Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut ihmiset onnistuu aina kaikessa, mitä tavoitteekseen ottaa?

Vierailija
16.09.2024 |

Olen miettinyt, että olenko tyhmä vai enkö vaan osaa. Ihan jo yo-kirjoituksista lähtien. Matematiikka oli ollut koko lukion ajan kaikki kurssit 8-9. Yo-kirjoituksissa katosi puolet tiedosta päästä, vaikka olin kerrannut ja kerrannut. Sain C:n! Siis huomattavasti alle sen mikä oli odotus kurssinumeoiden perusteella. Ruotsista tuli M. Olin ollut hyvä ruotsissa, se on jopa isäni kakkoskieli ja oli edesmenneen vaarin äidinkieli. Kuuntelu meni ihan päin prinkkalaa, aloin epäillä kuulemaani ja vaihtelin vastauksia, että se olikin noin. Toki sillä oli seurauksia jatko-opintomahdollisuuksiin, kun esim. matikka meni surkeasti. 

Nyt tänä elokuussa olin työhaastattelussa ja olen miettinyt, miten se meni niin huonosti. Olin etukäteen miettinyt mitä vastaan, mutta en muistanut kertoa niitä asioita. En saanut työpaikkaa. Periaatteessa minulla on kokemusta täysin vastaavasta työstä ja hänellä ei ole, joka valittiin. Tunnen hänet työyhteyksien kautta.

Miten itsensä voi tsempata onnistumaan silloin kun se on tärkeää? Ärsyttää olla alisuoriutuja! Vähän kuin olisi juoksija, joka juoksisi harjoituksissa huipputuloksia ja mokaa aina varsinaisissa kisoissa.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vaan nyt olen tällainen voittaja. Toiset sekä muut luusereita, osa on  varmasti on niitä        katkeria Persuja sekä muutenkin mielenterveytensä menettäneitä.

Vierailija
42/45 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan onnistu aina. Sinä näet vain ne onnistumiset, et epäonnistumisia. Harva kertoo avoimesti epäonnistumisistaan. Sen sijaan onnistumiset jaetaan mielellään.

Jos sinusta tuntuu, että alisuoriudut monesti tärkeällä hetkellä, se voi johtua jännittämisestä ja puutteellisesta paineensietokyvystä. Kokemus auttaa, mutta voit myös tietoisesti tehdä harjoitteita, joilla pystyt keskittymään jännityksestä huolimatta. Googlaa apua asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina ole kyse siitä, etteikö ne epäonnistujat yrittäisi uudelleen. Toisille ihmisille vain kasautuu huonompaa tuuria kuin toisille, tiedä sitten mistä johtuu. Itselläni on ollut hyvät lähtökohdat elämään ja silti tuntuu, että kaikki mahdollinen mikä voi mennä pieleen, menee pieleen. Siitä on tullut tietyllä tapaa lähipiirissäni jopa vitsi. Siitä huolimatta olen aina yrittänyt vain kovempaa, mutta toistaiseksi sitä ei ole palkittu. Toki välillä olen väsynyt jatkuviin vastoinkäymisiin, jopa niin että olen oireillut psyykkisesti, mutta siitä huolimatta noussut aina jaloilleni yrittämään uudestaan.

Välillä olen miettinyt että mitä olen tehnyt ansaitakseni niin paljon paskaa, mutta en ole jäänyt rypemään katkeruudesta ja itsesäälissä (kuin korkeintaan hetkellisesti). Äitini aina sanoo minulle, että pakko sen auringon on joskus paistaa risukasaankin ja siihen jaksan uskoa, vaikka vielä niin ei ole tapahtunutkaan.

Vierailija
44/45 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina ole kyse siitä, etteikö ne epäonnistujat yrittäisi uudelleen. Toisille ihmisille vain kasautuu huonompaa tuuria kuin toisille, tiedä sitten mistä johtuu. Itselläni on ollut hyvät lähtökohdat elämään ja silti tuntuu, että kaikki mahdollinen mikä voi mennä pieleen, menee pieleen. Siitä on tullut tietyllä tapaa lähipiirissäni jopa vitsi. Siitä huolimatta olen aina yrittänyt vain kovempaa, mutta toistaiseksi sitä ei ole palkittu. Toki välillä olen väsynyt jatkuviin vastoinkäymisiin, jopa niin että olen oireillut psyykkisesti, mutta siitä huolimatta noussut aina jaloilleni yrittämään uudestaan.

Välillä olen miettinyt että mitä olen tehnyt ansaitakseni niin paljon paskaa, mutta en ole jäänyt rypemään katkeruudesta ja itsesäälissä (kuin korkeintaan hetkellisesti). Äitini aina sanoo minulle, että pakko sen auringon on joskus paistaa risukasaankin ja siihen jaksan uskoa, vaikka vielä niin ei ole tapahtunutkaan.

Niin minullakin, paljon monenlaista epäonnea. Hyvä lapsuus oli, kunnon kotikasvatus ja apua ja tukea oli riittävästi. Aikuisena sitten tullut monenlaista. Sairauksia, pitkä sairaalakierre, toisaalta toipumista. Puoliso petti, kun olin raskaana, mikä aiheuttanut pitkäaikaisia luottamuksen ongelmia parisuhteeseen. Kun oli ihana työpaikka, missä viihdyin hyvin, se lakkautettiin. Sain siirron aivan kauheaan työyksikköön, jossa työntekijät tiuski toisilleen, oli monenlaista asiatonta käyttäytymistä. Kotona oli samaan aikaan huolta lapsesta ja omalla kaukana asuvalla vanhemmallani muistisairaus. En ymmärrä, miten henkisesti edes selvisin tuosta ajasta.

Muistan kun erään hirveän työpäivän jälkeen ajoin autolla itkien vanhempani luo, oli perjantai, ja kun sinne pääsin, hän oli raivannut suurimman osan irtaimistosta ulos.Toimintakykyinen muistisairas. Hänen puolisonsa oli sairaalaan joutunut, Oletus oli, että kyllä vanhempani iltaan asti itsekseen pärjää. Hänhän kävi siihen aikaan vielä joka päivä lenkilläkin ja ruokakaupassa ja keskusteli ja oli paljon arjen taitoja. Mutta kun se Alzheimerin tauti on oikeasti aivan kamala ja arvaamaton, yhtäkkiä voi tulla jokin päähänpisto. Muuttaminen vaikka juolahtaa mieleen.

Juuri kun Suomeen iski korona, onnistuin vaihtamaan työpaikkaa. Se olikin melkoinen mullistus, tuli monenlaisia rajoitteita ja olen ollut myös lomautettuna. Montakohan kertaa olin karanteenissakin korona-altistuksien takia. Ja muistisairaan vanhempani luona yhteen aikaan en uskaltanut edes käydä, tosin hänelle se eristäytyminen oli hyväkin asia. Ennen koronaa liikkui paljon yksin lenkillä ja kuntosalilla jumpissa ja ruokakaupoissa. Ei häntä enää oikein yksin olisi voinut päästäkään ja niin itsepäinen ihminen, että milläpä olisi rajoitettu, mutta koronarajoitukset hänkin tajusi, että ei ole auki kuntosalin jumpat tai että nyt tilataan kaupasta ruuat kotiin.

Kaikesta minäkin olen selvinnyt, mutta joskus miettinyt, miten paljon vaikeuksia yhdelle ihmiselle voi kasaantua. Nyt on asiat aika hyvin, kävin eräässä leikkauksessa ja kotona toipumassa, toivotaan, että nyt tulisi terveempi olo ja jaksaminenkin sitä myötä paranisi. Terveys on tärkeä, mutta tärkeämpää on oppia elämään sairauksien tai vammojen kanssa, silloin kun niitä kohdalle sattuu.

Vierailija
45/45 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistujilla on hyvät taustajoukot.