Vuokranantajan vaatimus on kohtuuton
Minulla on iso koira, josta sovittiin vuokranantajan kanssa kun muutin asuntoon. Koirasta irtosi tummaa jälkeä valkeisiin seiniin (2 pitkää seinää) ja jonkun verran tuli seiniin myös raapimisjälkiä.
Nyt kun muutin pois vuokranantaja pidätti minulta 100 euroa kahden seinän maalaamisesta ja muutamasta naarmusta ovessa. Koitan nyt neuvotella, että saisin summaa muutettua.
Tämä on mielestäni kohtuutonta, koska hän esitti minulle kuitin, jossa oli maali- ja tarvikeostoksia Rustasta noin 30 eurolla. Lisäksi hän oli laittanut 10 euroa bensakulua ja laskuttanut omista työtunneistaan 60 euroa (4x15 euroa) kun oli käynyt asunnossa maalaamassa kahteen otteeseen.
Mielelläni olisin maksanut pelkät tarvikkeet. Seinät olivat maalaamisen tarpeessa, mutta mielestäni tämä riski olisi pitänyt vuokranantajan jo siinä vaiheessa hyväksyä kun iso koira muutti asuntoon.
Kommentit (32)
Osta oma asunto, niin saat raapia ja nuohata seiniin juuri niin paljon jälkiä kuin haluat
Laskutin juuri omaa vuokralaista samasta asiasta. Itse en koske maalipyttyyn eikä vuokralainenkaan halunnut, joten maalausfirman kautta meni ja lasku vuokralaiselle 755e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satanen on pieni raha. Ihan kohtuullista.
Rikkaille varmaan 1000euroakin on pieni ?
Miksi muuten köyhällä on iso koira? Tai yleensäkään koira. Pelkkiin eläinlääkärikuluihin voi mennä helposti satoja euroja. Juuri meni 300 € kahteen käyntiin viikon aikana koiran silmäongelman vuoksi.
asuntojen kk vuokriin pitää laittaa 100ekk lisää ja takuuvuokrat t500e muuten tulee tappiota. säntillisiltä oikeilta ihmisiltä voi vuokraa pudottaa 2v asumisen jälkeen.
Jos vuokranantaja olisi palkannut yrityksen tekemään maalauksen niin se olisi maksanut min. 500€. Vuokranantaja oli siis todella reilu kun teki työn itse ja laskutti vain 100€. Pidä tämä mielessäsi kun muutat uuteen asuntoon. Tuleva vuokranantasi ei ole välttämättä yhtä reilu ja esim. vuokrayhtiöt laskuttaa aina kovimman mukaan vaurioista. Miksi olet edes hankkinut koiran jos 100€ on sinulle iso raha, eläinlääkäri ei nykyään sano edes päivää 100 eurolla.
Maalausfirma olisi ottanut varmaan 500 euroa. Sinuna olisin tyytyväinen noin pieneen pidätykseen.
Miks vidussa pitää hankkia ne koirat kaupunkiin? Muuttakaa maalle, siellä on koirien hyvä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo minusta menee normaalin kulumisen piikkiin. Maksaako hän verot noista omista työtunneistaan?
Esim. raapimisjäljet normaalia kulumista? 🤭
Minun vanhassa asunnossa oli. Kissa oli raapinut kaikki ovenkarmit silpuksi ja vuokranantaja oli sitä mieltä että normaalia kulumista.
Olisit pyyhkinyt niitä seiniä aina välissä puhtaaksi.
Eli sama, jos olisit sotkenut asunnon. Et ole korvausvelvollinen, koska omistaja vuokrasi asunnon sinulle.
Olet vastuussa koiran ja omista tekemisistä. Ja korvaat vahingot, tietenkin. Hyvin koulutettu koira ei tee tuhoja.
Kyllä ne lemmikin aiheuttamat jäljet kuuluvat asukkaan maksettavaksi, siitäkin huolimatta että lemmikki on ollut sallittu asunnossa. Tämä lukee yleensä myös vuokrasopimuksessa ihan erikseen, että lemmikin jäljet on korvattava eikä niitä lueta ns. "normaaleiksi asumisen jäljiksi". Ei se oikeus pitää lemmikkiä sitä tarkoita, että paikat saa raapia pilalle. Ja ammattimies veloittaa työstä tottakai tuntiveloituksen.
Miksi ihmeessä asunnon omistajan pitäisi maksaa omistaan sinun koirasi tärväämät seinät?!