Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisöllisyyden haitat ja sen välttely

Vierailija
17.09.2024 |

Kuinka moni tekee kaikkensa ettei tarvitsisi osallistua mihinkään yhteisöllisyyteen niin vapaalla kuin töissäkään?

Itse en ikinä osallistu taloyhtiön talkoisiin ja töissäkin olen 100% etänä välttääkseni yhteisöllisyyttä.

Yritin etsiä netistä yhteisöllisyyden haittoja mutta kaikki vain hehkuttavat kuinka tärkeää on osallistua. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyyttä töissä edistävät vain toimitilojen vuokraajat, ekstrovertit ja managerit. Kaikki muut haluais vaan tehä työnsä rauhassa.

Vierailija
2/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua yhteisöllisyys stressaa, joten vältän sitä. Entinen koti oli yhteisöllisessä pienkerrostalossa, kaikki tunsi kaikki ja järjestettiin tapahtumia, grilli-iltoja, juhlia, hoidettiin naapureitten lapsia ja autettiin muutenkin ym. Oli siinä hyvätkin puolensa, mutta itse uuvuin ihan ja aloin katsoa ovisilmästä, ettei rappukäytävässä ole ketään eikä tarvitse jäädä tunniksi juttelemaan. Muutettiin rivitaloon ja täällä saan olla juuri niin erakko kuin luonteelleni sopii. Pihalla tervehdin ihmisiä, en muuta. En edes tiedä, ovatko he naapureita tai vaikka wolt-kuskeja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua yhteisöllisyys stressaa, joten vältän sitä. Entinen koti oli yhteisöllisessä pienkerrostalossa, kaikki tunsi kaikki ja järjestettiin tapahtumia, grilli-iltoja, juhlia, hoidettiin naapureitten lapsia ja autettiin muutenkin ym. Oli siinä hyvätkin puolensa, mutta itse uuvuin ihan ja aloin katsoa ovisilmästä, ettei rappukäytävässä ole ketään eikä tarvitse jäädä tunniksi juttelemaan. Muutettiin rivitaloon ja täällä saan olla juuri niin erakko kuin luonteelleni sopii. Pihalla tervehdin ihmisiä, en muuta. En edes tiedä, ovatko he naapureita tai vaikka wolt-kuskeja. 

Jos olisin moiseen helvettiin joskua vahingossa muuttanut niin kyllä lopettaisin moiset yhteisölliset tapahtumat jos mua sinne koitettais pakottaa. Täällä nykysessä omakotitalossa saa onneksi olla rauhassa vaikka samalla tiellä asuneet yritti joskus tapahtumia järjestää. Onneksi ne kaikki joko eros ja/tai muutti niin loppu moinen.

Vierailija
4/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

o/

Väsyn ihmisten seurassa ollessani aivan älyttömästi, häiriinnyn jokaisesta risauksesta ja kolahduksesta toimistolla ollessani. Makaan toimistopäivän jälkeen pimeässä loppuillan, en vain jaksa tehdä mitään. Yleensä en edes syödä. En halua puhua yksityiselämästäni millekään puolitutuille, joten ihan rehellisesti välttelen kaikkia muita yhteisiä tilanteita kuin niitä, joissa mennään 100 % työasiat edellä. 

Olen tehnyt lähes täysin etätöitä nyt 10+ vuotta ja tiedän olevani työssäni oikeasti hyvä ja tehokas, ja osaamiseni on sellaista, mitä kovin monella Suomessa ei ole. Vedän vain hyvin tiukat rajat työelämän ja "siviiliarjen" välille, koska tähän ikään mennessä olen oppinut tuntemaan omat rajani ja jaksamiseni. Mun vahvuus ei ole sosiaalisessa kanssakäymisessä enkä halua itseäni turhaan sillä kuormittaa. Siitä ei makseta.

Vierailija
5/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin osallistua hampaat irvessä pakkososialismiin jos siitä mulle maksetaan. Taloyhtiö maksais mulle rahalla siitä että oon talkoissa tai grillitapahtumassa ja työnantaja tuplais mun palkan jos menen toimistolle.

Vierailija
6/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologiassa käsitellään yhteisöllisyyden hyviä ja huonoja puolia.

Arkikokemuksella taloyhtiössä haluan välttää ilmaishommia. Onneksi piha on pieni, ei tarvetta talkoisiin.

Muuten totta kai ihmiset pitävät usein myönteisenä jos muut tekevät heille jotain tai ovat samaa porukkaa.

Vierailija
7/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkikokemuksella taloyhtiössä haluan välttää ilmaishommia. Onneksi piha on pieni, ei tarvetta talkoisiin.

Muuten totta kai ihmiset pitävät usein myönteisenä jos muut tekevät heille jotain tai ovat samaa porukkaa.

Ja mitähän myönteistä minä saan jos "teen muille jotain tai kuulun heidän kanssaan samaan porukkaan"?

Vierailija
8/8 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän myönteistä minä saan jos "teen muille jotain tai kuulun heidän kanssaan samaan porukkaan"?

Uskoisin, että altruistinen käytös ja sen perusteet ulottuvat enemmänkin "vanhoihin aikoihin", jolloin yhteinen tekeminen ihan selkeästi toi etuja kaikille kyläläisille/suuremmalle joukolle tai jos yhteisössä oli paljon omia sukulaisia, koska sukulaisuus lisää kuitenkin eläinkunnassa altruistisen käytöksen todennäköisyyttä ja siitähän näissä talkoissa ym. on tavallaan kyse. 

Nykyään kun tiiviitä yhteisöjä ei samalla tavalla muodostu ja vaikkapa se talkoisiin osallistuminen ei välttämättä näy missään (et saa hyötyä asiasta tai hyöty on se 14 centtiä halvempi yhtiövastike, kun ei tarvitse maksaa pihatöitä tekevälle firmalle haravoinnista), niin se yhteisöllisyys ei "kannata".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi