Niin että kun olet juuri ostanut lapselle hyvät vedenpitävät vaatteet ja kengät, sanotaankin, että ne ei olekaan hyvät!
Ja ihmettelen, että miksi vasta tässä vaiheessa syksyä tulee ohjetta, eikä jo reilusti etukäteen, eli esikoulusta tuli viestiä "syyskauden käytännöistä", minkä sisältö suurinpiirtein se, että syyskaudella (mikä edes on syyskausi, eikö syyskuukin kuulu siihen?), aamupäivän ulkoiluissa kaikki pukee päivittäin saappaat ja kurikset vaikka olisi vedenpitävät vaatteet, ja iltapäivän kotiinlähtöulkoiluun puetaan kurikset vanhempien toiveiden mukaan. Miksi näin ankeaa/vanhanaikaista. Teillä muilla sama? Vai ei?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Tiedottamisen ajoitus on kyllä ihan sanonko mistä. Ja sama tulee koskemaan muitakin asioita, ykskaks pitäisikin olla asia x, y tai z.
Eikö noi kamat ole lapsella muutenkin, kumpparit ja kurapöksyt. Viet ne päiväkotiin. Iltapäivällä sitten voi rypeä ilman kuriksia ja kumppareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että vanhemmat Suomessa uupuvat. Tämä on ylhäältä kontrolloidun vanhemmuuden maa. Kaikki ilo, luovuus ja vapaus on viety. Totista puurtamista jo raskaudesta saakka.
Turha on sitten valittaa kun "vedenpitävät" vaatteet on likaiset ja ehkä jopa märät kun lasta tullaan hakemaan.
Vanhempi varmaan siinä tapauksessa huomaa, jos vaatteet eivät pidä vettä. Normaaleissa leikeissä kyllä oikeasti vedenpitävät (riittävän korkea vesipilariarvo) vaatteet pitävät vettä.
Lammikossa istuminen tai syvässä lätäkössä kahlaaminen ei ole normaalia leikkimistä ja sen kieltäminen on normaalia kasvatusta, jota myös päiväkodissa/eskarissa olisi hyvä tehdä.
Muistan keväällä ihmetelleeni sitä, kun matkustin tuttavan autossa takapenkillä niiden lapsen vieressä, olikohan 6 tai 7 v silloin, noin tunnin matka, lapsi kökötti koko matkan turvaistuimessaan kumipintainen kokokurahaalari päällä. Ymmärrän, että helpompi pukea sisällä kaikki valmiiksi, mutta silti, ei varmaan kovin mukava asu matkustaa pidempää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että vanhemmat Suomessa uupuvat. Tämä on ylhäältä kontrolloidun vanhemmuuden maa. Kaikki ilo, luovuus ja vapaus on viety. Totista puurtamista jo raskaudesta saakka.
Käyhän joskus ulkomailla niin huomaat miten vapaata täällä on. Monissa maissa lapset on pitkän päivän koulussa jo 4v. ja ei puhettakaan omista lempivaatteista. Pönötetään koulupuvut päällä ilman kunnollisia välitunteja. Eväät on pakattava joka hemme tin aamu. Ja täällä uuvutaan kun pyydetään kurahousut.
Vierailija kirjoitti:
Muistan keväällä ihmetelleeni sitä, kun matkustin tuttavan autossa takapenkillä niiden lapsen vieressä, olikohan 6 tai 7 v silloin, noin tunnin matka, lapsi kökötti koko matkan turvaistuimessaan kumipintainen kokokurahaalari päällä. Ymmärrän, että helpompi pukea sisällä kaikki valmiiksi, mutta silti, ei varmaan kovin mukava asu matkustaa pidempää matkaa.
Normaali maalaisjärkinen vanhempi riisuu kurahaalarin autoon mennessä. Autoissa on lämmitys ja fiksu ottaa mukaan viltin. Vain tyhmä istuttaa kurapuvussa tunnin matkan. Mutta ainahan näitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali maalaisjärkinen vanhempi riisuu kurahaalarin autoon mennessä. Autoissa on lämmitys ja fiksu ottaa mukaan viltin. Vain tyhmä istuttaa kurapuvussa tunnin matkan. Mutta ainahan näitäkin on.
Voihan olla, että kyseinen lapsi kiukuttelee pukemisissa ja äiti ei halunnut sitä, kun vieras mukana, ja pukivat siksi ennen lähtöä. Ei yksittäistapauksen perusteella kannata pöyristellä!
Vierailija kirjoitti:
Siis noissa kurahaalareissahan on yleensä vuori! Alla saattaa olla vain ohuet sisävaatteet, eikä niissä voi hypätä kylmään autoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään kalvot ei kestä kunnolla "puristusta". Eli istumista märän päällä. Kestävät sateen, mutta maassa leikkiessä kurahousut ovat ainoat oikeat suojat. Siksi partiolaiset käyttää saman sarjan sadevaatteita. Ja vanhemmat ei usein tiedä mitkä ovat oikeasti veden pitäviä ja mitkä vain kosteutta hylkivä.
Mä luulen kans että se tekee asioista helpompaa, kun oikeista kuravaatteista näet heti, että siinä on se muovipinta ja onko se ehjä. Kalvovaatteista ei koskaan voi tietää ennen kuin kokeilee, minkä verran se kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomi häviää sen takia valtavasti. Syntyvyys sakkaa, sote-menot huipussaan ja työvoimapula sotealalla. Kaikki itseaiheutettuja sosiaalidemokratian ongelmia. Tällä menolla vahva tulevaisuus kehitysmaana. Kun byrokratia tulee tiensä päähän, valtion tulot ovat romahtaneet. Siihen asti sosiaalidemokraatit haluavat sääntelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomi häviää sen takia valtavasti. Syntyvyys sakkaa, sote-menot huipussaan ja työvoimapula sotealalla. Kaikki itseaiheutettuja sosiaalidemokratian ongelmia. Tällä menolla vahva tulevaisuus kehitysmaana. Kun byrokratia tulee tiensä päähän, valtion tulot ovat romahtaneet. Siihen asti sosiaalidemokraatit haluavat sääntelyä.
Ja tämä kaikki kurahousujen vuoksi! Aamen.
Mä luulen, että tässä säännössä on ajateltu sitä, että aamukaste tekee pihavälineistä märät, keinut, liukumäet ja muut sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tässä säännössä on ajateltu sitä, että aamukaste tekee pihavälineistä märät, keinut, liukumäet ja muut sellaiset.
Minun korviin on vähän overkill, jos pelkän aamukasteen vuoksi vaadittaisiin kuravarusteet, jos ei muuten ole kuraista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun korviin on vähän overkill, jos pelkän aamukasteen vuoksi vaadittaisiin kuravarusteet, jos ei muuten ole kuraista.
Miten niin? Kylmä kostea syysaamu, silloin se osaltaa lämmittää, kun kuravaate pitää kosteuden poissa varsinaisten vaatteiden pinnasta. Eihän tässä mitään kesäaamujen aamukastetta tarkoiteta vaan tätä syyskuun loppua ja lokakuuta, jolloin maa on kosteankylmää.
Säännöt on kauhistus nykyiselle äitisukupolvelle.
Huhhuh, teillä onkin isot murheenkryynit!!
Talonpoikaisjärjen käyttö on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, teillä onkin isot murheenkryynit!!
Talonpoikaisjärjen käyttö on sallittu.
Mitä kosteaan loppusyksyn aamupäivän ulkoiluun pitäisi pukea, jos mainittu käytäntö ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatesuunnittelija, ja vietän paljon aikaa ulkona koiran kanssa kaikissa olosuhteissa, ja teen paljon pihatöitä. Ja kyllä se vaan on karu totuus, että kun tarpeeksi kauan istutaan kuralätäkössä kovassa vesisateessa, niin ei siinä auta muut kuin kurahousut. Kurahousut suojaa muultakin kuin kosteudelta, esim. lialta ja kuralta. Kurahousut on helppo suihkuttaa puhtaaksi kurasta ja mudasta. En edes haluaisi pilata mitään kalliita teknisiä teipattuja goretex-vaatteita superhuonoissa olosuhteissa. Ne toimivat parhaiten pienessä tihkussa. Kokeilkaa itse. Mutta huipputekniset vaatteet on todella hyvät, silloin kun ulkovaatteet pitää saada kuiviksi nopeasti. Ei ne hukkaan mene, vaikka olisi ne kuriksetkin olemassa. Esim. kun ja jos kuljettaa lasta autolla kotiin, niin onhan se helppo kuoria vaan ne likaiset kurahousut pois, ei autonpenkit sotkeennu. Ja kumisaappaat on tosiaan samalla tavalla ainoat oikeat kengät surkeissa kuraolosuhteissa esim. puutarhatöissä j
Kuraleikit on parasta tekemistä pihalla kunnon kamppeissa. Myös eskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha on sitten valittaa kun "vedenpitävät" vaatteet on likaiset ja ehkä jopa märät kun lasta tullaan hakemaan.
Vanhempi varmaan siinä tapauksessa huomaa, jos vaatteet eivät pidä vettä. Normaaleissa leikeissä kyllä oikeasti vedenpitävät (riittävän korkea vesipilariarvo) vaatteet pitävät vettä.
Lammikossa istuminen tai syvässä lätäkössä kahlaaminen ei ole normaalia leikkimistä ja sen kieltäminen on normaalia kasvatusta, jota myös päiväkodissa/eskarissa olisi hyvä tehdä.
Höpö höpö. Jos sun natsivanhemmat ovat kieltäneet sua leikkimästä vedessä, älä kiellä sitä iloa omiltasi.
Mitkään kalvot ei kestä kunnolla "puristusta". Eli istumista märän päällä. Kestävät sateen, mutta maassa leikkiessä kurahousut ovat ainoat oikeat suojat. Siksi partiolaiset käyttää saman sarjan sadevaatteita. Ja vanhemmat ei usein tiedä mitkä ovat oikeasti veden pitäviä ja mitkä vain kosteutta hylkivä.