Epipen - missä vaiheessa pistetään?
Pistetäänkö heti, kun on saanut allergisoivaa ainetta? Vai vasta siinä vaiheessa, kun allergiset reaktiot alkavat näkyä? Vai vasta sitten, kun kaikki reaktiot selvästi näkyvillä?
Kommentit (30)
Adrenaliinia ei pidä pistää varalta. Se ei ole mikään terveystuote ja voi pahimmillaan aiheuttaa myös kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptistä yleensä löytyy lääkkeen käyttöohje.
Joo, löytyi sana tarvittaessa. Ja farmaseutti opasti, miten pistäminen tapahtii. Mutta kukaan ei kertonut, missä vaiheessa se tulisi pistää: heti, vähän myöhemmin, vai vasta hädän tullen. Ap
Et sitten kysynyt?
Oletko noin saatanan tyhmä? Olet tietysti hölmö hoitaja.
Itse tunnistan heti kun reaktio alkaa, naama menee punaiseksi, nielua pistelee, urtikaria, tuskallinen olo jne. Oksennus tulee aika nopeasti. Oksennuksen jälkeen otan kortisonin ja antihistamiinin. Joskus reaktio lähtee oksulla ja tableteilla. Jos oksennuksen jälkeen olo ei heti helpotu niin pistän epipenin. Itsellä menee raajat tosi heikoiksi ja muutenkin tulee todella veltto olo epipenistä niin en itse koskaan pistä ennen oksennusta. Tärkeä myös soittaa apua ja lähteä sairaalaan tai ainakin soittaa joku toinen ihminen paikalle, joka voi auttaa jos reaktio pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, löytyi sana tarvittaessa. Ja farmaseutti opasti, miten pistäminen tapahtii. Mutta kukaan ei kertonut, missä vaiheessa se tulisi pistää: heti, vähän myöhemmin, vai vasta hädän tullen. Ap
Et sitten kysynyt?
No en. Kysymys tuli mieleeni vasta sitten, kun aloitn tutkimaan pakettia. Ap
Mun lapsi sai maapähkinän murusesta anafylaktisen reaktion, mutta yhtään kertaa ei onneksi ole tarvinnut sen jälkeen epipeniä pistää. Hän ei kyllä uskalla syödä sellaisiakaan tuotteita, jotka saattavat sisältää maapähkinää.
Määrääkö terveyskeskuksen lääkäri epipenin pyydettäessä vai tarvitaanko tutkimuksia ensin? Itsellä jotkut ruoka-aineet aiheuttaa aika rajut oireet mutta ne tulee viiveellä, ei heti syötyä. Jonkun verran oireita tulee melkein heti kun on syönyt aiheuttajaa mutta ne pahenee ruoka-aineesta riippuen esimerkiksi tunnin sisällä. Oireet sisältävät muun muassa ripulia, rajua oksentamista (kestää jopa vrk), osittaista tiedottomuutta jne. Ihottumaa harvemmin mutta joskus sitäkin, ennemmin Iho saattaa punoittaa jostain päin kehoa. Puolituttu terveydenhuoltoalalla toimiva suositteli kynää varuilta, mietin pitäisikö hommata ja miten vaikea sellainen on saada.
Luonnollisesti vältän tunnettuja aiheuttajia mutta joskus tulee yllätyksiä vastaan. Allergikko ja muuten tietyille aineille yliherkkä olen ollut koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun rupeaa tulemaan anafylaktisen sokin oireita. Et ilmeisesti itse ole käyttäjä.
Tämä. Jos siinä alkaa pohdiskelemaan, niin tiedoksi, että oireet voivat edetä todella nopeasti. Itse sain anafylaksian sairaalassa, ja kun ymmärsin jonkin olevan pielessä, en enää pystynyt ilmaisemaan sitä hoitajalle joka oli selin kahden metrin päässä. Onneksi sattui kääntymään kuultuaan jotakin outoa suunnaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt niin eka allergia lääke ja mahdollisesti määrätty kortisoni suun kautta. Muutamissa minuuteissa viimeistään 15 mun kuluessa tiedot onko se henkeä uhkaava reaktio vai rauhoittuuko .
Aina jos sun huulet ,kieli, posket turpoaa niin heti epipen ja samalla soitto 112. Tai jos kurkkua kuristaa tai tuntuu että taju lähtee.
MUISTA SANOA ETTÄ OOT OTTANUR EPIPENIN. Sen vaikutus kestää noin 15 mun ja ambulanssi tulee kiireellä paikalle.
Lievään reaktioon voi ottaa antihistamiinia, kortisonia ja odotella auttaako. Lapsellani on pähkinäallergia. Joskun on tuotteissa enemmän jäämiä ja saa siitä lievän reaktion. Jos siis ihan syö pähkinää ja nielaisee, niin reaktio vaihtelee riippuen mitä pähkinää söi ja kuinka paljon. On sen verran paha allergia, että saa reaktion jo kun pähkinää on suussa ja sylkee pois ja huuhtelee suuta.
Kertaakaan ei ole tarvinnut käyttää epipeniä. Kerran lapsi söi ravintolaruokaa, jossa olikin pähkinää. Soitin häkeen, koska reaktio oli ilmeinen (oksennus, kylmä hiki, sydän hakkasi). Koska olimme 10 kilometrin päässä sairaalasta, kehottivat lähtemään sinne. Sairaalassakaan ei annettu piikkiä, vaikka oli jo nielemisvaikeuksia ja kauttaaltaan nokkosihottumassa. Suun kautta kortisonia. Alkoi heti helpottamaan. Toki piti jäädä tarkkailuun.