Kuinka tarkkaan tiedät kumppanisi raha-asiat?
Onko säästöt, sijoitukset, velat, takaukset, omistukset jne mielestäsi yksityisasia vai asia, joka pitää parisuhteessa jakaa kun asutaan yhdessä?
Kommentit (35)
100%. Hoidan perheen raha-asiat, sijoitukset yms. Meillä molemmilla pääsy kaikille tileille. Näin on ollut jo yli 28v
Vierailija kirjoitti:
En asu yhdessä. Tiedän että hoitaa ne. Se riittää.
Ei hänkään tiedä sen enempää minun raha-asioistani.
Ei nyt puhuttukaan seurustelusta.
Tyttöystävä ei tiedä että minulla on paljon rahaa. Minulla on kaksi tiliä ja toisella on satoja tuhansia. Se luulee että olen melko köyhä ja että pärjään juuri ja juuri.
Tiedän kaiken. Tai, en ainakaan tiedä, jos en tiedä.
Tiedämme toistemme tulot ja sen, että kummallakaan ei ole velkaa. Joskus kerran tai kaksi vuodessa keskustelemme siitä, kuinka paljon kummallakin on säästöjä ja sijoituksia, mutta eivät ne tarkat summat jää mieleen. Osaisin varmaan kertoa mieheni sijoitusten kokonaissumman noin sadan tonnin tarkkuudella.
Mieheni kyllä välillä kysyy minulta neuvoa raha-, vero- tai sijoitusasioissa, koska jostain syystä osaan ne paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedämme toistemme tulot ja sen, että kummallakaan ei ole velkaa. Joskus kerran tai kaksi vuodessa keskustelemme siitä, kuinka paljon kummallakin on säästöjä ja sijoituksia, mutta eivät ne tarkat summat jää mieleen. Osaisin varmaan kertoa mieheni sijoitusten kokonaissumman noin sadan tonnin tarkkuudella.
Mieheni kyllä välillä kysyy minulta neuvoa raha-, vero- tai sijoitusasioissa, koska jostain syystä osaan ne paremmin.
Tämä tuntuu järkevältä. Tuntuisi todella oudolta, että läheisimmän ihmisen (jonka kanssa jakaa elämänsä) raha-asioista ei olisi mitään hajua. Ei se tarkoita, että loisittaisiin tai ei olisi vapautta, päinvastoin.
Esim. me melko pienituloinen freelancerpariskunta voidaan taloustilanteesta tietoa jakamalla suunnitella elämään kivoja juttuja ilman, että kummankaan tarvitsee elää toisen kukkarolla tai toisaalta kärvistellä omaan budjettiin liian kalliin elämäntyylin vuoksi. Jos on heikko kuukausi, toinen voi sanoa, että nyt oli työt vähemmässä ja ehdottaa halvempia huveja hetkeksi. Kun menee hyvin, reissataan ja syödään ulkona enemmän. Tilanteesta riippuen toinen saattaa toki haluta tarjota jotain välillä, mutta ei ole oletusarvo, eikä sekään että omia puskurirahastoja syötäisiin ravintolailtojen vuoksi.
Pysyy tasa-arvo, vapaus ja taloudellinen turvallisuus kaikki kauniissa tasapainossa.
Kummallakin pääsy toistemme tileille.
Hyvin joku on onnistunut salaamaan peliongelmansa. Pariskunta oli ollut yhdessä yli 30 vuotta, lapset aikuisia, velaton omakotitalo jne. Mies kuoli äkillisesti, ja selvisi iso peliongelma. Yli 150 000 euroa pelivelkoja. Ei jäänyt perintöjä jaettavaksi.
Olen tiennyt alusta asti kaiken, ja hän tietää myös. Ihan jo silloin teineinä kun alettiin seurustella. Ehkä asenteessani on jotain viattomuutta, mutta minusta raha on oikeastaan niin helppo ja maallinen aihe kaiken muun rinnalla, että ihmettelisin jos siitä ei voisi puhua avoimesti. Mistä sitten voi?
Tiedän sen mitä tarvii. Eli että pärjätään ja laskut tulee maksettua. Se riittää mulle.
Riittävällä tarkkuudella mutta en muista sentilleen.
Meillä on toki erillisiä tilejä ja yhteinen.
Niin monta kertaa olen joutunut käyttämään aiemmissa suhteissani säästöjäni puolison kulujen maksamiseen, etten enää halua kertoa taloustilanteestani nykyiselle puolisolle. Hän tietää vain sen, että olen säästäväinen ja että ainakin kymppitonneja on säästössä viime aikoina tehtyjen puukauppojen myötä. Todellisuudessa säästöjä on yli 100 000 ja aion pitää sen omana tietonani. Puolison raha-asioista en tiedä tarkemmin, mutta puheiden perusteella arvelisin että hänellä säästöjä on alle 5000.
Tiedän hyvinkin tarkkaan. Palkka tiedossa ja hän tietää omani jo siksikin ettätehdään samaa työtä. Yhteinen laina ja ollaan puhuttu avoimesti myös raha-asioista muutoinkin. Puhumme kaikesta muustakin joten miksi rahat pitäisi olla jotenkin salaisempaa?
ei ole velkaa kummallakaan, toistemme tilit on kuitenkin tai-tilejä, näemme ja voimme käyttää ristiin, mitä muuta tarvii...omaisuus on molempien