Päiväkodissa välipalana karjalanpiirakka?!
Kaikki lapset ei niin välitä noista kuivista piirakoista. Eikö järkevämpää olisi tarjota leipää vapaa valintaisella leikkeleellä juusto tai kinkku, paloiteltuja hedelmiä ja joku pieni rahka tms??
Järkyttävää, että tuosta me vanhemmat maksetaan.
Kommentit (91)
Enpä usko että karjalanpiirakoita päiväkodissa tarjotaan. Riisipiirakoita toki saattaa olla. Mutta jos ei kelpaa, hoida itse tenavasi. Kumma kun pitää lapsia tehdä ja sitten oletetaan että kunta kustantaa hoidon nirsoäidin mieltymysten mukaan
Vierailija kirjoitti: Huoh. MITÄ PIIRAKOITA NE ON? Teollisia vai koulun keittiössä leivottuja?
Huoh. Jokaisessa päiväkodissa on gurmetkeittiö. Karjalanpiirakka välipala päivänä aito evakko kaulii, rypyttää ilman vehnäjauhoja ja paistaa aidossa leivinuunissa. Leipäjuustopäivänä taas Pohjolan jänkhiltä tulee Jouni virittelemään tulet päiväkodin pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Suomessa nälänhätä vuosina 1866-1868 eli ei loppujen lopuksi ihan hirveän kauan aikaa sitten. Silloin vanhemmat olivat varmasti epätoivoisia koittaessaan miettiä, että mitä ruokaa annetaan lapsille ja nyt joku kehtaa valittaa, kun lapsi saa leivän sijaan riisipiirakan?
Ohis, mutta nälänhätää monilla vähävaraisilla ihmisillä on ollut myöhemminkin,1918 sisällisodan aikana ja sen jälkeen, sotien aikana 1939- 1944. Elintarvikkeiden säännöstely päättyi vasta v.1954.
Olin lapsena hyvin valikoiva syöjä. minulle kerrottiin tarinoita Afrikan nälkäänäkevistä lapsista. Ei toiminut, sanoin lopettavani syömisen kokonaan ja minun ruokani voisi lähettää Afrikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että karjalanpiirakoita päiväkodissa tarjotaan. Riisipiirakoita toki saattaa olla. Mutta jos ei kelpaa, hoida itse tenavasi. Kumma kun pitää lapsia tehdä ja sitten oletetaan että kunta kustantaa hoidon nirsoäidin mieltymysten mukaan
Onko nirsous tässä sinusta ainoa ongelma?
Ap voi sitten hoitaa ja ruokkia äpä rän sä itse.
Jos se riisipiirakka on kuiva, kannattaa vaihtaa leipomoa, josta sitä tilataan. Jos se piirakka on jonkun mamman mielestä niin kamala, niin ottakoon huomioon, että ei sitä tarjota joka päivä, ei edes joka viikko. Jos se kullannuppu ei kerta kaikkiaan pysty sitä piirakkaa syömään, niin pyytäköön leipää. Kai sitäkin on talossa. Jos ei, niin kersa ottakoon omat eväät mukaan.
No, ei sunkaan se karjalanpiirakka joka ainoa hoitopäivä välipalana ole!
Voihan se karjalanpiirakkakin olla mehevä, etenkin jos on vaikka jotain munavoita sen kera tarjolla.
Voi että!
Meillä oli kansakoulussa jonakin lyhyenä päivänä, taisi olla vielä sitä aikaa kun lauantainakin mentiin kouluun, ruokana karjalanpiirakka, kananmuna ja maitokaakao. Ai että oli hyvää! Mutta siis koulupäivä tuolna päivänä kestoltaan oli lyhyt.
Sun lapsi on erityisen nirso, jos hän nyt on sulle siitä karjalanpiirakan kuivuudesta valittanut. Vai oletko sinä itse nyt vain sitä mieltä, että kuivaa piirakkaa tarjotaan välipalaksi.
Mites porkkana, aikoinaan kun koulussa tarjottiin välipalaa, jonakin päivänä oli porkkana tarjolla, joskus taas pieni grahamlihapiirakka, joskus joku jugurtti.
Mut siis valittaa pitää aina...
"Järkyttävää, että tuosta me vanhemmat maksetaan. " - Joo, on todella järkyttävää, tuollaisen tragedian rinnalla Ukrainan sota, luontokato tai ilmaston lämpeneminen eivät ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa heitetään jätesäkillinen ruokaa roskiin joka päivä. Hävikki on ihan mieletöntä, kun mitään osastoilta takaisin tulevaa (pl.leipä) ei saa laittaa tarjolle enää seuraavalla kierroksella, ja peruspk:ssahan syödään kolmesti päivän aikana. Niinpä litran jogurttipurkki, josta on otettu tippa Tiivitaavin aamupalalla, lentää keittiöllä roskiin. Avaamattomana saa sentään säästää. Myös salaatit palaavat käytännössä koskemattomina, roskiin (biojätteeseen) nekin. Sama olisi kaataa ne suoraan sinne.
Kukaan yrittänyt kysyä syytä tuohon?
Hygieniamääräykset
Lapset voi hoitaa myös kotona, jos ei päiväkodin ruuat kelpaa. Meidänkin päiväkodissa on usein sellaista ruokaa, joka ei lapselle kelpaa, mutta ei ole tullut mieleenkään valittaa.