Minkä mittaisia teidän 12v/6.lk tytöt on?
Tyttö on kovin stressaantunut kun on luokkansa lyhin aina vaan. On 12v4kk ja 142cm. Painoa en tiedä, mutta hoikka/normaali. Mitään murrosiän merkkejäkään ei ole. Terveydenhoitaja ei ole huolissaan, enkä minäkään, mutta tytär kokee alemmuutta kun aina luullaan nuoremmaksi minne meneekin. Ollaan rauhoiteltu, että varmasti kasvaa ripeästi kunhan kasvupyrähdys alkaa, mutta ymmärrän kyllä, että harmittaa kun näyttää muiden joukossa vuosia nuoremmalta. Mietin, että onko kavereina vain sattumalta keskimäärin pitkiä lapsia vai onko tosiaan tytöt alakoulussa jo yleisesti näin pitkiä. Kaikki parhaat kaverinsa ovat jo yli 160cm, päätä pidempiä.
Kommentit (22)
Oma tyttöni oli 8-vuotiaana 142cm. On ollut koko ajan luokkansa pisimpiä.
12,5v on 164 ja ei ole luokkansa pisin. Kaverit hieman lyhyempiä ja pidempiä
Meillä oli tyttö kuudennella 159 cm. Nykyään (20v) on 180 cm.
Viidennellä / kuudennella on tyttöjen pituuserot suurimmillaan, koska osa on jo päättämässä pituuskasvuaan ja osa vasta aloittelee sitä. Esim tämä oma tyttäreni kasvoi tuossa kuudennella ohi kaveristaan, joka oli vielä pari vuotta aiemmin reilusti pidempi omaani. Nyt on tytöillä pituuseroa yli 20 cm, koska kaverin pituuskasvu päättyi viidennellä siihen 159 cm:iin. Oma lapseni venyi viimeisen senttimetrin lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä tyttö teillä. Meillä oli 11v. n.140 ja nyt 12v 6kk. 155. Eli nopeasti kyllä tullut pituutta ja kasvaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä lopetti pituuskasvunsa? Vai kasvaako edelleen?
Meilläkin tytär oli jonnekin neljännelle luokalle asti pitkä, sitten kasvu hidastui pariksi vuodeksi ja alkoi taas kuudennella tasaisesti. Eli viidennellä - kuudennella ei enää ollutkaan luokkansa pisin, mutta alkoi sitten venyä uudestaan. Se kasvu kun ei aina ole tasaista ja osa lopettaa pituuskasvunsa reilusti aikaisemmin kuin toiset.
-4
164. On niitä todella pieniäkin kyllä, 140 ei ole mikään erikoinen. Saahan varmasti riittävästi d-vitamiinia ja proteiiniä?
Oletteko ap miehen kanssa lyhyitä? Onhan tyttö aika lyhyt, mutta jos kasvupyrähdystä ei ole vielä tullut, niin eihän sitten voi oikein edes vielä tietää mihin aikuispituus asettuu. Mutta jos menkat alkaa ja pituutta on noin vähän, silloin ehkä olisi hyvä kysyä lääkärin mielipidettä. Ihmiset ovat eri mittaisia, mutta ehkä se 150cm olisi kuitenkin ainakin kiva saavuttaa aikuisuutta ajatellen.
Miltä kasvukäyrä näyttää? Monesti jää kouluterveydessä tarkastelematta, vaikka kuin seinään pysähtynyt kasvukäyrä on aihe tarkastella lapsen terveyttä laajemmin, etenkin tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
164. On niitä todella pieniäkin kyllä, 140 ei ole mikään erikoinen. Saahan varmasti riittävästi d-vitamiinia ja proteiiniä?
Saa purkista d-vitamiinia ja syö hyvin. Sanoisin jopa erittäin hyvin ja monipuolisesti, ei nirsoilla oikein mistään. Harrastusvalinnatkaan ei vaikuta, eli ei ole kilpaurheilua tms.
Tyttö 12v 162
Tyttö 11v 154
Tyttö 9v. 138
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä lopetti pituuskasvunsa? Vai kasvaako edelleen?
Meilläkin tytär oli jonnekin neljännelle luokalle asti pitkä, sitten kasvu hidastui pariksi vuodeksi ja alkoi taas kuudennella tasaisesti. Eli viidennellä - kuudennella ei enää ollutkaan luokkansa pisin, mutta alkoi sitten venyä uudestaan. Se kasvu kun ei aina ole tasaista ja osa lopettaa pituuskasvunsa reilusti aikaisemmin kuin toiset.
-4
Kasvaa edelleen vuotta vanhempana. Menee aika selkeissä sykleissä hänellä nuo venähtämiset, kun yhtäkkiä jää aina koko vaatekerta pieneksi. Ennusteissa on n. 170cm. Saa nähdä, miten sitten lopulta käy.
Mun tytär oli 160 cm, sitten alkoi menkat ja siihen se pituuskasvu loppuikin, nyt kun ei enää kasva on 161 cm. Itsellä oli nuorena samoin, menkat alkoi aikaisin ja siihen loppui kasvu. Mutta tosiaan joillain menkat alkaa paljon myöhemmin, ja silloin se kovin kasvuaika voi olla vasta edessäpäin.
Meidän 12v on 144 cm pitkä, painoa suunnilleen 40 kg. Luokallaan on pidempiä ja lyhempiä, tuossa iässä yleensä pituuserot on tosi suuria. Silti kaikki lasketaan normaaleiksi.
Olen itse ollut 12v suunnilleen samanpituinen ja murrosikä alkoi sen kouluvuoden aikana. 13v olin jo 155 cm pitkä, kuukautiset alkoi samana vuonna, ja nyt aikuisen olen 169 cm
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär oli 160 cm, sitten alkoi menkat ja siihen se pituuskasvu loppuikin, nyt kun ei enää kasva on 161 cm. Itsellä oli nuorena samoin, menkat alkoi aikaisin ja siihen loppui kasvu. Mutta tosiaan joillain menkat alkaa paljon myöhemmin, ja silloin se kovin kasvuaika voi olla vasta edessäpäin.
Toisaalta menkkojen alkamisella ei aina ole suoraa yhteyttä pituuskasvuun. Esimerkiksi siskollani alkoi menkat 11-vuotiaana, mutta hän kasvoi pituutta vielä noin 15 cm sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tyttö kuudennella 159 cm. Nykyään (20v) on 180 cm.
Viidennellä / kuudennella on tyttöjen pituuserot suurimmillaan, koska osa on jo päättämässä pituuskasvuaan ja osa vasta aloittelee sitä. Esim tämä oma tyttäreni kasvoi tuossa kuudennella ohi kaveristaan, joka oli vielä pari vuotta aiemmin reilusti pidempi omaani. Nyt on tytöillä pituuseroa yli 20 cm, koska kaverin pituuskasvu päättyi viidennellä siihen 159 cm:iin. Oma lapseni venyi viimeisen senttimetrin lukiossa.
Minäkin olin 158 cm ja monet mua pidempiä silloin. Loppupituus 182 cm.
Hän on kutakuinkin sen pituinen, kun minä ikäisenään. Olin seiskalla muistaakseni 146cm/38kg. Nykyään 156cm/57kg.
Mun tyttö on kymmenen, 145 ja 30 kiloa. Murrosiän merkkejä näkyy jo. Kuten monella luokkalaisellaankin.
143cm on meidän 6lk tyttö, minä itse olen 156cm että ihan linjassa menee.
Itse olin 12-vuotiaana luokkani kolmanneksi pisin ja 164 cm. Kaksi tyttöä oli hieman pitenpiä.
Oma tytär samaa pituusluokkaa tuossa iässä, nyt 172. Ja minä siis 168 cm nyt.
Oma tyttöni ei ole vielä kymmentä täyttänyt ja pituutta on 150cm. Voisi kuvitella, että 2v päästä olisi 160-170cm.