Kuinka monella terapia ei ole auttanut vaan ehkä jopa pahentanut oireita ja oloa?
Tästä ollut nyt enemmän puhetta, että aina terapia ei ollenkaan auta.
Kommentit (22)
Ja nyt kannattaa muistaa se, että psykoterapia pahentaa aina oloa aluksi. Yleensä siinä vuoden kohdalla alkaa "olon pahentuminen". Se kuuluu asiaan ja kertoo siitä, että ollaan oikeiden asioiden äärellä. Tätä normaalia kulkua ei saa sekoittaa muuhun olon huonomiseen!
Traumoissa ja menneisyydessä vellominen ei auta. Se vain pitkittää parantumista ja pitää asiat mielessä. Pahoihin koettuihin asioihin auttaa vain etäisyys, ajassa ja paikassa. Minä muutin toiselle puolelle maata, opettelin hymyilemään peilin edessä ja keskityin hengittämiseen. Sisään, ulos, tietoisesti. Päivä päivältä, viikko viikolta, pari muuttoa lisää, kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta. Se paransi.
Kaikkien kanssa ei välttämättä mene kemiat yhtään yhteen. Terapeuttikin on ihminen. Mulla onneksi on ollut pääasiassa ihania hoitajia ja terapeutteja, mutta yksi psykiatri oli kyllä sellainen, joka väänsi jokaisen sanomani asian todella oudoksi mielestäni. Koko ajan jouduin korjaamaan, ettei se ihan nyt noinkaan ollut.
Ja monesti terapian alussa saattaa olo olla pahempi, koska alat käymään pikku hiljaa niitä vaikeita asioita läpi. Itselläni sekä pahentaa, mutta myös helpottaa sanoa ääneen. Olen sellainen, joka oli kerännyt paljon sisälleen kun en halunnut vaivata lähipiiriä tai ystäviäni.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kannattaa vaihtaa terapeuttia.
Varmaan kannattaisikin. Mutta ei julkisella puolella tai työterveyden tarjoamissa palveluissa voi vaihtaa terapeuttia. On vain otettava mitä saa. Jos tuntuu että on turhaa niin voi jättää ottamatta. Kela-terapiat on erikseen, mutta niissäkin terapeutin vaihtaminen on hankalaa, koska hyville terapeuteille on pitkät jonot, eivätkä välttämättä edes ota ollenkaan uusia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Helppo heittää tuollainen neuvo, todellisuus on kuitenkin sitä että terapeuteista on valtava pula JA ihmisen voi olla mahdoton tietää onko vika terapiasuhteessa hänessä itsessään vai terapeutissa.
Luonto on se suurin terapeutti. Uskokaa. Minä en aluksi uskonut mutta nyt uskon. Luonto kuuntelee ja on ystävä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Luonto on se suurin terapeutti. Uskokaa. Minä en aluksi uskonut mutta nyt uskon. Luonto kuuntelee ja on ystävä koko ajan.
Luonto ei koskaan myöskään tuomitse ketään vain ainoastaan on. Luonnon hiljaisuus on viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Joo tosi kiva. Suurin osa ihmisistä joutuu asumaan kerrostaloissa kaupunkialueilla nykyään. Ah kun käki kukkuu, laineet liplattaa ja hongat humisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tosi kiva. Suurin osa ihmisistä joutuu asumaan kerrostaloissa kaupunkialueilla nykyään. Ah kun käki kukkuu, laineet liplattaa ja hongat humisee.
Bussit, puistot.
Noissa epäonnistuneissa terapioissa harmittaa se, että terapioihin syydetään yhteiskunnan rahaa kritiikittömästi, vaikka se on monen kohdalla aivan hukkaan heitettyä rahaa.
Terapiassa pitäisi olla tulosvastuu. Jos terapeutti ei osaa, niin terapeutille kenkää. Ja jos vika on asiakkaassa eli asiakas ei ole sitoutunut tai vaikka valehtelee, niin terapiaoikeus pois sellaiselta.
Omalla kustannuksellaan voi jokainen ravata terapiassa kuinka paljon vain.
Kannattaisiko lopettaa jos on huono paikka, terapeutti jne. Miksi joku jää sinne väkisin. On varmaan parempikin terapeutti / terapiamuoto-keskustelu tai joku muu vaihtoehto elämässä eheyttää itseä. Tai kriisikeskus jos siellä osuu joku asiallinen.
Vanhemoien syytä kun koulussa hakataan ja työpaikalla kiusataan ja puoliso pettää lyö ja raiskailee ulkopuolisia. Tää psykiatria on täysin täynnä vääryyttä. Syyttömiä syytetään ja uhrien elämästä tehdään kurjuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungit ovat luonnon armoilla koko ajan. Sade piiskaa kattoja. Aurinko haalistuttaa maalit. Ruoho puskee asfaltin läpi. Edes cityinfra ei pääse pakoon luontoa.
Riippuu uskonnosta kuka sua kiusaa. Et sä mene terapiaan ennenkuin sua kiusataan.
Pitäisi myös kuulkaa kysyä kiusaako joku ja vainotaanko sinua tai syytetään väärin. Perättömiä panetteluja on. Mustamaalausta.Suuri osa ei käytä huumeita mutta huumattua ihmistä luullaan käyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu uskonnosta kuka sua kiusaa. Et sä mene terapiaan ennenkuin sua kiusataan.
Pahimpia kiusaajia ja riivaajia olemme me itse ja teemme sen itsellemme.
Vaikka olisi millainen terapeutti niin se työ pitää kuitenkin tehdä itse ja oivaltaa ne asiat.