Toimeentulotuki
Hei, joudun ekan kerran elämässä hakemaan toimeentulotukea. Olen aikuisopiskelija ja opintotukea en saa ja aikuiskoulutustuki loppui jo vuosi sitten. Valitettavasti en ole saanut työpaikkaa alalta, johon kouluttaudun ja entisessä työpaikassa rekrykielto. Muutenkin hankala päästä edes haastatteluun muihin paikkoihin vähäisen kokemuksen tai iän? takia. Kun haen joulukuussa toimeentulotukea, voinko toimittaa joulukuun vajaan kk tiliotteen ja marraskuun vai toimitanko loka+marras? Minulla on vielä säästöjä niin, että pystyin loka ja marraskuun menot hoitamaan itse. Lokakuussa näkyy palkka, niin vyörytetäänkö sitä vielä jotenkin joulukuulle, vaikka se ei oikeasti riitä menojen jälkeen? Pelottaa, että en saa maksettua menoja joulukuussa ja joudun ongelmiin.
Oletko hakenut/saisitko opintolainaa? Se saattaa olla edellytys ennenkuin hakee toimeentulotukea tietääkseni.
Jos ei ole mahdollista saada opintolainaa, niin kun hakee ekaa kertaa tukea, pitää laittaa 2kk tiliotteet ja mahdollisesti kuluvan kuun tilitiedot, tarkemmin ohjeet löytyy kelan sivuilta miten tilitapahtumat laitetaan, kuitti ei käy. Säästöillä kuuluisi elää niin kuin eläisi tuilla, eli vuokra+perusosa 587e (laskut tulee päälle, sähkö+vakuutus jne.). jos vielä sen jälkeen jää rahaa joulukuun alkuun/marraskuun vikaan päivään, niin katsovat tulona/varana. Kielteisellä päätökselläkin voi sitten sosiaalitoimistosta kysellä mitä vois asialle, tehdä hakemus täydentävä/ehkäisevä toim.tuloon. Mutta kelan päätös tarvitaan jokatapauksessa ensin.
Kannattaa myös tarkastaa päätös onko siinä katsottu kaikki tulot ja menot oikein, virheitä voi tulla. Ja jos jokin mietityttää päätöksessä niin voi soittaa ja pyytää tarkistusta, voi hoitua jo puhelun aikana asia.
Korjatkaa joku jos tietää paremmin...