Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hautajaiset kun ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
22.09.2024 |

Minä en kuulu mihinkään seurakuntaan. En halua kirkollista siunausta enkä halua että tuhkani edes sijoitetaan hautausmaalle vaan metsätilani metsään siroteltavaksi, siellä minä olen löytänyt rauhan ja järjestyksen elämääni ja tuo n 3 ha metsä on minun lempipaikkani.

Omaiset haluavat varmasti nyyhkiä hetken muistoani kunnioittaen, sen voinee tehdä sukutilani vanhassa talossa, tällä hetkellä tyhjä mutta lämmitys vielä päällä. Voinko määrätä että hautaustoimisto toimittaa minut polttoon ja sukulaiset ripottelevat tuhkan muistotilaisuuden jälkeen metsään. En halua mitään muistomerkkiä tai hautakiveä mihinkään.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra itse sanoo luopioita pois kääntyneitä maan lannoitteeksi.

Se on kieltämättä julman kuuloista sanaa, mutta kuitenkin totuus 

Olisi tavallaan ihanaa jos pystyisi vielä aikuisenakin uskomaan satuihin. Kaikki olisi niin yksinkertaista ja mustavalkoista, ihan kuin lapsena

Vierailija
62/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain elämää, ei sen enempää. Minäkin mietin tuota. Kun tunnen loppuni lähenevän ja olen valmis, lähden yksin hiito/ kävelyretkelle, ilmoitan omaisille että aion olla kaksi yötä reissussa. Menen mielipaikkaani rakentamaani piiloon, riisun itseni alasti ja nappaan pillerit. Olen tässä, palaan takaisin osaksi luonnon kiertokulkua. En tarvitse pappia tai hautaustoimistoa, luonto hoitaa minut sinne mihin kuulun.Ei itkuja, ei huolia, ei murhetta. Kuolema on luonnollinen osa elämää, meillä kaikilla.

Kolme läheistä saattohoitaneena totean, että elämä lähtee ihmisestä usein hivuttamalla ja pitkään. Suorilta jaloiltaan kuolevat ne onnekkaat, jotka saavat aivo- tai sydäninfarktin. Mutta kirjoittajahan tarkoitti eutanasiaa. Silti siinäkin ongelma on ajoitus. Esim. Alzheimeria sairastavan täytyy osata luopua elämästään hyvissä ajoin, ennen kuin unohtaa, missä pillerit oli ja miksi ne piti ottaa.  Ja silloin tuntuu ehkä siltä, että ei vielä raskisi lähteä. Kinkkinen tilanne.

Eräs saksalainen nainen kyllä teki Suomen Lapissa itsemurhan tuohon tyyliin, kiven juurelta löydettiin jo osittain maatuneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset voi järjestää ihan oman tai omaisten mielen mukaan, kuului kirkkoon tai ei. Kirkkoon kuulumattomille on saatavilla ihan samat palvelut kuin kirkkoon kuuluvillekin. Joiltain osin hinnat voi sitten vaihdella, eli siis se mikä olisi seurakuntaan kuuluvalle ilmaista, maksaa jonkin verran seurakuntaan kuulumattomalle.

Siunaustilaisuuden voi pitää tai olla pitämättä, kukat voi vapaasti valita tai olla valitsematta, arkku on sellainen hankinta minkä kaikki tarvii jonkinlaisen. Muistotilaisuuden voi pitää tai olla pitämättä, ihan miten itse tai omaiset haluaa. Hautaus tapahtuu Suomessa yleensä joko arkkuhautauksena tai tuhkauksen jälkeen. Tuhkat voidaan haudata, sijoittaa hautaholviin, sirotella muistolehtoon, johonkin tiettyyn itse valittuun paikkaan mihin maanomistajan lupa tai vesistöön.

Vierailija
64/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi määrätä ketään. Toiveita voit esittää.

Hautaustestamentilla voi päättää itse omista hautajaisjärjestelyistä. Se on ihan pätevä asiakirja, johon tulee mm. todistajien allekirjoitukset.

"Hautaustestamentti on Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kehittämä järjestelmä, jonka avulla testamentin tekijä voi määrätä omien hautajaistensa järjestämisestä."

https://hautajaiset.fi/ohjeita-hautajaisiin/hautauksen-ennakkosuunnitte…

Sanoisin että melko kusipäisiä omaisia, jos alkavat toimimaan vainajan omaa tahtoa vastaan

Mulla on. On varattu mullekin paikka sukuhaudassa. Olen tehnyt hautaustestamentin jota lapseni on luvannut noudattaa. Tahtoni mukaan toimiminen on käytännöllisempää ja havempaa kuin mikään muu vaihtoehto.

Vierailija
65/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhkaa tarvi heti sirotella.

Vierailija
66/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain elämää, ei sen enempää. Minäkin mietin tuota. Kun tunnen loppuni lähenevän ja olen valmis, lähden yksin hiito/ kävelyretkelle, ilmoitan omaisille että aion olla kaksi yötä reissussa. Menen mielipaikkaani rakentamaani piiloon, riisun itseni alasti ja nappaan pillerit. Olen tässä, palaan takaisin osaksi luonnon kiertokulkua. En tarvitse pappia tai hautaustoimistoa, luonto hoitaa minut sinne mihin kuulun.Ei itkuja, ei huolia, ei murhetta. Kuolema on luonnollinen osa elämää, meillä kaikilla.

🤣 Meinasit olla siis niin terve ja toimintakykyinen "kun tunnet loppusi lähenevän" että pystyt hankkimaan pillereitä (tuskin haluat vetää jotain panadoleja, saat vaan kivuliaan maksavaurion ellet oksenna) ja lähdet vielä hiihto/kävelyretkelle! Tämä selvä

Olen eri, mutta esimerkiksi mulla on tälläkin hetkellä lääkkeitä muutamankin kuoleman verran. Tarpeeksi paljon kun on kipuja kärsinyt ja niihin yritetty sopivaa lääkitystä löytää. Puhumattakaan siitä että katukaupassa noista saisi useita tuhansia euroja.

Mutta ei, kumpaamkaan tarkoitukseen en aio käyttää.

Vierailija
67/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannatte huolta maallisen tomumajanne hautaamisesta, kun pitäisi ajatella mihin kuolematon sielu joutuu viimeisellä tuomiolla?

Silloin kun ihmisellä on välit kunnossa Vapahtajan kanssa, niin on sama vaikka heittäisivät kalmon paikallisen lämpölaitoksen uuniin. Ylösnousemuksessa saa uuden ruumiin, joten vanhaa ei tarvita. 

Kertoisitko, millainen tuo uusi ruumis on? Saako satavuotiaana kuollut vastasyntyneen vai kolmikymppisen ruumiin vai jotain muuta? Miten vauvana kuollut? Millainen ruumis hänelle annetaan? Miten sokeana eläneet? Onko uudessa ruumissa näkevät silmät? Miten purentavialliset ja muuten ulkonäköönsä tyytymättöminä eläneet? Onko uusi ruumis samanlainen, vai onko purentaviat korjattu ja ulkonäkö muutettu toiveiden mukaiseksi. Tunnistavatko omaiset ja kaverit täysin erilaisissa ruumiissa olevat? Miten mahtaa olla persoonallisuuden kanssa? Onko ikävät ja väkivaltaiset ihmiset edelleen samanlaisia vai onko kaikilla uusi samanlainen ihannepersoona? 

Sitä en tiedä, mutta jotkut kirkonmiehet ovat arvelleet ns. ylösnousemusruumiin olevan n. 30v ikäinen. Ilmeisesti olettamus perustuu siihen että Kristus ilmestyi sellaisena ylösnousemuksensa jälkeen ja oli tunnistettavissa. Juuri muuta siitä ei taideta tietää, mutta aika sen näyttää.

Mitä negatiivisiin luonteenpiirteisiin tulee, niin ainakaan taivaaseen menevillä ei sellaisia ole, koska taivaaseen ei oteta mitään syntiä, ei edes kaikkein pienintä. 

Vierailija
68/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin metsätien varteen, samaan paikkaan kuin huonekalutkin.

Vierailija
69/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautauslaki estää sun paskojen ripottelun minne sattuu

Mikähän ongelma on tällaisen viestin kirjoittajan päässä? Normaali ihminen tajuaa kyllä olla kirjoittamatta noin typerää tekstiä.

Vierailija
70/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa perinne on se, että hautajaisissa pappi yrittää lohduttaa omaisia sillä, että vaikka Pertti ei kuuulunut kirkkoon niin hyvä Jumala on kasteessa hänetkin kutsunut ja lunastanut Jeesuksen yhteyteen ja muuta paskaa.....

Vierailija
71/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monttu auki,raato sinne,monttu kiinni.

On se helppoa!!

Vierailija
72/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni Torsti on haudattu suvun mökille grillin ja puutarhakeinun väliin. 

Vierailija
73/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti halusi tuhkansa lapsuutensa mökkirantaan. Käytiin kaatamassa tuhkat sinne kun mökin uudet omistajat oli poissa. 

Vierailija
74/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ongelma on tällaisen viestin kirjoittajan päässä? Normaali ihminen tajuaa kyllä olla kirjoittamatta noin typerää tekstiä.

Tällä palstalla on paljon ihmisiä, jotka oksentavat pahaa oloaan tänne. Onneksi tämä palsta ei millään lailla kuvaa valtaväestöä. 

Vierailija
75/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon ihmisiä, jotka oksentavat pahaa oloaan tänne. Onneksi tämä palsta ei millään lailla kuvaa valtaväestöä. 

Mutta tuollaiset kommentit pitäisi vaan ilmoittaa ja sitten ohittaa. Huomiotahan niillä haetaan ja joka kerta sitä saavat. Ja se vaan innostaa lisää.

Ne on pelkkiä provoja, niihin ei kannata reagoida mitenkään. Vain sillä tavalla ne vähenee.

Vierailija
76/76 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Toivottavasti myös provoilijat saivat mieltään kevennettyä. Eli otanpa asian puheeksi sukulaisten kanssa ja keskustellaan lisää.

AP