65v. isälläni puhe hidastunut ja vaikeutunut, onko kokemuksia?
Olemus muutenkin jotenkin hitaampi kuin ennen. Tietääkseni on perusterve, ei lääkityksiä. Mistä tuollainen voi johtua? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Lääkäriin ei saa kirveelläkään 😥
Kommentit (60)
Lautatollot ulisevat miesten lyhyemmästä eliniästä, vaikka syy siihen on miehissä.
Haluttomuus mennä vaivojen kanssa ajoissa lääkäriin.
Lihan, viinan ja tupakan ahnehtiminen. Läskiys, kyvyttömyys kävellä lyhyttäkään matkaa.
Se on sama meillä ei suostu lääkäriin. Alkaa oikein kähisemään kun aion ottaa ajan tarkastuksiin.
Hänellä on vuosien jälkeen puheessa hidastumista, mutta sairaus on todettu.
Ei kaikko ole muistisairautta tai altsheimeria. Se voi olla verenkierrosta myös.
65 on nuori vielä.
Todellakin on syytä mennä lääkäriin. Viekää väkisin se. Huijatkaa.
Huoli on meillä naisilla suuri kun miehet eivät mene lääkäriin. Harmittaa ja tuntuu pahalta jos on jotain pahempaa.
Miten paljon se juo? Juoko yhdessä äidin kanssa?
Hitto teidän juomisten kanssa, ei kaikki ole juojia.
Vierailija kirjoitti:
Se on sama meillä ei suostu lääkäriin. Alkaa oikein kähisemään kun aion ottaa ajan tarkastuksiin.
Hänellä on vuosien jälkeen puheessa hidastumista, mutta sairaus on todettu.
Ei kaikko ole muistisairautta tai altsheimeria. Se voi olla verenkierrosta myös.
Muistisairauksia on myös verisuoniperäisiä. Aivoverisuonet tukossa, aivokudos kuolee vähitellen hapenpuutteeseen.
Hoitoa on.
Neurologinen ongelma, jopa bulbaarinen ALS tulee mieleen. Pystyykö nielemään normaalisti?
Aivoverenkiertohäiriö. Lääkäriin. Voisi myös lisätä lukemista tmv aivojumppaa.
Todennäköisesti isäsi pelkää esim: menettävänsä ajokortin tms. Pelkää vakavaa sairautta, ei halua tietää. Ei halua kenenkään hössöttämistä.
Joku tuolla ehdotti, ota yhteys itse vaikka yksityiselle terveysasemalle joka tarjoaa jotain "ikätarkastusta" tms...jos se kutsu tulisi sieltä, jospa...
Tuon ikäinen ei ole yleensä ikähauras tms. Eli jokin juttu on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
65 on nuori vielä.
Todellakin on syytä mennä lääkäriin. Viekää väkisin se. Huijatkaa.
No ei ole millään tapaa nuori kyllä. Tässä sen taas näkee kuinka illusorinseksi maailma on mennyt.
Puhukaa ja perustelkaa lääkäriin menoa
Kysykää, mitä pelkää? Jos se on se ajokortti, niin kannattaa sanoa, että ei sitä heti viedä tuosta vaan noin pois, ainakaan, jos se vika on vain puheessa, eikä vielä muussa, vaan pikemminkin ajoissa tutkimuksiin ja hoitoon pääseminen voi pidentää sitä aikaa, kun sen ajokortin saa pitää.
Tuollaiset "perusterveet" on juuri usein niitä, jotka eivät koskaan käy lääkärissä. Sitten yhtäkkiä tuleekin kunnon romahdus, kun piilevät/diagnosoimattomat sairaudet iskevät. Eli kyllä sitä terveyttä kannattaa seurata ja välillä käydä tarkistuksissa.
Kyllä on taas päteviä vauvapalstadiagnooseja. Voi helvetti teidän kanssanne. Pitäkää huolta omista vanhemmistanne kun kerran osaatte.
Olen itsekin 65 ja tiedän varsin hyvin etten ole enää nuori. Mutta tiedän myös että vain minä olen vastuussa itsestäni.
Syitä voi olla moniakin, mutta lähinnä tulee mieleen jokin neurologinen juttu. Ihan esimerkkinä MS-taudissa voi olla jaksoja jolloin esiintyy kuvailemisisasi oireita.
Jos muuuten fyysisesti toimintakyky on ennallaan eikä muisti- tai puheen ymmärtämisvaikeuksia ole, tulee neurologiset jutut mieleen.
Vaikeaan aikuista täysvaltaista ihmistä on hoitoon saada jos hän itse päättää olla menemättä. Ikävää vain on että voi tulla sitten eteen tilanne että pakko on mennä. Kun suostuisi ajoissa voitaisiin ehkä vielä asialle tehdä paljonkin.
Jos isäsi on tyytyväinen nykytilanteeseen, niin mitä hyvää lääkärissäkäynti tuo? Saa diagnoosin, mutta ei terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 66v. ei ongelmia.
Oletko siis ap:n isä...
Mt-tapaus? Hällä todennäköisesti jokin diagnoosi. Jos on, ei tarvitse tutkia sen enempää.
Onko kävely muuttunut tönköksi? Jos on niin etsi informaatiota oliko aivonesteen vuotamisesta tai jotain sinne päin. Näin jonkun informaatio videon, miten tönköksi muuttunut kävely on yksi oire siitä.