jokainen itse.
Aloita karkilla. Maksa säästetyille karkeille karkkikorkoa.
En mutta sossu on opettanut hänelle sijoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai että pitää ka rk i lla h ouk ut ella lap si pörssipel ii n p elaa maan up pori kasta tai rutik öyh ää. Ketkä maks avat pör ssipeli n voi ttajien voi tot? No pör ssipelin häviäjät tie tenkin. Pelaa malla pör ssipeliä voit me nettää kaiken. Todenn ä köisesti et s aa mit ään. Pien ellä tod ennäk öisyydellä jä ät plu ssalle - ka ma lan st ressa amisen ja sää täm isen jälkeen.
Lapsi on nyt 16v Olisi ihan kiva ettei ottaisi heti 18v täytettyään tappiin asti lainaa. Ei olla ikinä maksettu edes mitään viikkorahaa, on aina saanut ostaa kaiken mitä tarvitsee. Hänellä ei kuitenkaan ole ikinä ollut mitään kovin kalliita hankintoja. Raha ei yksinkertaisesti kiinnosta häntä ollenkaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että pitää ka rk i lla h ouk ut ella lap si pörssipel ii n p elaa maan up pori kasta tai rutik öyh ää. Ketkä maks avat pör ssipeli n voi ttajien voi tot? No pör ssipelin häviäjät tie tenkin. Pelaa malla pör ssipeliä voit me nettää kaiken. Todenn ä köisesti et s aa mit ään. Pien ellä tod ennäk öisyydellä jä ät plu ssalle - ka ma lan st ressa amisen ja sää täm isen jälkeen.
Sanotaanko näin että pörssipelillä jokaisesta tulee upporikas jos vain odottaa tarpeeksi kauan. Saattaa jopa käydä niin että kuolla kupsahtaa odottaessa ja lapsi perii kohtalaisen suuren omaisuuden.
AP
Olen opettanut lapsilleni, että hakevat itselleen elääkseen maan, jossa on tuntuvat lapsivähennykset, perheverotus ja kannustetaan ostamaan rahallansa kaverilta
Kyllä ja kokousten pitoa, tyttäreni oppi jo kolmevuotiaana puheenjohtajaksi.
t. S. Marin
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on nyt 16v Olisi ihan kiva ettei ottaisi heti 18v täytettyään tappiin asti lainaa. Ei olla ikinä maksettu edes mitään viikkorahaa, on aina saanut ostaa kaiken mitä tarvitsee. Hänellä ei kuitenkaan ole ikinä ollut mitään kovin kalliita hankintoja. Raha ei yksinkertaisesti kiinnosta häntä ollenkaan.
APNyt on sitten viimeinen aika antaa rahaa, jolla itse ostaa jotain. Jos ei rahat riitä, niin sitten joutuu säästämään. Miten lapsi tai nuori oppisi säästämään ja sijoittamaan, jos saa aina pyytämällä?
T. Markan viikkorahalla aloittanut euromiljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja kokousten pitoa, tyttäreni oppi jo kolmevuotiaana puheenjohtajaksi.
t. S. Marin
Olen myös opettanut heti vauvasta miten töissä ollaan.
Kyllä olen ja molemmilla teineillä noin 15K€ salkut jo rippi yms synttärirahoista.
Vierailija kirjoitti:
En mutta sossu on opettanut hänelle sijoitusta.
:D :D :D :D :D :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei nimenomaan yleensä ole upporikasta ja rutiköyhää vaan kärsivällisyyslaji jossa pitkässä juoksussa jää vastoin väittämääsi hyvin todennäköisesti voitolle. Eikä siinä kamalaa stressaamista ole, itselläni menee vaivaiset 50e kuussa rahastoon ja sinne jo sijoitetun hinnan päälle on tullut jo 300 e voittoa. Tää on tietysti nappipeliä joillekin teille mutta ihan tyytyväinen saa olla.
En enkä mitään muutakaan. Opetelkoon itse että saan itse kunniaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikani sijoitti tänään jalkapallon ylämummoon.
se on paras sijoitus
Sanoin pojalleni että sijoita kullisi mielummin pilluun kuin pyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei noin dille selkeästikään osaa edes kirjoittaa.
Mutta korjataan suurin virhe. pörssi ja sijoittaminen ei ole mitään peliä eikä varsinkaan 0-summapeliä.
Poikani sijoitti tänään jalkapallon ylämummoon.