Taas suurperheen äiti säilyttää banaaneja jääkaapissa. Miksi?
Banaanikärpästenkö takia? Jääkaapissahan ne pilaantuu helpommin. Eihän niitä banaaneja kaupassakaan kylmässä säilytetä. Aina jaksaa ihmetyttää tää sama asia.
Kommentit (48)
Mä pidän banaanit ja esim omenat muovipusseissa huoneenlämmössä. Ei mikään nätti tapa mutta vaikeuttaa noiden kärpästen elämää eikä jääkaappiin edes mahtuisi.
Tuli hymy huuleen, kun näin kaupassa kassajonossa n e e k e r i n kädessä ison pussillisen banaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Niitä pieniä kärpäsiä jotka eivät ole banaanikärpäsiä nimeltään tulee ihan tomaattisäilykepurkkiin kun sen jättää päiväksi odottamaan kierrätystä. Banaaneihin niitä ei tule ennen kuin sen on syönyt ja jättänyt kuoret pöydälle
Miksi kaupassa sitten välillä pyörii banaaneissa näitä kärpäsiä?
Vierailija kirjoitti:
mulla oli just banaanien takia se hiton kärpäsongelma. JOS ne hedelmät pesee ja kuivaa, silti niitä hiton otuksia löytyy!
Mäkin luulin, että pesemälle banaanit kärpäsiä ei tule, mutta tuli silti. Se siitä vinkistä.
Miten estetään banaanin hajun ja maun tarttumista muihin elintarvikkeisiin, jos jääkaapissa säilyttää? Koko jääkaappi haisee banaanille. Meuilläkään ei kyllä banaanit edes mahtuisi jääkaappiin, vaikka on pieni perhe, mutta tuo hajun takia en edes halua niitä jääkaappiin laittaa. Olen joskus kokeillut.
Kyselyikäinen miksi - miksi - veeti on taas päässyt asian ytimeen.
Banaanit maistuvat viileinä sata kertaa paremmilta kuin lämmin, makea mössö.
Vierailija kirjoitti:
mulla oli just banaanien takia se hiton kärpäsongelma. JOS ne hedelmät pesee ja kuivaa, silti niitä hiton otuksia löytyy!
Banaanikärpäset syövät biojätteitä ja lisääntyvät niissä. Jos pitää ikkunat kiinni ja vie biojätteet säännöllisesti niin ei niitä tule ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Banaanien virheellinen säilytys oli tämän jutun isosta lapsiperheestä keskeinen juttu? Voi meitä naisia.
Eikä tuo ole edes väärä säilytys. Moni ei pidä ylikypsistä lämpimistä banaaneista.
Ihan siksi, että suurperheissä ja tasokkaammissa keittiössä on useampi jääkaappi/kylmätila käytössä, jossa eri lämpötiloja, myös banaabeille ja tomaateille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin luulin, että pesemälle banaanit kärpäsiä ei tule, mutta tuli silti. Se siitä vinkistä.
Tiivis rasia niin ei tule, pieninkin muru ruokaa siivottava pois. Tiskipöydälle oli jäänyt yöksi tyhjä pesemätön viilipurkki, niin eikö prkl, tupa oli täynnä pikkukärpäisiä aamulla. Luulin, että vaan hedelmät ja vihannekset niitä kiinnostaa.
Surullista että nuorin vasta 2v ja asuu vuoroviikoin vanhemmilla.
Jos ap. et tiennyt, nykyään on jääkaappeja, jos eri lämpötilat, jossa myös baneeja voi säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua että banaanit kypsyvät yhtään enempää ne on hyvä säilyttää jääkaapissa suomalaiset yleensäkin ostavat banaanit liian kypsiä kun ovat persoja sokerille.
Kyllä ne siellä jääkaapissakin kypsyy, otin juuri banaanileivän uunista kun löysin eilen illalla jääkaapin perukoilta nipun täysin mustia banaaneja :)
Se mustuus ei jääkapissa olleissa banaaneista viittaa kypsyyteen.
Banaanien pehmeä, lähes sosemainen koostumus taas kyllä vahvasti viittasi siihen.
Niitä kutsutaan banaanikärpäsiksi, koska niitä nimenomaan käytettiin aikoinaan geenitutkimukseen, ja niitä oli helppo tutkia. Ihan samalla tavalla niitä kärpäsiä tulee huusholliin, vaikkei siellä olisi ikinä yksikään banaani vieraillut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua että banaanit kypsyvät yhtään enempää ne on hyvä säilyttää jääkaapissa suomalaiset yleensäkin ostavat banaanit liian kypsiä kun ovat persoja sokerille.
Jälleen uusi asia jota suomalaiset ei vaan osaa.
Älkää puhuko kärpäsistä vaan kärpiäisistä ja kärpäleistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten estetään banaanin hajun ja maun tarttumista muihin elintarvikkeisiin, jos jääkaapissa säilyttää? Koko jääkaappi haisee banaanille. Meuilläkään ei kyllä banaanit edes mahtuisi jääkaappiin, vaikka on pieni perhe, mutta tuo hajun takia en edes halua niitä jääkaappiin laittaa. Olen joskus kokeillut.
Et ole ilmeisesti koskaan kuullut pussista, rasiasta tai vihanneslaatikosta? Eivät ne haise jääkaapissa, ellet jätä pilaantumaan viikoiksi.
Käsittämättömiä ongelmia ihmisillä.
Mä siirrän banaanit jääkaappiin siinä vaiheessa, kun en halua niiden kypsyvän enempää. Yleensä menevät kuitenkin siinä vaiheessa sitten jääkaapista blenderiin eli smoothien ainesosaksi, kun ei kukaan halua syödä niin pehmeitä ja sokerillisia banaaneja.
Banaanien virheellinen säilytys oli tämän jutun isosta lapsiperheestä keskeinen juttu? Voi meitä naisia.