Millainen on mielestäsi menestynyt ihminen? Oletko itse menestynyt?
Menestynyt ihminen on korkeasti koulutettu. Tai muuten varakas. Asuu hienostoalueella. On hyvässä asemassa. Itse en ole menestynyt. Minulla on amk koulutus. Mieheni on pikku pomo. Asumme tavallisella asuinalueella. Elämme ihan hyvää elämää, mutta emme ole menestyneitä.
Kommentit (31)
Olen ja en ole. Olen saanut kaiken mitä olen halunnut esim lapset, amk-koulutuksen, ne työpaikat, joita olen halunnut ym.
Olen perusduunari, mutta en ole korkeammalle edes pyrkinyt. En ole koskaan haaveillut yliopisto-opinnoista tai mistään korkeasta asemasta.
Pitkä, hoikka, kielitaitoinen, korkeasti koulutettu, hyvä työpaikka, hyvä palkka, asuu hienossa asunnossa, ajaa hienolla autolla, harrastaa golffausta, on taiteellinen. Haluaisin olla tällainen. Sanna Marin, Aleksaner Stubb ovat esimerkkejä menestyneistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä, hoikka, kielitaitoinen, korkeasti koulutettu, hyvä työpaikka, hyvä palkka, asuu hienossa asunnossa, ajaa hienolla autolla, harrastaa golffausta, on taiteellinen. Haluaisin olla tällainen. Sanna Marin, Aleksaner Stubb ovat esimerkkejä menestyneistä ihmisistä.
Ei Marin ole tuota mitä luettelet.
Menestynyt muusikko voi olla rutiköyhä mutta silti tunnettu ja hänen kappaleitaan soitetaan vuodesta toiseen. Menestynyt urheilija on voinut olla hetken huipulla ja häntä on juhlittu sankarina, mutta vanhemmiten ei pysty enää samoihin suorituksiin. Menestynyt liikemies on onnistunut myymään yrityksensä voitolla, mutta kotiasiat saattavat olla ihan rempallaan.
Menestys on saavutus jota kukaan ei voi ottaa sinulta pois, mutta pysyvä tila se ei välttämättä ole.
En ole menestynyt millään mittapuulla. Minulla ei ole miestä, omistusasuntoa, autoa, kesäpaikkaa eikä omaisuutta. Toinen lapsistani on kuollut ja toinen paskaduunissa. Minulla ei ole uraa, on vain töitä. En ole saanut tunnustuspalkintoja enkä taiteilijaeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Marin ole tuota mitä luettelet.
Ai miten niin ei ole? Golfia ei taida harrastaa enkä tiedä onko hän taiteellinen, mutta eipä ole Stubbkaan.
Vierailija kirjoitti:
Menestynyt muusikko voi olla rutiköyhä mutta silti tunnettu ja hänen kappaleitaan soitetaan vuodesta toiseen. Menestynyt urheilija on voinut olla hetken huipulla ja häntä on juhlittu sankarina, mutta vanhemmiten ei pysty enää samoihin suorituksiin. Menestynyt liikemies on onnistunut myymään yrityksensä voitolla, mutta kotiasiat saattavat olla ihan rempallaan.
Menestys on saavutus jota kukaan ei voi ottaa sinulta pois, mutta pysyvä tila se ei välttämättä ole.
Menestyksen voi kyllä ottaa pois. Sitähän canceloiminen on.
Tässä mainituilla kriteereillä olen kyllä menestynyt (paitsi en harrasta golfia, se on mielestäni tylsää). Omilla kiteereillänikin suurimmaksi osaksi: saan tehdä asioita, joita haluankin tehdä, ja joilla on merkitystä.
Ei se silti tarkoita, että elämä olisi helppoa ja mukavaa, tai että kaikki olisi mennyt tavoitteiden mukaan. Monesti påinvastoin.
Määrittele menestys. Mulla on mies, lapsia, virka, yliopistotutkinto ja ns peruspaketti. Silti väittäisin etten ole menestynyt. Olen väsynyt ja elämästä tuntuu puuttuvan sellainen syvempi elämisen kokemus.
Esimerkiksi sanoisin ystävääni, jolla on sama peruspaketti, menestyneeksi. Hän nimittäin myös elää täysillä. On työpaikallaan arvostettu, huippukiva ja kaunis ihminen. Harrastaa kilpaurheilua ja on silti aktiivinen kaikkien lastensa harrastuksissa. Tämän lisäksi jaksaa järjestää isoja juhlia lastensa kavereille ja reissaavat kesällä mitä ihmeellisimmissä tapahtumissa perheen kesken. Yleisesti ottaen elävät 24/7 eivätkä vain ole olemassa.
Se joka keksii ja luo uutta maailmaan. Ap:n esimerkki on suorittajasta, ei menestyneestä.
Minä ajattelen menestymisen niin, että ihminen on työssä josta pitää ja on hyvä siinä. Tyytyväinen elämäänsä ja siihen, mitä on saavuttanut. Elämä on sellaista, millaiseksi sen halusikin. Tämä ei poista sitä, etteikö tällaisella ihmisellä ole ollut rankkoja aikoja, mutta on taistellut paremman puolesta.
Ja en ole tätä itse nyt. Olen ollut.
Miksi pitäisi olla menestynyt? Eihän Vincent van Gogh menestynyt elämässään lainkaan. Myi yhden maalaamansa taulun elämänsä aikana, eli köyhyydessä, ja tappoi itsensä ennen keski-ikää. Silti Gogh on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista ja arvostetuimmista taidemaalareista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on menestynyt muusikko ja kappaleita soitetaan vuodesta toiseen niin silloin ei voi olla rutiköyhä, koska teostokorvaukset napsahtaa toistuvasti tilille
Henkinen menestys voi olla, ei ole pakko olla fyysisesti kartanoa ja pakettiautoa.
Jos minut heitettäisiin yksin nakuna jonnekin kauas korpeen, menehtyisin varmaankin parissa vuorokaudessa. Se siitä menestyksestä.
Olen ollut joskus niin köyhä, ettei perheellä ollut varaa hyvään ruokaan ja suihkuun. Voin kuulostaa kylmältä, mutta vakavaraisuus on menestystä. Rahapula stressaa ja sairastuttaa. Jos sen on kokenut, ei halua enää kokea vastaavaa.
Sitten vasta kun on lämmin koti, peseytymismahdollisuudet ja tarpeeksi ruokaa, jaksaa olla luova, opiskella ym. henkistä.
Minulle menestys ei ole rikkautta, se on nimenomaan vakavaraisuutta.
Ulkoisten saavutusten mielessä olen ihan kohtuullisen menestynyt. Minulla on korkeakoulututkinto, ja koulutustani vastaava hyväpalkkainen työ, nykyään esimiesasemassa. Asun arvostetulla alueella mukavassa, riittävän kokoisessa asunnossa, minulla on sähköauto, eikä rahaa tarvitse arjessa miettiä.
Mutta sitten on se toinen puoli, jonka takia en koe itseäni menestyneeksi vaan päinvastoin. En koskaan löytänyt puolisoa enkä saanut lapsia. Minulla ei myöskään ole yhtään ystävää eikä kaveria. Olen aika totaaliyksinäinen ihminen, enkä ole sen luonteinen, että se olisi minulle helppoa. Viiniin iltaisin liian usein hukutan yksinäisyyttäni ja suruani siitä, miten ne mun elämän tärkeimmät haaveet esim. perheestä ei toteutuneet. Ei siinä Tesla ja kantakaupunkiasunto paljoa lämmitä.
En ole. Mulla on kyllä koulutustani (akateeminen tutkinto) vastaava työ ja ihan ok tulot. Ei ole kuitenkaan ollut keski-ikään mennessä mitään urakehitystä perustekijän tasolta, ja lisäksi en ole osannut oikein elää järkevästi, esim. en ole ostanut koskaan omistusasuntoa, sijoittanut rahaa, säästänyt eläkettä varten tms. Vaikka on tosiaan kohtuu hyvät tulot yhden hengen taloudelle, olen pannut kaiken haisemaan ihan turhaan, asioihin, joista ei erityisemmin saa edes nautintoa. Kuten autoihin, joita olen ostanut lähinnä näyttämisenhalusta, statussymboleiksi, en todellisen tarpeen mukaan. Sama vähän koskee asuntoja joissa olen asunut, tarvinnut näyttää ihmisille asumalla kalliilla hienolla alueella, ja siihen sitten on rahaa kivasti mennytkin.
Mulla siis ei nyt, keski-ikäisenä, ole esim. omistusasuntoa, puolisoa, lapsia, sijoituksia, säästöjä, kesämökkiä. Eipä tässä oikein voi itseään menestyjänä pitää.
Suurimmaksi osaksi aikaa onnellinen on "menestynyt". Mielenrauha on menestys.
Sellainen joka on onnellinen ja elää rohkeasti omannäköistään elämää.