Miten toimia iäkkään narsistivanhuksen kanssa?
Olen aivan poikki iäkkään isäni takia. Taustaa; muistan kun lapsena sain aina hävetä hänen käytöstään. Kehui itseään ja arvosteli muita. Riiteli kaikkien naapureiden ja sukulaisten kanssa ja äitini kanssa. Petti äitiäni ja käytti henkistä väkivaltaa veljeäni kohtaan jättäen tällä tavoin ikuiset traumat veljeni elämään. Kaikissa asioissa isäni oma etu oli tärkein.
Nyt isäni on yksin ja monia sairauksia löytyy. Olen -menneisyyden inhottavista asioista huolimatta- yrittänyt häntä auttaa, mutta henkisesti tämä on alkanut olla liian kuluttavaa. Isäni tekee edelleen törkeitä asioita (en viitsi niitä täällä avata) eikä myönnä virheitään.
Onko muilla kokemuksia samanlaisesta iäkkäästä vanhemmasta ja miten olette toimineet?
Kommentit (23)
Sinulla on kiltin tytön syndrooma. Lopeta hänen luonaan käyminen ja hänen auttamisensa. Jos tiedät, että hän tarvitsee apua jossain isommassa jutussa, lähde lomalle. Hän ei muutu ja hän syyllistää sinua joka tapauksessa autat tai et.
Grey rock -menetelmä. Voit auttaa jos haluat, mutta anna hänen puheittensa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älä takerru, tai välitä hänen puheistaan. Pysy viileän kohteliaana, pidä etäisyyttä, narsisti vain innostuu, jos huomaa loukkaavansa tai ärsyttävänsä. Tee vain mikä on pakollista. Älä välitä mitä muuta puuhaa, vaikka olisi kuinka raivostuttavaa. Ajattele, että se on joku random mulkku papparainen mitä käyt hoitamassa, niin ei ota niin hermoon.
Jaksamista, olen itsekin samassa tilanteessa.
En pystyisi auttamaan. Varsinkin tuo veljellesi tapahtunut kuullostaa kauhealta. Ottaisin etäisyyttä enkä olisi missään tekemisissä.
Blokkaisin puhelimesta ja suojelisin itseäni. Ei hän ansaitse apuasi.