Miten vastaisit kohteliaasti tähän ex-kumppanin kalasteluviestiin? Haluan olla ystävällinen mutta samalla pitää välit viileinä
Viesti on lyhykäisyydessään: "Ikävä sua, X".
Suhde oli myrkyllinen ja menin sen aikana henkisesti tosi huonoon kuntoon. En vielä suhteen aikana täysin tajunnut syytä siihen. Eron jälkeen yritimme jatkaa vielä ystävinä, mutta siitäkään ei tullut mitään koska riitelimme edelleen raivokkaasti. Kun olimme olleet riittävän pitkään erillämme, aloin jäsentää tapahtunutta uudella tavalla ja tajusin että mies on manipulatiivinen. Kävin koko suhteen tapahtumat mielessäni uudelleen läpi enkä voi enää olla varma onko hän ollut mistään asiasta aidosti rehellinen.
Myöhemmin juttelimme vielä kerran puhelimessa. Sen puhelun aikana emme riidelleet ja kaikki tuntui olevan taas päällisin puolin ns. hyvin. Mutta minulle tuli kamala olo puhelusta, koska tajusin kuinka lipevä tyyppi tämä ihminen oikeasti on. En halua olla enää tekemisissä.
Tuon jälkeen hän on kysellyt kuulumisia noin kerran vuodessa ja olen vastannut niihin lyhyesti ja asiallisesti yhdellä lauseella.
Nyt ahdistuin kun tuli tuo edellä mainittu viesti. Miten tuohon voi vastata asiallisesti? "Minulla ei ole ikävä sinua, hyvää jatkoa"? "Harmi että sinulla on ikävä, en voi auttaa"? Tuntuu liian ankaralta. Miten te vastaisitte? En halua turhaan pahoittaa miehen mieltä koska hänen rikkinäisyytensä ei ole hänen omaa syytään. Jokainen ansaitsee tulla kohdelluksi vähintäänkin neutraalisti.
Kommentit (28)
Jokainen krokotiili ansaitsee, että sen suuhun työnnetään käsi.
Sinä ansaitset vapauden tuosta ihmisestä. Suo se itsellesi äläkä vastaa mitään.
Jos vastaat ihan mitä tahansa, voit olla varma, että hän tulee hankaloittamaan elämääsi tavalla tai toisella.
Eikö sinulla ole mitään itsesuojeluvaistoa? Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu nainen olisi blokannut tuollaisen tyypin jo kauan sitten.
Jestas että ahdistaa pelkästään lukeakin miten rajaton ja hyväuskoinen olet. Väärällä tavalla kiltti ja sitä käytetään hyväksi.
Onko tämä joku vitsi? Et vastaa tietenkään mitään. Jos viestejä tulee lisää, vaihdat nroa.
Älä vastaa itään. Mutta miksi ihmeessä tuosta nyt ahdistua pitää? Varsinkin kun suhteesta on jo vuosia aikaa.
Älä vastaa mitään. Estä ja jatka elämää. Miksi luulet että sun pitää vastailla jotain ihmisille ja aina kaikille. Se on virheellinen ajatuskuvio nuorena ja johtaa ongelmiin. EI! Jos sulla on ikävä, niin sitten vastaa että mullakin ikävä mutta suhde ei toiminut ja jatkan matkaa, hyvää jatkoa. Ehkä se toinen vaan manipuloisi takaisin ja sama kierros uudelleen epätoivoa, sekä huonoa vointia. Se vaikuttaa jo kaukaa? Nytkin mietit viestiasioita.
Tai sitten vastaa mitä vastaat, mutta sun pitää repiä itsesi erilleen siitä tyypistä. Ja tosiaan jättää, estää. Antaa olla. -Moni kakku päältä kaunis (vai komea) ja silkkoa sisältä. Miksi hän aiheutti sulle pahaa, jos olisi kerran niin hyvä. "Suhde oli myrkyllinen" ja menit huonoon kuntoon, se kertoo tarpeeksi. Ehkä kumpikin sanoi jotain ja käsitti väärin tms. Sitä ei vaan saa paremmaksi. Joskus sille ei voi sitten enää mitään, ei toista voi muuttaa.
Lisätietona kerron vielä että ko. mies päättää tietyistä melko merkittävistä rahoituskuvioista alallani. Ei oikein ole vaihtoehto olla vain vastaamatta mitään. Jonkinlaiset etäiset välit olisi hyvä säilyttää jotta en joudu ties minkälaisiin arvaamattomiin tilanteisiin ja selkkauksiin tulevaisuudessa.
Hän ei ole kuitenkaan niin hölmö tai sekaisin että lähtisi minua sen kummemmin ahdistelemaan jos en itse anna vastakaikua (häneltä menisi silloin itseltään maine). Mutta jos loukkaan häntä, kostamaan hän saattaa lähteä. Siksi siis olisi tarkoitus vastata jotain kohteliasta mutta mahdollisimman viileää.
ap
Sano että olet uudessa suhteessa.
Et vastaa mitään. Laitat eston. Näin jatkat vapaampana elämääsi.
Ihan mikä tahansa muu vastaus syöksee sinut välittömästi takaisin ahdistuksen kurimukseen, josta vaivalla pääsit eroon. Älä tee sitä itsellesi.