Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen työttömyyden turhauttavuudesta

Vierailija
20.09.2024 |

Olen akateemisesti koulutettu ihminen, oman alan työkokemusta noin 15 vuotta. Olen koko tuon ajan rakentanut uraa, kouluttautunut lisää, ollut arvostettu työntekijä niin työkavereiden kuin yhteistyökumppanienkin silmissä. Ja olen tykännyt työstäni paljon, se on ajoittain ollut minulle jopa intohimo. Työ on vaativaa ajatustyötä, ja työn tulokset vaikuttaa isojen ihmisjoukkojen elämään, eli vastuullistakin työ on. No, jouduin yt:ssä ulos vuosi sitten. Tuli yritysosto, fuusio, ja merkittävä osa toiminnoista lakkautettiin eli meistä joutui todella moni niissä yt:ssä ulos. Sen jälkeen olen ollut työtön. Haen töitä varsin aktiivisesti, myös verkostoista ja avoimilla hakemuksilla. Mutta tulos on pyöreä nolla. Työmarkkinatilanne vaikuttaa todella vaikealta, alan paikkoja ei vain juuri ole, nyt siis. 

Tämä on aivan valtavan turhauttavaa. Koska olisin todella taitava ammattiosaamisessani, minulla on sellaista työkokemusta ja osaamista, jota harvalla Suomessa on. Myös motivaationi olisi todella korkea, koska tykkään työstäni aidosti valtavan paljon. Nyt päivät menee tyhjäpäisesti aikaa kuluttaen. Etsin kyllä töitä ja laitan hakemuksia, mutta koska olen tehnyt jo pohjatyön niin hyvin, niin siihen ei mene tällä hetkellä juurikaan aikaa. Sitten ulkoilen ja liikun, siivoan kotia, haen lapsia päiväkodista, laitan ruokaa, lueskelen välillä ammattikirjallisuutta ja sellaista pientä. Mutta käytännössä ihan aivotonta hommaa siis, ja turhan tuntuista (paitsi lapsiin liittyvät ei toki tunnu yhtään turhalta, ne on tärkeitä). Tuntuu, että aivoni sulavat tähän toimettomuuteen ja turhanpäiväisiin päiviin. Tuntuu, että kaikki se, mitä valtiokin on investoinut koulutukseeni ja osaamiseeni kuluu ihan typerällä tavalla hukkaan joka päivä. Minulla olisi valtavasti osaamista ja tietoa annettavana, mutta en pysty antamaan siitä mihinkään yhtään mitään. Nöyryyttävänkin tuntuista tämä kaikki. Miten ihmeessä tästä turhauttavuuden tunteesta pääsee eroon? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaamista on ja liike-elämästä, mikset ryhtyisi myymään sitä yrittäjänä? 

Vierailija
22/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun tekoäly tulee niin tuota, se tulee olemaan ilmeisesti monelle korkeakoulutetulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamista on ja liike-elämästä, mikset ryhtyisi myymään sitä yrittäjänä? 

Ei minulla ole sellaista osaamista liike-elämästä jota joku ostaisi. Olen työskennellyt työssä, joka sivuaa liike-elämän toimintoja, mutta ei mitään sellaista mitä joku yrittäjältä ostaisi. Olen toki jo selvittänyt tätä yritysmahdollisuutta, selvittänyt verkostoista markkinatilannetta ja halukkuutta ostaa palveluita jne, mutta tilanne on se, että ei mitään mahdollisuutta, ostajia ei alihankintana tai konsulttiroolissa vain ole. Ap

Vierailija
24/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppinen tilanne, mutta tällä hetkellä olen työllistynyt tilapäisest osaamistani helpompaan tehtävään. Lisäksi ehdin olla työttömänä vain kuukauden.

Koska tilanne on tilapäinen, niin olen jatkanut työnhakua. Olen hakenut jo 40 osaamistani täysin vastaavaan työtehtävää ja päässyt kaksi kertaa haastatteluun. CV on minulla hyvä ja epäilenkin syyksi nyt 5 alkavaa ikää.

Tilanne on kamala ja tunnen useita vastaavia ammattilaisia, jotka ovat nyt työttöminä. Edes työsuhteessa olevat eivät siis tunnu pääsevän haastatteluihin. Turhauttavaa.

Tsemppiä sinulle! Se oikea paikka ei vaan vielä ole tullut vastaan.

Vierailija
25/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sä varmaan jatkat samaa valittamista, kun et löydä mitään ulospääsyä tilanteesta. 

Vierailija
26/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni on pitkän linjan osaaja, on sekä maisteri että väitellyt tohtoriksi, on myös MBA, pitkä kokemus toimitusjohtajatehtävistä jne. Runsas määrä arvostettuja suosittelijoita. Joutui luopumaan viimeisimmästä toimaripestistä yrityskaupan vuoksi. Sen jälkeen ollut kolme vuotta työtön. Tätä ennen ei koskaan työtön. Nyt vain on sellainen tilanne, että akateemisten(kin) on todella vaikea saada töitä.

Vierailija
27/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän turhautumisesi. Mutta kannattaa muistaa, että meillä on vain tämä lyhyt elämä elettävänä. Mitään emme täältä mukaamme saa. Kannattaa nauttia niistä pienistä asioista mitä elämässä on. Pian kaikki on poissa.

Vierailija
28/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän turhautumisesi. Mutta kannattaa muistaa, että meillä on vain tämä lyhyt elämä elettävänä. Mitään emme täältä mukaamme saa. Kannattaa nauttia niistä pienistä asioista mitä elämässä on. Pian kaikki on poissa.

Vaikea nauttia jos ei ole työtä eikä siksi tule rahaa. 

Vierailija
29/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on pitkän linjan osaaja, on sekä maisteri että väitellyt tohtoriksi, on myös MBA, pitkä kokemus toimitusjohtajatehtävistä jne. Runsas määrä arvostettuja suosittelijoita. Joutui luopumaan viimeisimmästä toimaripestistä yrityskaupan vuoksi. Sen jälkeen ollut kolme vuotta työtön. Tätä ennen ei koskaan työtön. Nyt vain on sellainen tilanne, että akateemisten(kin) on todella vaikea saada töitä.

Perustakaa omat firmat älkääkä ulisko ja uhriutuko. Toimarina ollut tietää varmasti ne yrityksen perustamiskuviot. 

Vierailija
30/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tilanne alkoi 2011 ja jossain vaiheessa tilanteen hyväksymisen jälkeen turhautuminen jäänyt pois ja onnellisuus vallanut sijaa elämässä.

Tie oli aina pystyssä, kun kokemus ja vastuut ollet suuria vs avoinna olleet työt, melkoinen noidan kehä.

Olen sijoitellut pörssissä ja saanut siitä mielihyvää ja onnistumisen tunnetta, myös hieman tuloja, myös epäonnistumisia, mutta sillä elän, en ole te-työnhakija, kun en pidä epäasiallisesta nöyryyttämisestä, mitä sieltä saa palveluna.

Suosittelelen kokeilemaan hakea vaativampia tehtäviä, kuin ennemmin tehnyt, itselläni tämä on toiminut haastatteluihin, mutta, ei voittoon, eli työtehtävään.

Vierailija
31/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa omat firmat älkääkä ulisko ja uhriutuko. Toimarina ollut tietää varmasti ne yrityksen perustamiskuviot. 

Mitä firman perustaminen hyödyttää, jos myyntiä ei kuitenkaan tule?

Vierailija
32/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Täällä aina käsketään perustamaan firma. Ymmärtämättä, että jotta firma tuottaisi niin pitää olla paljon ostavia asiakkaita.

Vierailija
33/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä päästä tasoa alempiin hommin, vaikka markkinointia myyntiassari laskutys tms alan firmoihin, ja saada jalkaa ovenväliin. Perustele tätä vaikka sillä että kun lapset on pieniä niin haluat olla lähellä läsnä mitävielä. Jos sieltä sitten aukeaa parempaa hommaa. Tai rupea suoranaiseen vakoiluun. Katso Linkedin mitä alan tyypit harrastaa ja hankkiudu niihin piireihin, kuten pitkänmatkan pyöräilyä, marttailta jne. Koska kaikkea soopaa ne onnelliset työssäkäyvät syytävät linkkariin.

Vierailija
34/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä päästä tasoa alempiin hommin, vaikka markkinointia myyntiassari laskutys tms alan firmoihin, ja saada jalkaa ovenväliin. Perustele tätä vaikka sillä että kun lapset on pieniä niin haluat olla lähellä läsnä mitävielä. Jos sieltä sitten aukeaa parempaa hommaa. Tai rupea suoranaiseen vakoiluun. Katso Linkedin mitä alan tyypit harrastaa ja hankkiudu niihin piireihin, kuten pitkänmatkan pyöräilyä, marttailta jne. Koska kaikkea soopaa ne onnelliset työssäkäyvät syytävät linkkariin.

Noihin myyntiassari ja markkinointiassari paikkoihin on hirveästi hakijoita. Miksi ne palkkaisi aapeen eli eri alan ihmisen?

Vierailija
35/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, nostat vaan verottomia osinkoja. Sitähän yrittäjyys kansan mielestä on.

Ai niin, pitäs tehdä aika monta muuta juttua ennen sitä, mitä ap:kaan ei halua tai viitsi. Mut verottomat osingot!?!

Vierailija
36/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Täällä aina käsketään perustamaan firma. Ymmärtämättä, että jotta firma tuottaisi niin pitää olla paljon ostavia a

Jaa nyt se muistetaan. Yleensä muistetaan vaan verottomat osingot.

Vierailija
37/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nälkä tulee, niin alkaa sullekin työ maittaa! Loinen, mene töihin! 

terveisin Riikka 

Vierailija
38/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, nostat vaan verottomia osinkoja. Sitähän yrittäjyys kansan mielestä on.

Ai niin, pitäs tehdä aika monta muuta jutt

Mitkä ihmeen verottomat osingot? Olen yrittäjä enkä saa mitään sellaisia.

Vierailija
39/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio säästää, kun ei tarvitse maksaa työttömyyskorvausta. Olet yrittäjä, vaikka et tienaisi penniäkään. 

Vierailija
40/46 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko aiemmin sellainen, joka halveksi ja vihasi työttömiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme