Avautuminen työttömyyden turhauttavuudesta
Olen akateemisesti koulutettu ihminen, oman alan työkokemusta noin 15 vuotta. Olen koko tuon ajan rakentanut uraa, kouluttautunut lisää, ollut arvostettu työntekijä niin työkavereiden kuin yhteistyökumppanienkin silmissä. Ja olen tykännyt työstäni paljon, se on ajoittain ollut minulle jopa intohimo. Työ on vaativaa ajatustyötä, ja työn tulokset vaikuttaa isojen ihmisjoukkojen elämään, eli vastuullistakin työ on. No, jouduin yt:ssä ulos vuosi sitten. Tuli yritysosto, fuusio, ja merkittävä osa toiminnoista lakkautettiin eli meistä joutui todella moni niissä yt:ssä ulos. Sen jälkeen olen ollut työtön. Haen töitä varsin aktiivisesti, myös verkostoista ja avoimilla hakemuksilla. Mutta tulos on pyöreä nolla. Työmarkkinatilanne vaikuttaa todella vaikealta, alan paikkoja ei vain juuri ole, nyt siis.
Tämä on aivan valtavan turhauttavaa. Koska olisin todella taitava ammattiosaamisessani, minulla on sellaista työkokemusta ja osaamista, jota harvalla Suomessa on. Myös motivaationi olisi todella korkea, koska tykkään työstäni aidosti valtavan paljon. Nyt päivät menee tyhjäpäisesti aikaa kuluttaen. Etsin kyllä töitä ja laitan hakemuksia, mutta koska olen tehnyt jo pohjatyön niin hyvin, niin siihen ei mene tällä hetkellä juurikaan aikaa. Sitten ulkoilen ja liikun, siivoan kotia, haen lapsia päiväkodista, laitan ruokaa, lueskelen välillä ammattikirjallisuutta ja sellaista pientä. Mutta käytännössä ihan aivotonta hommaa siis, ja turhan tuntuista (paitsi lapsiin liittyvät ei toki tunnu yhtään turhalta, ne on tärkeitä). Tuntuu, että aivoni sulavat tähän toimettomuuteen ja turhanpäiväisiin päiviin. Tuntuu, että kaikki se, mitä valtiokin on investoinut koulutukseeni ja osaamiseeni kuluu ihan typerällä tavalla hukkaan joka päivä. Minulla olisi valtavasti osaamista ja tietoa annettavana, mutta en pysty antamaan siitä mihinkään yhtään mitään. Nöyryyttävänkin tuntuista tämä kaikki. Miten ihmeessä tästä turhauttavuuden tunteesta pääsee eroon?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tutkimuksellista osaamista ja yhteys johonkin yliopistoon tai muuhun tutkimusyksikköön? Jos palkkatyötä ei ole tiedossa, voisit kehitellä jonkin tutkimushankkeen ja hakea siihen apurahaa tai ihan palkkarahaakin, joskin apurahoja myöntäviä säätiöitä on enemmän. Itse jäin vajaat kymmenen vuotta sitten työttömäksi, kuvitellen meriittieni avulla työllistäväni itseni kovinkin nopeasti. Mutta eipä niin tapahtunut. Joten puoli vuotta työttömänä sinniteltyäni aloin hakea apurahoja. Sitten toimin muutaman vuoden apurahatutkijana, kunnes onnistuin saamaan palkallisen tutkimusjakson. En kylläkään mitään vakituista, mutta olen onnistunut työllistämään itseni määräaikaisissa tutkijan tehtävissä. Parhaillaan on palkkaa tiedossa vielä ainakin kaksi vuotta eteenpäin. Ei tämä mikään ihannetilanne ole, koska pitää hyvissä ajoin ryhtyä miettimään, mistä rahaa tulee jatkossa, mutta yhä harvemmalla tuntuu nykyisin olevan varma vakityö.<
Kiitos ideasta! Ikävä kyllä vain ei ole tutkimuksellista osaamista enkä ole koskaan toiminut missään tutkimustehtävissä vaan enemmän liike-elämän palveluksessa. Myöskään kontakteja yliopistopuolelle ei enää ole, valmistuin 16 vuotta sitten ja silloin ne kontaktit jäi, koska en koskaan suuntautunut mihinkään tutkimushommiin. Ap
Minutkin koulutettiin korkeasti verorahoilla, enkä tienannut sillä tutkinnolla edes nostamani opintolainan vertaa ennen kuin palasin entiseen kesätyöhöni työttömyyden takia ja jäin sille tielle.
Ei voi kuin miettiä välillä, mitä kaikkea tuhlatulla rahalla olisi voinut tehdä. Kyse on kuitenkin viisinumeroisista summista niin minulta kuin veronmaksajilta.
Tämä ei lohduta mutta meitä on tässä maassa tällä(kin) hetkellä muutama sata kohtalotoveria pienillä eroilla. Uutta työtä ei vaan ole eikä tule. Suosittelen ap:lle töitten hakemista oman osaamisalueen ulkopuolelta sikäli kuin mahdollista. Jos olet jollain alalla ammattilainen niin se osaaminen on yleensä siirrettävissä toiselle alalle. Voisit myös kysellä työkkäristä mahdollisuutta osallistua muuntokoulutukseen ja siten löytää uusi ura. Ensitsessä työpaikassa yksi kollega, myynnin ja markkinoinnin ktm jäi työttömäksi ja vaihtoi muuntokoulutuksen kautta talouspuolelle. Teki asiantuntijana hommia projekteissa ja oli enemmän kuin tyytyväinen. Palkkakin kohillaan ;D
Vähän sama tilanne täällä. Pitkä oman akateemisen alan työkokemus ja spesifiä osaamista paljon. Olen hakenut myös muita töitä kuin oman alan, mutta eipä niihin pääse edes haastatteluun. Lähikauppaankin tuli kuulemma 200 hakemusta avoimeen kassamyyjän paikkaan. Ei tällaisella ylikoulutetulla ajatustyöläisellä ole mitään saumaa noihin muihin töihin. Niihin ottavat jonkun sopivamman, koska hakijoita kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei lohduta mutta meitä on tässä maassa tällä(kin) hetkellä muutama sata kohtalotoveria pienillä eroilla. Uutta työtä ei vaan ole eikä tule. Suosittelen ap:lle töitten hakemista oman osaamisalueen ulkopuolelta sikäli kuin mahdollista. Jos olet jollain alalla ammattilainen niin se osaaminen on yleensä siirrettävissä toiselle alalle. Voisit myös kysellä työkkäristä mahdollisuutta osallistua muuntokoulutukseen ja siten löytää uusi ura. Ensitsessä työpaikassa yksi kollega, myynnin ja markkinoinnin ktm jäi työttömäksi ja vaihtoi muuntokoulutuksen kautta talouspuolelle. Teki asiantuntijana hommia projekteissa ja oli enemmän kuin tyytyväinen. Palkkakin kohillaan ;D
Kiitos, minäpä vähän katson tuota muuntokoulutusta. Tykkään kyllä opiskella eikä muutkaan alat ole poissuljettuja, kunhan ne ei ole fyysistä työtä, koska minulla on tiettyjä sairauksia, jotka estävät fyysiset työt (eivät vaikuta mitenkään toimistotyössä tai ajatustyössä eivätkä näy päälle päin, lähinnä kulumavammoja vain). Työkkärihän se sitten tosin päättää nämä muuntokoulutukset ym. Kenenkään kohdalla ei ole varmaa niihin päästä vaikka haluaisi. Ap
Ihme valitusta taas. Te olette terveitä, olette pystyneet opiskelemaan. Pystytte muuttamaan ulkomaille tai perustamaan yrityksen.
Oletko ajatellut ryhtyä yrittäjäksi? Jos sinulla on oikeasti niin vahva tietotaito, mitä harvalla on Suomessa, pärjäisit varmaa todella hyvin.
Hulluinta minusta tässä on se, että valtio antaa kaltaisteni osaajien mennä täysin hukkaan ja kaiken tämän osaamisresurssin olla aivan tyhjän panttina. Jos mietin sitä joukkoa kokeneita, pitkää uraa tehneitä akateemisia ammattilaisia, mitä tällä hetkellä on työttömänä, niin se on valtavan kallis potti ihan taloudellisesti. Minusta hallitus ja työvoimaviranomaiset ei tee oikein mitään sen eteen, että tämä investointi (eli henkilöiden koulutus ja lisäkoulutukset) otettaisiin käyttöön. Kunhan nostelevat käsiään ja määräävät karensseja ja vähennyksiä työttömyysturvaan. Ihan päätöntä touhua. Ap
Itse tipuin it-alalta 10 vuotta sitten enkä ole enää työllistynyt alalle ja ikäkin painaa työllistymisen kannalta alalle jo kun 50 lähenee uhkaavasti. Ammattitaito voidaan helposti myös katsoa vanhentuneeksi vaikka harrastuneisuuden kautta olen kyllä osaaja. Nyt aika on mennyt osa-aikaisilla matala-palkkaisilla töillä ja sovitellulla ansiosidonnaisella. Onneksi ehdin täyttää vielä uuden työssäoloehdon ennen kuin hallituksen leikkaukset 2.9 astuivat voimaan. Sain siis vielä täydet 400 pv ansiosidonnaista juoksemaan vanhoilla säännöillä ilman leikkausten vaikutusta. Silti tavoite on työllistyä it alalle paremmalla palkkauksella. Yrittäjäksi jos lähden niin varmaan suuntaan siinä tapauksessa Viroon.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta taas. Te olette terveitä, olette pystyneet opiskelemaan. Pystytte muuttamaan ulkomaille tai perustamaan yrityksen.
Ulkomaille muuttaminen ei ole kovin yksinkertainen asia, koska puolison työ on täällä, ja lapset pieniä. Lisäksi ei ole mitenkään sanottu, että kukaan palkkaisi ulkomaille, sillä osaaminen painottuu juuri Suomen yhteiskuntaan, olosuhteisiin ja tarpeisiin. Yrityksen voi toki perustaa, mutta mitäs se hyödyttää, jos kukaan ei osta siltä yritykseltä mitään. Jos voisin työllistyä oman alan konsulttihommissa yrittäjänä niin, että markkinat oikeasti ostaisi tällä alalla konsulttipalveluita, niin toki olisin sen jo tehnyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille muuttaminen ei ole kovin yksinkertainen asia, koska puolison työ on täällä, ja lapset pieniä. Lisäksi ei ole mitenkään sanottu, että kukaan palkkaisi ulkomaille, sillä osaaminen painottuu juuri Suomen yhteiskuntaan, olosuhteisiin ja tarpeisiin. Yrityksen voi toki perustaa, mutta mitäs se hyödyttää, jos kukaan ei osta siltä yritykseltä mitään. Jos voisin työllistyä oman alan konsulttihommissa yrittäjänä niin, että markkinat oikeasti ostaisi tällä alalla konsulttipalveluita, niin toki olisin sen jo tehnyt. Ap
Eli ymmärrät, miten yritykset toimivat. Ja silti syytät yhteiskuntaa, ettei sinua oteta töihin. Jos sinun osaamisellasi ei ole käyttöä nyt Suomessa, niin ei ole. Ei se ole yhteiskunnan vika. Kyllä sinun on itse muututtava yhteiskunnan mukana eli kouluttauduttava uudelleen.
Mene kuule ihan perus duunii,duunariksi,varmasti pääset! Mutta sehän on sulle aivan liian kamalaa ja raskasta!ku oli niitä sairauksiakin,olet ton takia työtön edelleen!
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tutkimuksellista osaamista ja yhteys johonkin yliopistoon tai muuhun tutkimusyksikköön? Jos palkkatyötä ei ole tiedossa, voisit kehitellä jonkin tutkimushankkeen ja hakea siihen apurahaa tai ihan palkkarahaakin, joskin apurahoja myöntäviä säätiöitä on enemmän. Itse jäin vajaat kymmenen vuotta sitten työttömäksi, kuvitellen meriittieni avulla työllistäväni itseni kovinkin nopeasti. Mutta eipä niin tapahtunut. Joten puoli vuotta työttömänä sinniteltyäni aloin hakea apurahoja. Sitten toimin muutaman vuoden apurahatutkijana, kunnes onnistuin saamaan palkallisen tutkimusjakson. En kylläkään mitään vakituista, mutta olen onnistunut työllistämään itseni määräaikaisissa tutkijan tehtävissä. Parhaillaan on palkkaa tiedossa vielä ainakin kaksi vuotta eteenpäin. Ei tämä mikään ihannetilanne ole, koska pitää hyvissä ajoin ryhtyä miettimään, mistä rahaa tulee jatkossa, mutta yhä harvemmalla tuntuu nykyisin olevan varma vakityö.<
Tutkimusrahoitus on nykyään TODELLA kilpailtua ja saajat ammattimaisia tutkijoita. Ei mitään mahdollisuuksia ellei ole tohtori ja jo akateemista uraa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ymmärrät, miten yritykset toimivat. Ja silti syytät yhteiskuntaa, ettei sinua oteta töihin. Jos sinun osaamisellasi ei ole käyttöä nyt Suomessa,
Tietenkin ymmärrän miten yritykset toimii. Mutta se ei liity siihen, että markkinat ei osta konsulttipalveluina sitä osaamista mitä minulla on. Olen työskennellyt valtiolla, kunnalla ja eräässä liike-yrityksessä. Valtio ja kunnat on ajaneet alas konsulttiostojaan merkittävissä määrin. Liike-yritykset taas ei halua ostaa meidän alalla konsulttipalveluna osaamista vaan haluavat palkata sen talon sisälle. Syitä on monia, yksi niistä projektien pitkäkestoisuus (pari kolme vuotta). Mutta kuten sanoin, työmarkkinatilanne on nyt vaikea. En minä syytä yhteiskuntaa. Kunhan avaudun tilanteen turhauttavuudesta. Ja siitä, että on järjetöntä pitää näin valtavaa määrää osaamista (minä ja muut vastaavassa tilanteessa olevat) tyhjänpanttina vuosia. Ap
Et ole todellakaan ainoa. Markkinat on nyt rikki.
Tee vaikka lapsi tai jotain muuta merkityksellistä. Se, että kaipaa merkitystä jostain sellaisesta mitä ei oo tarjolla on varmasti turhauttavaa ja kokonaiavaltaisesti hyvinvointiin vaikuttavaa.
Vielä pahenpi ku valmistut koulusta etkä krloaa minnekkään mut koska tutkinto et kelpaa myöskää kauppaa kassalle
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta minusta tässä on se, että valtio antaa kaltaisteni osaajien mennä täysin hukkaan ja kaiken tämän osaamisresurssin olla aivan tyhjän panttina. Jos mietin sitä joukkoa kokeneita, pitkää uraa tehneitä akateemisia ammattilaisia, mitä tällä hetkellä on työttömänä, niin se on valtavan kallis potti ihan taloudellisesti. Minusta hallitus ja työvoimaviranomaiset ei tee oikein mitään sen eteen, että tämä investointi (eli henkilöiden koulutus ja lisäkoulutukset) otettaisiin käyttöön. Kunhan nostelevat käsiään ja määräävät karensseja ja vähennyksiä työttömyysturvaan. Ihan päätöntä touhua. Ap
Valtion tehtävä ei ole etsiä jollekin itkuiitalle työpaikkaa, se on ihan omalla vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion tehtävä ei ole etsiä jollekin itkuiitalle työpaikkaa, se on ihan omalla vastuulla.
Miksi nimittelet ilkeästi? Ethän edes tunne minua. Ja luulisi valtiota kiinnostavan investointiensa tuotot? Maisteritutkinnot on todella suuria investointeja valtiolta. Yleensä investoijat haluavat toimia sen eteen, että tehdyt investoinnit myös tuottaisi. Ap
Onko sinulla tutkimuksellista osaamista ja yhteys johonkin yliopistoon tai muuhun tutkimusyksikköön? Jos palkkatyötä ei ole tiedossa, voisit kehitellä jonkin tutkimushankkeen ja hakea siihen apurahaa tai ihan palkkarahaakin, joskin apurahoja myöntäviä säätiöitä on enemmän. Itse jäin vajaat kymmenen vuotta sitten työttömäksi, kuvitellen meriittieni avulla työllistäväni itseni kovinkin nopeasti. Mutta eipä niin tapahtunut. Joten puoli vuotta työttömänä sinniteltyäni aloin hakea apurahoja. Sitten toimin muutaman vuoden apurahatutkijana, kunnes onnistuin saamaan palkallisen tutkimusjakson. En kylläkään mitään vakituista, mutta olen onnistunut työllistämään itseni määräaikaisissa tutkijan tehtävissä. Parhaillaan on palkkaa tiedossa vielä ainakin kaksi vuotta eteenpäin. Ei tämä mikään ihannetilanne ole, koska pitää hyvissä ajoin ryhtyä miettimään, mistä rahaa tulee jatkossa, mutta yhä harvemmalla tuntuu nykyisin olevan varma vakityö.