Työelämässä 7- kymppiseksi
Joillakin aloilla voi jopa onnistua, mutta entäpä sitten ns. duunarialat? Palomiehet, poliisit, hoitajat jne.? Pitäisikö hoitajan esimerkiksi hieman vanhempia henkilöitä hoitaessaan, yrittää välttyä ( tämä oli sarkasmia ) mahdolliselta muistisairaudelta tai siltä, että vuosien raskaan työn jäljiltä koko kroppa on nivel, ym. liikuntaelinsairauksien runtelema ja silti pystyä auttamaan sitä samanikäistä kanssakulkijaa vain siksi, että on ajautunut/ valinnut hoitajan ammatin?
Melkein 40 vuotta suorittavaa työtä tehneenä, katson todella kohtuuttomaksi vaatimuksen vielä parista vuosikymmenestä lisää työnkuluttaman kehon huutaessa apua... Ei tämä näin voi mennä. JOs ei muutosta tule tulevaisuudessa siihen kuinka paljon ihmisiä kiusataan, teen kyllä varmasti oman hen.koht. päätöksen, minua ei enempää riistetä!
Kommentit (29)
Kyllä ainakin mun 54v mieskaveri on sitä mieltä, ettei jaksa eläkeikään asti tehdä työtään. Hänellä on kuitenkin 65 vuoden paikkeilla eläkeikä sentään, mutta on juurikin paloesimies. Joka vuosi pitää selvittää kuntotestit ja työ on sekä fyysisesti että henkisesti rankkaa. Melkein eniten tuntuu rasittavan se, että työvuorossa tulee pätkäisiä öitä. Vaikka ei tulisi hälytyksiäkään keskellä yötä, niin nukkuu vähän sellaista koiranunta ja seuraava päivä menee sitten sumussa, vaikka työvuoron jälkeen unia paikkoisikin.
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kannattaa nuoresta pitäen säästää ja sijoittaa, jos ei jaksa enää töitä tehdä. Tai saa potkut ja yi 60-vuotiaana on vaikeaa työllistyä. Niin minä olen tehnyt koko työurani ajan.
Olisi huomattavasti helpompaa säästää ja sijoittaa jos palkasta ei tarvitsisi maksaa satasia eläkemaksuja kuussa, samalla kun sitä omaa kertymää tulee kymppejä.
Olen hoitotyössä ja alin eläkeikäni, 64,6 täyttyy helmikuussa - 25. Aion jatkaa 65vuotiaaksi täyttä työaikaa. Sitten ehkä vähennän työajan 80prosenttiin.
En koe itseäni ainakaan vielä tässä vaiheessa mitenkään uupuneeksi tai raihnaaksi.
Olen töissä hoitoalalla, osastolla on kaksi yli 67v hoitajaa. Eivät valita väsymystä, jaksamista tms. Molemmilla takana yli 40 vuoden työura. Sen sijaan nelikymppiset kiukkuavat usein aamuisin, miten ei millään jaksaisi ja tätä pitää tehdä vielä ainakin 30 vuotta lisää. Asennekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä hoitoalalla, osastolla on kaksi yli 67v hoitajaa. Eivät valita väsymystä, jaksamista tms. Molemmilla takana yli 40 vuoden työura. Sen sijaan nelikymppiset kiukkuavat usein aamuisin, miten ei millään jaksaisi ja tätä pitää tehdä vielä ainakin 30 vuotta lisää. Asennekysymys.
On helpompi ehkä jaksaa kun se loppu häämöttää jo. Nelikymppisillä voi olla pieniä lapsia ja iäkkäitä vanhempia hoidettavana ja hemmetin surkea seksielämä sen lisäksi että niillä on vielä 30 vuotta sitä samaa jaskaa töissä.
Kyllähän se käytännössä on niin, että jos yli 60 vuotiaana jää työttömäksi, niin uutta työpaikkaa ei todennäköisesti saa.
Kaikilla 55+ työkavereillani on nivelrikko. On jauhautunut työssä niin sormien nivelet kuin polvet ja lonkatkin. Minä teen toisinaan keikkaa ja ei kroppa kestä tällä tahdilla. Siivoustyöstä pitäisi päästä eläkkeelle viimeistään 45v. Silloin on jo kipuja ja alkavat vauriot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kannattaa nuoresta pitäen säästää ja sijoittaa, jos ei jaksa enää töitä tehdä. Tai saa potkut ja yi 60-vuotiaana on vaikeaa työllistyä. Niin minä olen tehnyt koko työurani ajan.
Olisi huomattavasti helpompaa säästää ja sijoittaa jos palkasta ei tarvitsisi maksaa satasia eläkemaksuja kuussa, samalla kun sitä omaa kertymää tulee kymppejä.
Satasia? Ei jostain 13-14e tuntipalkasta makseta kuukausitasollakaan mitään satasia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasia? Ei jostain 13-14e tuntipalkasta makseta kuukausitasollakaan mitään satasia :D
Sellaisesta palkasta ei sitten muutenkaan säästetä ja sijoiteta.
Itse maksan eläkemaksuja kuussa vajaa 400 euroa. Omaa kertymää siitä tulee noin 90.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helpompi ehkä jaksaa kun se loppu häämöttää jo. Nelikymppisillä voi olla pieniä lapsia ja iäkkäitä vanhempia hoidettavana ja hemmetin surkea seksielämä sen lisäksi että niillä on vielä 30 vuotta sitä samaa jaskaa töissä.
Tarkoitat kai, että on helpompi jaksaa, kun ei valita! Nelikymppisille mikä tahansa syy riittää siihen, että ollaan saikulla. Oi, anoppi tulee kylään, en jaksa, minulla on akuutti stressireaktio ja sairaslomaa ainakin viikko.
Työskentelin taloushallinnon alalla ja jatkoin työn tekoa pari vuotta yli alimman eläkeiän. Kroppani olisi kestänyt pidempäänkin työelämässä, mutta pää ei pysynyt enää täysin mukana koska alalla tietotekniikka meni hurjaa vautia eteen päin ja jatkuvat muutokset verotuksessa, lain säädännössä ja käytännön työtehtävien suorittamisessa alkoivat käydä liian haasteellisiksi. Voisin vieläkin pari vuotta alle 70 vuotiaana tehdä silloin tällöin jotain työtä, mutta oman alani töistä olen jo ulkona kuin lumiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? Maksat jokaisesta tienaamastasi eurosta 7,15 senttiä eläkevakuutusmaksua. 13 e tuntipalkalla ja 37 tunnin viikolla tuosta tulee maksettavaa melkein 140 e/kk.
Isoäiti teki raskaita navettatöitä vielä yli 70v ja äitin lopetti kampaajan uransa 78v. Mulla on eläkeikä 68v eikä tunnu pahalta minusta.
Työ on keveämpää kuin koskaan ja tekijät tekevät vähemmän kuin koskaan ja eläkkeelle pitäisi päästä 15 työvuoden jälkeen niin, että eläkkeen taso on sama kuin 45 vuotta töitä tehneillä. Joku tässä yhtälöss ei nyt toimi.
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti teki raskaita navettatöitä vielä yli 70v ja äitin lopetti kampaajan uransa 78v. Mulla on eläkeikä 68v eikä tunnu pahalta minusta.
Noissa ammateissa ei juuri päätä tarvitse rasittaa, riittää kun kroppa jotenkin kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan ne menot. Kun tunnistaa ne elämän realiteetit parikymppisenä ei kilpavarustele itselleen sellaista elämää johon ei ole koskaan ollut varaa.
- hoitaja, ei velkaa, ei elatusvelvollisuustta, eikä autoa.
Katsos katsos, öyhöttävät boomerit heränneet jo koomasta haukkumaan nuorempia, vaikka itse jäivät makoilemaan tuille alle kuusikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Katsos katsos, öyhöttävät boomerit heränneet jo koomasta haukkumaan nuorempia, vaikka itse jäivät makoilemaan tuille alle kuusikymppisinä.
Tätä kostonhimoinen ja kuolemaa pelkäävää ryhmää jokainen puoluejohtaja pelkää. Eläkeläiset ovat kateellisia nuorille, sillä nuorilla on vielä edessä kaikki elämän irstailut ja synnit. Siksi eläkeläiset kostavat nuorille seksittömän vanhuutensa ryöstämällä valtion kassan kaikissa tulevissa vaaleissa.