Ongelma joulunvietossa puolison kanssa
Olen pähkäillyt kauan, että tänä vuonna en jaksaisi ravata koko aattoa miehen sukulaisilla. Ei tunnu hyvältä olla illalla kotiin tullessa aivan poikki. Se jouluaaton fiilis on jotenkin kadonnut. Ennen kuin tapasin mieheni oli meillä lapseni kanssa tapana nukkua pitkään, syödä ja katsoa joulu ohjelmia telkkarista. Sen jälkeen käydä vanhemmillani syömässä jotka asuvat lähellä meitä. Ne joulut oli aivan ihania. Ei kiirettä. Ei minua haittaisi sukuloida miehen läheisten luona muuten, mutta kun he asuvat eri paikkakunnilla. Koko aatto autossa istumista ja kellon tuijottelua että keretään vielä tuonne yms. Tiedän, että on törkeää olla silleen, että hei en jaksaisi tulla sun sukulaisille jouluna. Miten te tekisitte? Miten tällaisen voi ottaa puheeksi ilman loukkaantumista?
Kommentit (57)
No, parisuhteessa joutuu joskus tekemään niitä kompromisseja. Se on VAIN yksi ilta.
Kuinka monen sukulaisen luona teidän on pakko käydä yhden jouluaaton aikana?
Jokaisella on oikeus viettää joulu omassa kodissaan. Sitä kutsutaan joulurauhaksi.
Tapaninpäivä on perinteisesti ollut vierailupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä miehen kanssa joku yhteinen kieli on jolla kommunikoida?
On toki, mutta kun mietin niin kyllä tuntuisi pahalta, jos mies kieltäytyisi tulemasta minun vanhemmilleni. En mitenkään haluaisi loukata ketään, mutta lapsenikin kaipaa entisiä kiireettömiä jouluja. Voisihan nämä sukulaiset tulla joskus vaikka meillekin aattona, mutta mies koko ikänsä kiertänyt heidän luona enkä tiedä tulisivatko he.
Vierailija kirjoitti:
No, parisuhteessa joutuu joskus tekemään niitä kompromisseja. Se on VAIN yksi ilta.
Mutta se voi olla vuoden tärkein ilta. Ja onko ap:n lapsikin mukana kiertämässä sukulaistalosta toiseen? Niinkö teidän perheessä tehdään?
Miksi pakottaudutaan viettämään joulu yhdessä? Kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat?
Kannattaa ottaa puheeksi. Oletko varma että mies tuota edes haluaa. Tuohan on ihan helvettiä sille lapsellekin. Itse en ikinä suostuisi tuohon. Ehdota että viettäisitte tämän joulun kotona ja kävisitte miehen sukulaisten luona välipäivinä tai kutsutte miehen sukulaiset vuorostanne teille.
Sanot, ettet nyt tänä vuonna jaksa lähteä mihinkään ja haluat viettää joulua kotona rauhassa. Lapset ja ukko saa mennä jos haluaa. Ei pitäisi olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa tosiaan joutuu joskus syömään sitä pohjaakin, eikä vain nuolla kermoja päältä.
Elintavat? Olet ihan loppu, kun joudut yhtenä iltana vähän ponnistelemaan...
Onko teillä mahdollista saada ylimääräinen vapaapäivä joulun pyhien ympärillä? Voisitte viettää aaton kotona ja kyläillä sukulaisten luona joku toinen päivä? Suomessa joulu tuppaa tiivistymään tuohon yhteen päivään vaikka pyhiä on useampia, itse haluaisin myös siirtyä tähän holiday season -ajatteluun mikä sopii meilläkin minulle ja teinille mutta puoliso ei sitä vielä ole ottanut omakseen. Voimia meille!
Itse aikoinaan ilmoitin että jatkossa vietän joulun kotona, en autossa enkä muiden nurkissa. Puolisolle toki sanoin että jos haluaa mennä vanhempiensa luokse joulua viettämään niin se on ihan fine, ei ole mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki, mutta kun mietin niin kyllä tuntuisi pahalta, jos mies kieltäytyisi tulemasta minun vanhemmilleni. En mitenkään haluaisi loukata ketään, mutta lapsenikin kaipaa entisiä kiireettömiä jouluja. Voisihan nämä sukulaiset tulla joskus vaikka meillekin aattona, mutta mies koko ikänsä kiertänyt heidän luona enkä tiedä tulisivatko he.
Tästäkin saa riidan aikaiseksi, mutta ehdotan että alatte vuorotella. Tänä vuonna sun vanhempien luona, ensi vuonna miehen vanhempien. Jouluna ei saa olla kiire. Joku aina loukkaantuu. Sille ei voi mitään. Perinteet on tarkoitettu rikottaviksi. Meillä isovanhemmat kiersivät lastensa luona, ja koko ajan heillä oli tuli perseessä kun ei voinut pysähtyä minnekään. Kaikilla oli lisäksi olo että he olisivat halunneet olla jossain muualla. Kun yrittää miellyttää jokaista, kaikkien joulu menee hötkyilyksi ja pilalle.
Hyvä kun alat stressata asialla jo syyskuun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vtn asia elämässä voi tuntua pahalta. Aikuiset ihmiset osaa käsitellä sen pahan olon tunteen ja siirtyä elämässä eteenpäin. Aikuinen ihminen myös ymmärtää, jos toinen on väsynyt eikä jaksa. Sitten ei voi mitään jos on jäänyt lapsen tasolle.
Tää on stnllinen ongelma tää, ettei kukaan saisi koskaan tuntea mitään "pahaa" kuten surua tai pettymystä. Sitten martyroidaan itsensä sen perusteella hautaan. Kasvattakaa nyt jumaleiska sentään selkäranka!
Etkö voi vain sanoa, että et jaksa koko päivää rampata kun kotonakin olisi tekemistä. Ja miksi te ramppaatte? Eikö koko suku voi tulla jonnekkin yhden katon alle,juotte kahvit ja se on siinä. Miksei muut ramppaa?
Onko teidän aivan pakko viettää joulu yhdessä? Exän kanssa vietettiin kumpikin joulu omilla tavoillamme ja toimi hyvin. Nykyisen kanssa on vielä helpompaa kun ei vietä joulua ollenkaan.
Aikuiset perheelliset viettää aattoillan kotonaan eikä autossa istuen. Oiskohan ukon aika muuttaa omia käsityksiään?
Entä jos mies menee tai käy siellä, tai juhlapyhinä. Missä oma äitisi (tai muu lähisukulainen) on ja voisitko olla kotonasi rauhassa.
Mikä ihmeen pässi narussa juoksija ja orja on aikuinen ihminen joka ei vaan voi itse päättää missä pyhäpäivänsä viettää. Kasva aikuiseksi.
Meillä on aina tehty ruuat kotona ja tehty omat jouluperinteet kotiin.