Paljonko tuoppi maksoi markka-aikana?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Oisko parikymppiä ollut...
Se on nykyrahassa noin viisi euroa, silti baarissa saa maksaa reilusti enemmän. Joskus kympin toppeja.
Hulluimman nousukauden aikana ja kaupungin ykkösyökerhossa 18 markkaa. Syvimmän laman aikana, kun kaupunkiin perustettiin varmaan sata keskiolutjuottolaa, joissa hanavehkeet sai panimolta vuokrattua ja kalusteina oli romarilta haettuja puutarhakalusteita, niin olisko niissä ollut kolmen ja viiden markan haarukassa.
Melko härskiä vedätystä siis nämä tämän päivän hinnat. Ei tuollaista hinnannousua selitä oikein mikään.
2000-luvun alussa siideri yökerhossa 20 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Melko härskiä vedätystä siis nämä tämän päivän hinnat. Ei tuollaista hinnannousua selitä oikein mikään.
No hyppää takaisin sinne markka-aikaan.
NO, mitä se nyt sitten maksaa? Huomasin justiin, ettei ole tullut käytyä valovuosiin missään.
Vierailija kirjoitti:
5,50 markkaa joskus 80 luvulla.
eli yhtä paljon kuin keskimääräinen tuntipalkka
Vierailija kirjoitti:
eikä tämän päivän palkat, mikä selittää palkkojen härskin vedätyksen?
Vierailija kirjoitti:
Noin tyhmälle ei kannata edes selittää.
Oiva Toikan suunnittelema kaljatuoppi maksoi 70-luvulla ~5mk muistaakseni. Siis jos siinä oli kaljaa.
- n68v -
Markka-aika oli aika pitkä. Mitähän ajanjaksoa/vuotta/vuosikymmentä tarkoitat?
Jos kalja maksoi keskimääräisen tuntipalkan verran se olisi siis 20 euroa tänä päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tyhmälle ei kannata edes selittää.
Tästähän autistin juuri tunnistaa. Ei osaa selittää.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla Kallion räkälöissä sai tuopin 10 markalla.
Ei ollut mikään pieni raha siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
tuntipalkan verran eli 20 markkaa
Aika kallista on ollut juominen. Eihän se taida nykyään mitään tuntipalkan verran maksaa, vaikka tuopinkin hinnat ovat nousseet reilusti sen jälkeen, kun olen viimeisen kerran tuopin tyhjentänyt. Mun juomiset loppuivat 8.10.2008 ja silloin tuoppi oli kallis, jos se maksoi 4 euroa. Silloin, kun olin amispoika ja otin ekoja oluita, niin muistan kaljapullon maksaneen vitosen. Se oli 1989. Oli silläkin hintaa.
Jos sattuisi varastokomeroa siivotessaan löytämään vanhan lampun, josta ilmestyisi lampun henki, joka lupaisi toteuttaa kolme toivetta, niin ekana toivoisin, että anna mulle euroina takaisin kaikki rahat, jotka olen kuluttanut elämäni aikana alkoholiin plus mitä on mennyt juomisen seurauksiin, niin voi pojat musta tulisi rikas mies.
Vierailija kirjoitti:
Entäs riikintaalareina tai oravannahkoina?
Kiinnostaisi kanssa.
Palkka sai ainakin Olavinlinnassa duunissa ollessa pari litraa per päivä
Vierailija kirjoitti:
Viimeisinä markka-aikoina 2000-luvun alussa tuopin saattoi saada päiväaikaan räkälästä kympillä. Illalla yökerhossa maksoin noin 25 markkaa, eli 4€.
Vuoden 2000 rahamäärää 25,00 markkaa
vastaava rahamäärä vuonna 2023 oli6,43 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö amiksessa kerrottu inflaatiosta mitään?
-96 täällä oli pieni 10mk ja pitkä 15mk.