Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hautajaiset kun ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
22.09.2024 |

Minä en kuulu mihinkään seurakuntaan. En halua kirkollista siunausta enkä halua että tuhkani edes sijoitetaan hautausmaalle vaan metsätilani metsään siroteltavaksi, siellä minä olen löytänyt rauhan ja järjestyksen elämääni ja tuo n 3 ha metsä on minun lempipaikkani.

Omaiset haluavat varmasti nyyhkiä hetken muistoani kunnioittaen, sen voinee tehdä sukutilani vanhassa talossa, tällä hetkellä tyhjä mutta lämmitys vielä päällä. Voinko määrätä että hautaustoimisto toimittaa minut polttoon ja sukulaiset ripottelevat tuhkan muistotilaisuuden jälkeen metsään. En halua mitään muistomerkkiä tai hautakiveä mihinkään.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi määrätä ketään. Toiveita voit esittää.

Vierailija
2/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, jos olette ajoissa liikkeellä lupahakemuksien ym kanssa. Kuopion seurakunnalla on hyvät ohjeet netissä:

https://www.kirkkojakoti.fi/elama/tuhkatun-vainajan-hautaamiseen-on-mon…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautauslaki estää sun paskojen ripottelun minne sattuu

Vierailija
4/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain elämää, ei sen enempää. Minäkin mietin tuota. Kun tunnen loppuni lähenevän ja olen valmis, lähden yksin hiito/ kävelyretkelle, ilmoitan omaisille että aion olla kaksi yötä reissussa. Menen mielipaikkaani rakentamaani piiloon, riisun itseni alasti ja nappaan pillerit. Olen tässä, palaan takaisin osaksi luonnon kiertokulkua. En tarvitse pappia tai hautaustoimistoa, luonto hoitaa minut sinne mihin kuulun.Ei itkuja, ei huolia, ei murhetta. Kuolema on luonnollinen osa elämää, meillä kaikilla.

Vierailija
5/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole pakko kunnioittaa! Vainajan viimeinen tahto ajaa kyllä lakien ohi, joille ei ole mitään järjellisiä perusteita!

Vierailija
6/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuu niin, että sinut poltetaan suoraan. Sitten tuhkalle tehdään, mitä lain puitteissa on sallittua. Järjestin juuri tällaisen tuhkauksen.

Vierailija
7/76 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaustestamentilla voi päättää itse omista hautajaisjärjestelyistä. Se on ihan pätevä asiakirja, johon tulee mm. todistajien allekirjoitukset.

"Hautaustestamentti on Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n kehittämä järjestelmä, jonka avulla testamentin tekijä voi määrätä omien hautajaistensa järjestämisestä."

https://hautajaiset.fi/ohjeita-hautajaisiin/hautauksen-ennakkosuunnitte…

Sanoisin että melko kusipäisiä omaisia, jos alkavat toimimaan vainajan omaa tahtoa vastaan

Vierailija
8/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuolemasi jälkeen perilliset hankkiutuvat eroon sukutilastasi ja metsästä.

Lieneekö hyvä paikka tuhkalle, kun on sitten vieraan omistuksessa ja muistelukäynneistä tulee kiusallista vääntöä?

Vierailija
9/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä määrätä voit ja toivoa, että jälkeen jääneet noudattavat määräystäsi. 

Vierailija
10/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain elämää, ei sen enempää. Minäkin mietin tuota. Kun tunnen loppuni lähenevän ja olen valmis, lähden yksin hiito/ kävelyretkelle, ilmoitan omaisille että aion olla kaksi yötä reissussa. Menen mielipaikkaani rakentamaani piiloon, riisun itseni alasti ja nappaan pillerit. Olen tässä, palaan takaisin osaksi luonnon kiertokulkua. En tarvitse pappia tai hautaustoimistoa, luonto hoitaa minut sinne mihin kuulun.Ei itkuja, ei huolia, ei murhetta. Kuolema on luonnollinen osa elämää, meillä kaikilla.

Katoaminen aiheuttaa paljon suurempaa huolta ja murhetta kuin hautaus siihen saakka, että jäännökset löytyvät. Haluatko sinä itsekäs ihminen läheistesi surevan sinua loppuikänsä?

Vierailija
11/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..Käytännössä voi ripottaa mihin vaan !

Vierailija
12/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siihen kirkkoa tarvita missään vaiheessa. 

Minäkin olen tehnyt selväksi perheelleni, että minulle tuhkaus, tuhkat sitten ajallaan joko vesistöuurnassa mökkijärven pohjaan tai omaan mökkisaareeni. Siinähän on vuosi aikaa. 

Ei siunausta, ei pappia, ei kirkkoa, ei ristejä mihinkään. 

Vierailija
13/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lieneekö hyvä paikka tuhkalle, kun on sitten vieraan omistuksessa ja muistelukäynneistä tulee kiusallista vääntöä?

Mistä ihmeen muistelukäynneistä? Minä ainakin toivon, ettei minun tuhkieni ripottelupaikasta tehdä mitään muistelupaikka tai - alttaria. Hyi olkoon. 

Muistella voi missä vain. Jos vainaja on ns. halunnut tulla osaksi luontoa, ilman kivipaaseja, kukkaistutuksia sun muuta roinaa, niin muisteluakin olisi luontevaa harrastaa kauniissa luontokohteissa, ihan missä vain. 

Vierailija
14/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö haurataan omalla takapihalle notta nääs.

Vierailija
15/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan kukaan ei voi sitä valvoa, mihin ne tuhkat todellisuudessa laitetaan. Lupa voi olla johonkin paikkaan, mutta entäs sitten? Kyllä ne voi silti kipata minne haluaa, tai vaikka säilyttää kirjahyllyssä, jos joku jostain syystä niin haluaa. 

Vierailija
16/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei kuulunut kirkkoon ja ehti tehdä hautaustestamentin ennen kuolemaansa. Sen mukaam toimittiin, eli tuhkaus, ei muistotilaisuutta ja tuhkat haudattiin isän toivomaan paikkaan. Kukaan sukulaisista ei kiukutellut eikä vaatinut hautajaisia.

Vierailija
17/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan kukaan ei voi sitä valvoa, mihin ne tuhkat todellisuudessa laitetaan. Lupa voi olla johonkin paikkaan, mutta entäs sitten? Kyllä ne voi silti kipata minne haluaa, tai vaikka säilyttää kirjahyllyssä, jos joku jostain syystä niin haluaa. 

Ei voi enää nykyään säilyttää kirjahyllyssä tai kipata minne haluaa. Hautaustoimisto huolehtii siitä että toimitaan lain kirjaimen mukaan. 

T: kaksi omaista äskettäin menettänyt

Vierailija
18/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi enää nykyään säilyttää kirjahyllyssä tai kipata minne haluaa. Hautaustoimisto huolehtii siitä että toimitaan lain kirjaimen mukaan. 

T: kaksi omaista äskettäin menettänyt

Kun appeni kuoli, haimme uurnan krematoriosta ja ajoimme suoraan hautausmaalle. Hautaan oli kaivettu syvä kuoppa ja jätetty lapio viereen. Kukaan ei mitenkään varmistanut että oikeasti laskemme uurnan sinne. No niin temme ja peitimme itse. Mutta ihan yhtä hyvin olisi voinut viedä uurnan kotiin ja peittää tyhjän kuopan.

Vierailija
19/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkat saa  ripotella omalle maalle, siis yleensä omistamansa metsän maille.

Tämä on tavanomaista maaseudulla nykyisin.

Hautajaiset voi järjestää juuri kuten ap kysyy.

Vierailija
20/76 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se maa sieltä mihinkään lähde.  Maa on ja pysyy.  Sillä  maalla ja seudulla ap on kokenut elämänsä onnellisimmat hetke.

Tuhka maatuu siihen maahan.  

Eihän ap ole siellä.  Vaan ap:n sielu.