Nopeasti se syksy sitten tuli
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Taas tuli kamsmalan haikea olo kun eilen iso kurkiaura lensi mun pään yli taivaalla kiljuen ja katosi pieneksi pisteeksi horisonttiin, kunnes katosi kokonaan. 🥲
Ja vuoden kuluttua sinuakaan ei enää ole. Hautakumpusi peittävät lähivaahteran keltaiset lehdet ja orava lähipuussa nakertelee suuren vanhan kuusen käpyä. Jossain haukkuu koira.
Kohta on jo syksyn toinen kuukausi. Vastaavassa vaiheessa kesää huokailtaisiin jo, kuinka kesä alkaa olla kohta ohi.
Tiistai alin lämpötila 12 astetta minun puhelimessa. Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Sinun puhelimesi on sinun puhelimesi. Ilmatieteenlaitos näyttää 17 astetta klo 3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksy saa tulla lokakuun lopulla, ei hetkeäkään aikaisemmin.
Tuolloin tänne tuli viime vuonna pysyvät lumet.
Tulee tänäkin vuonna. Lumi tulee lokakuussa, täysin varma asia. Ja se yllättää taas autoilijat xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet seniili mummo etkä edes osaa lukea kirjoitin LÄHES 20 astetta!
Olet siis niin invalidi ettet osaa laittaa tuuletinta puhaltamaan ikkunast sisälle?
En ole invalidi. Ei auta kun talon seinät varaavat lämpöä. Sinulle liian vaikea asia tajuta.
No kärsi sitten jos jos et osaa perusasioita asunnon viilentämisessä. Tämä kesä ei ole ollut edes pääkaupunkiseudulla kuuma kuten vaikka 2017.
Kiva pk-seutulaisten kannalta. Muualla maassa mitattiin ennätysmäärä hellepäiviä.
Viileä kesä ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis niin invalidi ettet osaa laittaa tuuletinta puhaltamaan ikkunast sisälle?
En ole invalidi. Ei auta kun talon seinät varaavat lämpöä. Sinulle liian vaikea asia tajuta.
No kärsi sitten jos jos et osaa perusasioita asunnon viilentämisessä. Tämä kesä ei ole ollut edes pääkaupunkiseudulla kuuma kuten vaikka 2017.
Kiva pk-seutulaisten kannalta. Muualla maassa mitattiin ennätysmäärä hellepäiviä.
Eikä täällä pk-seudulla ole sellaista ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puut ymmärtää päivän pituuden perusteella kuluvan vuodenajan. Siksi lehdet kellastuu ja putoaa, vaikka on lämmintä.
ei johdu siitä vaan kuivuudesta
Eipäs, vaan valon määrän väheneminen. Se aiheuttaa sen, että puun lehtien vihreä väri (lehtivihreä eli klorofylli) vetäytyy puun runkoon. Silloin lehteen jää jäljelle vain punainen ja keltainen väriaine (eli karotenoidit).
Nää opitaan jo peruskoulussa biologian tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun puhelimesi on sinun puhelimesi. Ilmatieteenlaitos näyttää 17 astetta klo 3.
Ensi yö voi tuoda pakkaset etelään
Viikonloppu on lähes koko maassa poutainen ja vähäpilvinen, mikä lisää pakkasten mahdollisuutta. Ensi yönä pakkasta on Lapissa laajalti, ja etelässäkin pakkasta tai vähintään hallaa on esimerkiksi Tampereen seudulla.
Etelärannikollakin nousee ensi yönä korkeintaan viiteen plusasteeseen, ja Helsingin seudulle on luvassa noin neljän asteen yö.
Maanantain vastaisena yönä pakkasella ollaan koko Pohjois-Suomessa. Etelä ja Keski-Suomeen alkaa sen sijaan työntyä hieman lämpimämpää ilmaa. Tiistain vastaisen yön lämpötilat ovat Etelä- ja Keski-Suomessa 1015 asteen hujakoilla.
Keskiviikon vastaisena yönä rannikolla ylletään jo noin 15 asteen seutuville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli. Tervetuloa Espooseen ja Kirkkonummelle jotka ovat pääkaupunkiseutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puut ymmärtää päivän pituuden perusteella kuluvan vuodenajan. Siksi lehdet kellastuu ja putoaa, vaikka on lämmintä.
Eipäs, vaan valon määrän väheneminen. Se aiheuttaa sen, että puun lehtien vihreä väri (lehtivihreä eli klorofylli) vetäytyy puun runkoon. Silloin lehteen jää jäljelle vain punainen ja keltainen väriaine (eli karotenoidit).
*vähenemisestä
Pk-seudulla on ollut hellekesä. Ei se sitä muuta, jos joskus on ollut vähän alle hellesään.
Kirkkonummi ei ole pääkaupunkiseutua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta, ja fakta on aika harvinaista tällä palstalla.
Mun mielestä hyvin hitaasti. Vielä ensi viikollakin jotain 18 astetta, uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs.
SYYSLUONNON ilonaiheen, ruskan, aika alkaa lähestyä. Ruska saattaa kuitenkin jäädä tänä vuonna vaisuksi, kertoo metsäekologian professori Anne Tolvanen Luonnonvarakeskuksesta.
Osa puiden lehdistä on jo kellastunut kuivuuden vuoksi. Ruska on menetetty niiden lehtien osalta.
Ratkaisevaa on tässä suhteessa kosteuden määrä.
Aurinkoiset päivät sinänsä edistävät ruskaa, jos kosteutta vain on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkonummi ei ole pääkaupunkiseutua!
HSL liikennöi vain pääkaupunkiseudulla. Lähijunalla pääsee Siuntioon asti n
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvin hitaasti. Vielä ensi viikollakin jotain 18 astetta, uskomatonta.
Menepä tulevana yönä ulos ja sano onko kuuma.
Helsingissä ei vielä syksystä tietoakaan. Sais kyllä jo täälläkin alkaa.