Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka hyvin teidän 2-vuotiaat osaavat käyttää tietokonetta?

Vierailija
12.02.2007 |

Kyselen, koska oma 2,5v käyttää hiirtä todella taidokkaasti. Osaa klikkailla oikeaa nappulaa, osaa käyttää hiiren rullaa, osaa ohjata " nuolen" oikeaan paikkaan. Poika alkoi pari kuukautta sitten " pelailla" papunet. netin pelisivuja. Nyt osaa jo pelata todella hyvin mm. dominoa ja muistipeliä. Käyttää myös piirustusohjelmaa hyvin. Osaa mennä Kirjanmerkin kautta papunetin sivuille. Lisäksi hän osaa käynnistää ja samuttaa tietokoneen.

Onkohan tämä normaalia?

Kyselee: Nörtti-äiti

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3vee ei varmasti osaisi käyttää hiirtä tai näppistä, koska ei ole koskaan ollut koneella. Mutta kyllähän lapset oppivat nopeasti.

Vierailija
2/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietokoneen käytön noin vuosi sitten. Oltiin sukulaisilla käymässä ja siellä vähän vanhempi tyttö näytti miten värityskuvia väritettiin. Poika oli ihan innoissaan ja on siitä lähtien käynyt pelailemassa lähes viikottain teletappi-, buu klubben- yms. sivuilla. Olen ollut ihan ällikällä lyöty miten hän samantien oppi navigoimaan sivulta toiselle, sulkemaan ikkunoita jne. Ei ole tosiaan tarvinnut juuri ollenkaan opettaa, vaan hiiren käyttö ja muut jutut mitä itse muistaa opetelleensa tulevat pojalta kuin itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan ällikällä lyöty kun jätin lapsen konelle ja menin myöhemmin katsomaan, niin siellä niin taidokkaasti teki palapelejä ja liikutteli hiirtä hienosti paikasta toiseen. Kyllä ne lapset helposti oppii konetta käyttämään.

Vierailija
4/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lähipiirissä 2v--> kaikkien lapset pelaavat jonkinmoisia muistipelejä jne netissä.

Vierailija
5/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5v. ja 2v. eikä olla juurikaan koneelle päästetty, yhdessä tulostetaan joskus värityskuvia, ei muuta. Haluan että lapseni tekevät vielä muuta kuin värkkäävät tietokoneella, siihen kyllä ehtii oppia kouluiässäkin. Olen järkyttyneenä kuunnellut muutamien tuttujen " etevistä" 2-3 -vuotiaista jotka pelaavat jopa tunteja yksikseen tietokoneella...

Vierailija
6/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hyppiä yhdellä jalalla tms. On itseasiassa aika surullista, että jo 2v:t istuu tietokoneella:0

Vierailija
7/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v osaa kyllä kasata niitä vaikeita palapelejäkin ja hyppiä tasajalkaa ja piirtää ihmisen jolla on kädet ja jalat ja silmät nenä ja suu ja osaa käydä vessassa, ei siis ole enää vaipoissa ja varmaan ihan omalla tasollaan kehityksessä, vaikka joskus pelaakin tietokoneella...

Vierailija
8/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ammattini puolesta huolissani tälle tietokonemaailmalle hukkuvista nuorista. ei ihme että lapset lihoavat koko ajan entistä enemmän, koska koko vapaa-aika menee tietokoneen ääressä. minusta kaksivuotiaan taitoihin kuuluu paljon muitakin tärkeämpiä taitoja kuin esim. hiirenkäyttö mutta tämä on vain minun mielipiteeni. en tajua miten esim väkivaltaiset bum bum pelit tai ylipäätänsä räiskintäpelit kehittävät ketään.

uskon, että myös tulevaisuudessa suurin osa meistä pärjää ihan tavistaidoilla täällä nettimaailmassa, esim. omaa työtäni psykiatrisella puolella ei tulla koskaan tekemään tietokoneiden avulla.

Vierailija
9/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaamalla lapsi kehittyy yhteen tai toiseen taitoon.

Vierailija
10/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osaa kyllä luistella, hiihtää, ajaa kolmipyörisellä jne.

Meidän lasten ei todellakaan tarvitse alkaa tietokonetta käyttämään/pelaamaan taaperoiässä. Huh! Ja vaikka olisi kuinka kyse opetuspeleistä tms. " lällymmistä" peleistä, niin hitto vie ne PASSIVOIVAT lasta. Ja sitä me emme halua.

Olen opettajana nähnyt ihan tarpeeksi näitä tietokoneen orjia.

Vierailija
11/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa jo koodatakin.

Vierailija
12/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kehumista jos pienet osaa tietokoneella jotain tehdä.

Tottakai ne oppii sen samalla lailla kuin muutkin pelit ja tietokoneella olo on passivoivampaa. Ylös ulos ja lenkille.

Vierailija
13/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla yksinään! Siihenhän tämä maailma on menossa, valitettavasti. Tietokoneet, televisiot ja pelikoneet hallitsevat lasten maailmaa.

Vierailija
14/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sen ikäisen kuuluu leikkiä ja jos pelejä tarvitaan niin pelatkaa niiden kanssa muistipeliä itse aikuiset!! Ja leikkikää.. Kohta ne ei enää muuta osaakaan kuin koneella istua.. =( huolissani olen pikkuisistanne. Meidän 3-v. ei tietokonetta käytä. Eskari-iässä voi sitten alkaa tutustua noihin eskari peleihin.

Vierailija
15/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamansa ohjelmat ja käyttää hiirtä taitavasti. Minusta tietokone kuuluu nykypäivään, eikä sen käyttöä voi lapsilta kieltää kokonaan. Rajoittaminen on kyllä ihan hyväksi (kuten TV:n katselussakin). Kuka muuten on kieltänyt lapsiltaan palapelit, noppapelit ja lelut, joissa on nappuloita? Hei haloo, ei tietokone ole sen kummempi leikkikalu, jos sen käyttöä valvotaan!

Vierailija
16/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vanhempien mielestä niin hienoa kun pieni osasi pelata ja jopa hahmoluki pelin englanninkielisiä sanoja.

Nyt lapsi on 17-vuotias, kaiket päivät ja yöt vain tietokoneella, koulu ei kiinnosta. Tästä tilanteesta vanhemmat eivät sitten yllättäen tykkääkään.

Vierailija
17/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

haluamansa ohjelmat ja käyttää hiirtä taitavasti. Minusta tietokone kuuluu nykypäivään, eikä sen käyttöä voi lapsilta kieltää kokonaan.

Vierailija
18/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osasi tuon ikäisenä surffata omatoimisesti Puuhapete-sivuille (googlebarin kautta, puuhapete oli yksi n. 20 valittavasta sanasta) ja siellä pelailla pelejä jne.

Vierailija
19/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiihtää, luistelee, pulkkailee, pyöräilee jne. Tykkää myös paljon lautapeleistä, legoista, piirtämisestä jne. Miksi tietokoneen käyttö olisi jotenkin pois jostakin muusta - se on vain yksi puuha muiden joukossa.

Vierailija
20/23 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei siis ollenkaan. Minusta ei tämän ikäsen kuuluu rämpläillä vielä tietokonetta.