Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen työttömyyden turhauttavuudesta

Vierailija
20.09.2024 |

Olen akateemisesti koulutettu ihminen, oman alan työkokemusta noin 15 vuotta. Olen koko tuon ajan rakentanut uraa, kouluttautunut lisää, ollut arvostettu työntekijä niin työkavereiden kuin yhteistyökumppanienkin silmissä. Ja olen tykännyt työstäni paljon, se on ajoittain ollut minulle jopa intohimo. Työ on vaativaa ajatustyötä, ja työn tulokset vaikuttaa isojen ihmisjoukkojen elämään, eli vastuullistakin työ on. No, jouduin yt:ssä ulos vuosi sitten. Tuli yritysosto, fuusio, ja merkittävä osa toiminnoista lakkautettiin eli meistä joutui todella moni niissä yt:ssä ulos. Sen jälkeen olen ollut työtön. Haen töitä varsin aktiivisesti, myös verkostoista ja avoimilla hakemuksilla. Mutta tulos on pyöreä nolla. Työmarkkinatilanne vaikuttaa todella vaikealta, alan paikkoja ei vain juuri ole, nyt siis. 

Tämä on aivan valtavan turhauttavaa. Koska olisin todella taitava ammattiosaamisessani, minulla on sellaista työkokemusta ja osaamista, jota harvalla Suomessa on. Myös motivaationi olisi todella korkea, koska tykkään työstäni aidosti valtavan paljon. Nyt päivät menee tyhjäpäisesti aikaa kuluttaen. Etsin kyllä töitä ja laitan hakemuksia, mutta koska olen tehnyt jo pohjatyön niin hyvin, niin siihen ei mene tällä hetkellä juurikaan aikaa. Sitten ulkoilen ja liikun, siivoan kotia, haen lapsia päiväkodista, laitan ruokaa, lueskelen välillä ammattikirjallisuutta ja sellaista pientä. Mutta käytännössä ihan aivotonta hommaa siis, ja turhan tuntuista (paitsi lapsiin liittyvät ei toki tunnu yhtään turhalta, ne on tärkeitä). Tuntuu, että aivoni sulavat tähän toimettomuuteen ja turhanpäiväisiin päiviin. Tuntuu, että kaikki se, mitä valtiokin on investoinut koulutukseeni ja osaamiseeni kuluu ihan typerällä tavalla hukkaan joka päivä. Minulla olisi valtavasti osaamista ja tietoa annettavana, mutta en pysty antamaan siitä mihinkään yhtään mitään. Nöyryyttävänkin tuntuista tämä kaikki. Miten ihmeessä tästä turhauttavuuden tunteesta pääsee eroon? 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapean sektorin asiantuntija työllistyy omalla yrityksellä, josta myy osaamistaan. Useat yritykset pienentävät kuluja ulkoistamalla toimintoja. Mitä kauemmin on palveluksessa, sitä enemmän työnantajalle maksaa, aina kaksinkertaisena sen mitä bruttona tienaa. 

Vierailija
42/46 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan ap huomioinut sen, että vaikka sinulla on asiantuntemusta pitkältä ajalta yhdessä yrityksessä, sinua ei palkata seuraavaan yritykseen samalla palkalla. Ainoastaan työn vaihtajat ovat siinä asemassa, että voivat määritellä palkkansa. Pudota palkkatoivetta 20%, niin saat paikan. Kokemusta on. Palkkatasoa saa hivutettua ylöspäin kyllä kun pääsee työpaikkaan kiinni. Työpaikka on nyt se tärkein juttu tässä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan ap huomioinut sen, että vaikka sinulla on asiantuntemusta pitkältä ajalta yhdessä yrityksessä, sinua ei palkata seuraavaan yritykseen samalla palkalla. Ainoastaan työn vaihtajat ovat siinä asemassa, että voivat määritellä palkkansa. Pudota palkkatoivetta 20%, niin saat paikan. Kokemusta on. Palkkatasoa saa hivutettua ylöspäin kyllä kun pääsee työpaikkaan kiinni. Työpaikka on nyt se tärkein juttu tässä vaiheessa.

Tämä!

Vierailija
44/46 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN. KUULITKO?? TÖIHIN!!!!!

Vierailija
45/46 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töihin pääse vaikka olisi hyvä ja osaa kaikkea. Yrittäjät haluaa halpoja työntekijöitä joten ne ottaa mielummin kokemattoman jonkun ulkomaalaisen. Niin se vaan on.

Vierailija
46/46 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet lähihoitajaksi Norjaan. Muuta neuvoa minulla ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan