Kuinka tarkkaan tiedät kumppanisi raha-asiat?
Onko säästöt, sijoitukset, velat, takaukset, omistukset jne mielestäsi yksityisasia vai asia, joka pitää parisuhteessa jakaa kun asutaan yhdessä?
Kommentit (35)
Minulle riittää se tieto että ei ole velkaa mihinkään. Saa pitää muut raha-asiansa omana tietonaan tai kertoa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten sovitaan. Itse en ole kertonut ihan kaikkia yksityiskohtia. Ei siksi että niissä olisi sinänsä mitään salattavaa, mutta koska oma tilanteeni on huomattavasti kumppanini tilannetta parempi. En halua että hänelle tulee paha mieli :) enkä toisaalta itse halua maksaa hänen velkojaan myöskään. Ja ehkä mulle tulisi vähän sellaisia paineita jos hän tietäisi kuinka paljon rahaa mulla on.
Sua ei haitaa, vaikka miehelläsi olisi vaikka salaa otettuja velkoja? Tai salattu perintö jemmassa.
Sen verran mitä on tarpeen. Meillä molemmat laittaa saman summan x yhteiselle taloustilille kerran kuussa ja siitä hoidetaan yhteiset laskut ja lainanlyhennykset. Tuon summan ulkopuolelle jäävä osuus tuloista on kummankin henkilökohtaista rahaa, joka ei toiselle "kuulu". Tiedän suunnilleen miehen palkkatason ja hän minun, ei tarkkoja summia ja se riittää. Samoin kummallakin on sijoituksia ja suuruusluokat on tiedossa puolin ja toisin (toki välillä on vertailtu sijoitusten tuottoja jollain aikavälillä ihan mielenkiinnosta, joten ei nämä mitenkään salaisia asioita sinällään ole).
Omien rahojen käytöstä ei ole tarvetta keskustella tai asiaa perustella. Isommat yhteiset hankinnat sitten eri asia.
Meillä ainakin tunnetaan toistemme raha-asiat. Antaisin puolison vaikka selata pankkiani jos hän haluaisi.
Onneksi ei asuta yhdessä, ei tarvitse miettiä toisen rahoja. Niitä näyttää olevan kuitenkin tarpeeksi ettei tarvitse kökkiä pimeässä ja juoda pirkka-olutta.
Aika hyvin, vaikkei ole edes yhteistalous. Joskus vielä on, niin kivempi kun ei tule hirveitä ylläreitä puolin tai toisin. Tiedossa suunnilleen säästöjen määrä, tulot (pienet molemmilla) ja velat (ei yhtään) molemmin puolin.
Raha edustaa lopultakin monia asioita, joten on kiva että näkemykset on suht samat, etenkin kun ei olla rikkaita.
Ei mitään tietoa. Erilliset rahat jo 30 vuotta.
Tiedän tulot ja siitä voin päätellä loput. Luotan siihen, että hän on järkevä eikä esim. mitään peliongelmaa tai pikavippejä ole. Puolisoni on meistä kuitenkin tuhlaavaisempi, joten mä en ole hänelle kertonut ihan tarkkaan säästöjeni määrää. Niitä on siis varmaan enemmän kuin hän kuvittelee, ja ne on tarkoitettu pahan päivän varalle. Pahoja päiviä taas on jo tullut ja tulee vastakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rahat voi olla erilliset, ja silti tietoa?
Ei meilläkään ole mitään raportointivelvoitetta, silti luonnostaan keskusteluista käynyt ilmi taloudelliset seikat. Kai te olette aika rikkaita? Vai velkaisia? Miten esim yhteiset lomamatkat suunnitellaan ilman, että on mitään puhetta siitä, millä budjetilla toimitaan?
Meillä kumpikaan ei tiedä toisen varallisuudesta tai veloista. Itseäni ei kiinnosta eikä ilmeisesti häntäkään minun varallisuuteni. Tulemme toimeen omillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rahat voi olla erilliset, ja silti tietoa?
Ei meilläkään ole mitään raportointivelvoitetta, silti luonnostaan keskusteluista käynyt ilmi taloudelliset seikat. Kai te olette aika rikkaita? Vai velkaisia? Miten esim yhteiset lomamatkat suunnitellaan ilman, että on mitään puhetta siitä, millä budjetilla toimitaan?
Ei ole tietoa, ei puhuta rahasta. Kummallakin omat tulot ja menot. Velkaa ei ole ainakaan minulla. Lomat maksetaan puoliksi.
Jos on yhteinen koti ja yhteinen laina jne, jota maksetaan puoliksi, niin minista olisi epäreilua, jos toinen vaikka piilottelisi säästöjään.
Meillä on yhteinen elämä ja yhteiset rahat.
En asu yhdessä. Tiedän että hoitaa ne. Se riittää.
Ei hänkään tiedä sen enempää minun raha-asioistani.
En ole tällä hetkellä suhteessa, mutta aiemmissa on suunnilleen tiedetty toisen varallisuus. Riippuu aina tilanteesta, mutta kyllä vaatisin ainakin jotain tietoa kumppanin taloustilanteesta, asuttiin yhdessä tai ei. Rahat voi olla silti omat eikä edes asuntoa tarvii omistaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteinen koti ja yhteinen laina jne, jota maksetaan puoliksi, niin minista olisi epäreilua, jos toinen vaikka piilottelisi säästöjään.
Miksi? Jos teillä on yhteinen laina otettu 50/50 (tai millä suhteella hyvänsä) teidän nimiinne ja olette sopineet maksusuunnitelman lyhennyksistä ja henkilökohtaisista osuuksista siten, että molemmat niitä noudattaa, niin miten toisen henkilön säästöt vaikuttaa asiaan? Se asunto, jonka lainaa maksatte, siirtyy kuitenkin teidän nimiinne papereissa olevan omistussuhteen mukaisesti, joten käytännössä molemmat "voittavat". Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että ei lainan hakemisen yhteydessä pidä huolta siitä, että molempien nimet on paperissa jos yhdessä on tarkoitus hoitaa lainanlyhennykset..?
Ainoastaan siinä tilanteessa, jos yhteinen talous menee kuralle ja aiheuttaa ongelmia poikkeustilanteen seurauksena, ymmärtäisin toisen osapuolen säästöihin kajoamisen yhteisenä päätöksenä. En muuten.
Velat ja takaukset eli riskit jotka saattavat haitata yhteistä elämää lauetessaan on tiedossa ja hyvä niin.
Tulot on myös tiedossa, koska yhteiset menot jaetaan tulojen suhteessa.
Säästöt ja sijoitukset on kerrottu suuntaa antavasti, ei siis tarkkoja summia.
Tiedän tarkemmin kuin puoliso itse. Toki esim lainat pääosin on yhteisiä.
Meillä on yhteinen elämä, mutta molemmat vastaavat itse omasta omaisuudestaan. En tiedä puolison raha-asioita eikä hän tiedä, paljonko saan palkkaa tms. Molemmat vastaavat myös omista kuluistaan, joten ei ole tarvetta tehdä mitään yhteisiä selvityksiä siitä, onko johonkin varaa. Elämä on helppoa näin, kun itse on vastuussa itsestään ja tekemisistään eikä loisi toisen lompakolla.
Kerran vuodessa marraskuussa voi katsoa miehen verotettavat tulot.
Ihan miten sovitaan. Itse en ole kertonut ihan kaikkia yksityiskohtia. Ei siksi että niissä olisi sinänsä mitään salattavaa, mutta koska oma tilanteeni on huomattavasti kumppanini tilannetta parempi. En halua että hänelle tulee paha mieli :) enkä toisaalta itse halua maksaa hänen velkojaan myöskään. Ja ehkä mulle tulisi vähän sellaisia paineita jos hän tietäisi kuinka paljon rahaa mulla on.