Työelämässä 7- kymppiseksi
Joillakin aloilla voi jopa onnistua, mutta entäpä sitten ns. duunarialat? Palomiehet, poliisit, hoitajat jne.? Pitäisikö hoitajan esimerkiksi hieman vanhempia henkilöitä hoitaessaan, yrittää välttyä ( tämä oli sarkasmia ) mahdolliselta muistisairaudelta tai siltä, että vuosien raskaan työn jäljiltä koko kroppa on nivel, ym. liikuntaelinsairauksien runtelema ja silti pystyä auttamaan sitä samanikäistä kanssakulkijaa vain siksi, että on ajautunut/ valinnut hoitajan ammatin?
Melkein 40 vuotta suorittavaa työtä tehneenä, katson todella kohtuuttomaksi vaatimuksen vielä parista vuosikymmenestä lisää työnkuluttaman kehon huutaessa apua... Ei tämä näin voi mennä. JOs ei muutosta tule tulevaisuudessa siihen kuinka paljon ihmisiä kiusataan, teen kyllä varmasti oman hen.koht. päätöksen, minua ei enempää riistetä!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kannattaa nuoresta pitäen säästää ja sijoittaa, jos ei jaksa enää töitä tehdä. Tai saa potkut ja yi 60-vuotiaana on vaikeaa työllistyä. Niin minä olen tehnyt koko työurani ajan.
Olisi huomattavasti helpompaa säästää ja sijoittaa jos palkasta ei tarvitsisi maksaa satasia eläkemaksuja kuussa, samalla kun sitä omaa kertymää tulee kymppejä.
"Yksityisalojen eläkemaksusta työntekijän osuus on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 5362-vuotiailla 8,65 prosenttia. Työnantajan maksuosuus on keskimäärin 16,95 prosenttia."
Työnantaja sen suurimman osan sinunkin eläkkeestäsi maksaa.
Vanhuuseläkeikäraja ei ole vuoden 2017 eläkeuudistuksen jälkeen enää kaikille sama, vaan se riippuu syntymävuodesta.
Väität siis ettei työntekijän tienaamasta jokaisesta eurosta lähde vähintään 7,15 prosenttia eläkemaksuihin? Sillä lailla.
Oma eläkeikä on 68v. Teen vuorotyötä kunnossapidossa, ei ihan kevyttä hommaa vuorotyö ja kunnossapitotyöt. aloitn kun olin 17v, ja nyt takana 28v. Olen nyt jo aika loppu vuorotyöstä.
Plan b on 3 sijoitusasuntoa helsingissä, jotka ostin 10-15v sitten. on erittäin todennäköistä että 60v jättäydyn työttömäksi, realisoin asunnot ja elän niillä. Olen pelannut korttini hyvin, vielä pitäisi keksiä keino päästä pois vuorotöistä, rupeaa olemaan jo liian raskasta. Pitäisi saada kanssa sellainen että jos oot ollut 40v vuorotöissä, pääset eläkkeelle. jos oot 45v töissä, pääset eläkkeelle.
Ymmärrän eläkeiän noston, meillä on paljon ihmisiä jotka tulee yliopistosta ulos +30v iässä, ja työelämäaika ei ole iso. Tähän päälle vielä se että tässä kohtaa pitäisi tehdä lapset, sekä hankkia perheasunto, ja työpaikka josta saa rahat tähän kaikkeen, ja puhun nyt pk-seudusta, miksei muutkin isommat kasvukeskukset. Ei ole nuorillakaan helppoa. tämä ei yksin koske eläkeikää, vaan aivan kaikkea.
Siskoni on yrittäjä, ja joutunut tutustumaan eläkemaksuihin tarkemmin. Aika rajut on maksut, ei hänellä ole mahdollista kun maksaa minimiä, ja tiedossa paska eläke. Hän oli se, joka yllytti ostamaan velkarahalla pari sijoitusasuntoa vanhuuden turvaksi. Hänkin osti ja varmisti paremman eläkkeen.
Itse pystyy vaikuttamaan asioihin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kannattaa nuoresta pitäen säästää ja sijoittaa, jos ei jaksa enää töitä tehdä. Tai saa potkut ja yi 60-vuotiaana on vaikeaa työllistyä. Niin minä olen tehnyt koko työurani ajan.
Olisi huomattavasti helpompaa säästää ja sijoittaa jos palkasta ei tarvitsisi maksaa satasia eläkemaksuja kuussa, samalla kun sitä omaa kertymää tulee kymppejä.
Mitä jos lähtisit jonnekin kaukomaan onnellaasi? Olisi täällä vähemmän katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä hoitoalalla, osastolla on kaksi yli 67v hoitajaa. Eivät valita väsymystä, jaksamista tms. Molemmilla takana yli 40 vuoden työura. Sen sijaan nelikymppiset kiukkuavat usein aamuisin, miten ei millään jaksaisi ja tätä pitää tehdä vielä ainakin 30 vuotta lisää. Asennekysymys.
Ei ole pelkästään asennekysymys, vaan myös terveyskysymys. Itse jäin 49-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle periaatteessa leppoisasta sisätyöstä, kun kuulo alkoi reistailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma eläkeikä on 68v. Teen vuorotyötä kunnossapidossa, ei ihan kevyttä hommaa vuorotyö ja kunnossapitotyöt. aloitn kun olin 17v, ja nyt takana 28v. Olen nyt jo aika loppu vuorotyöstä.
Plan b on 3 sijoitusasuntoa helsingissä, jotka ostin 10-15v sitten. on erittäin todennäköistä että 60v jättäydyn työttömäksi, realisoin asunnot ja elän niillä. Olen pelannut korttini hyvin, vielä pitäisi keksiä keino päästä pois vuorotöistä, rupeaa olemaan jo liian raskasta. Pitäisi saada kanssa sellainen että jos oot ollut 40v vuorotöissä, pääset eläkkeelle. jos oot 45v töissä, pääset eläkkeelle.
Ymmärrän eläkeiän noston, meillä on paljon ihmisiä jotka tulee yliopistosta ulos +30v iässä, ja työelämäaika ei ole iso. Tähän päälle vielä se että tässä kohtaa pitäisi tehdä lapset, sekä hankkia perheasunto, ja työpaikka josta saa rahat tähän kaikkeen, ja puhun nyt pk-seudusta, miksei muutkin isommat kasvukeskukset. E
Pystyykö? Saako pätkätyöläinen asuntolainaa velkavivutukseen sijoitusasunnoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lähtisit jonnekin kaukomaan onnellaasi? Olisi täällä vähemmän katkeruutta.
Mitä jos menisit jo hautaan kuluttamasta yhteiskunnan resursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasia? Ei jostain 13-14e tuntipalkasta makseta kuukausitasollakaan mitään satasia :D
Oikeastiko? Maksat jokaisesta tienaamastasi eurosta 7,15 senttiä eläkevakuutusmaksua. 13 e tuntipalkalla ja 37 tunnin viikolla tuosta tulee maksettavaa melkein 140 e/kk.
Niin, tulee satanen, ei satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasia? Ei jostain 13-14e tuntipalkasta makseta kuukausitasollakaan mitään satasia :D
Oikeastiko? Maksat jokaisesta tienaamastasi eurosta 7,15 senttiä eläkevakuutusmaksua. 13 e tuntipalkalla ja 37 tunnin viikolla tuosta tulee maksettavaa melkein 140 e/kk.
Niin, tulee satanen, ei satasia.
Riippuu palkasta.
"Yksityisalojen eläkemaksusta työntekijän osuus on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 5362-vuotiailla 8,65 prosenttia. Työnantajan maksuosuus on keskimäärin 16,95 prosenttia."
Työnantaja sen suurimman osan sinunkin eläkkeestäsi maksaa.
Vanhuuseläkeikäraja ei ole vuoden 2017 eläkeuudistuksen jälkeen enää kaikille sama, vaan se riippuu syntymävuodesta.