Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäselvä puhe aikuisena

Vierailija
15.09.2024 |

Miten tätä kannattaisi lähteä korjaamaan, jos tämä on  oikea termi tässä tapauksessa? Mulla ei ole puhevikoja eli siitä tässä ei ole kyse. Olen todella monesti kuullut "ai mitä" "niin mitä" "mitä sanoit" elämäni aikana. Olen kuullut puhettani äänitteistä ja videoista ja sen pystyn sanomaan, että ääneni kuuluu aika huonosti. Okei, eli puhun siis kovemmin, mutta siltikään äänestä ei saa aina selvää.

Ehkä puhun liian nopeasti? Jos tarkoituksellisesti puhun hitaasti, niin tulee mielikuva humalaisesta. Hyvään ääntämiseen jos kiinnittää huomiota, niin tulee fiilis robotista ja mielikuva ei ole aito.

Ääneni ei ole erityisen matala tai korkea, mutta puhe saattaa olla aika monotoninen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puheterapeutti ainut vaihtoehto?

ap

Vierailija
2/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nenäonteloissa polyyppeja?

Minulla on ja joidenkin äänteiden tuottaminen on vaikeaa ja muutenkin kuulostaa tukkoiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi kysyä muilta ihmisiltä, mikä puheessasi on epäselvää tai mikä siitä tekee vaikeaa seurata. oma analyysisi todennäköisesti ei ole oikea. Todennäköisesti myöskään ennakkoluulosi siitä, mikä kuulostaa aidolta ja mikä teennäiseltä, eivät pidä paikkaansa,

Jos kyse on hiljaisesta tai liian matalasta tai liian korkeasta äänestä, äänenkäytön ohjaaja voisi auttaa.

Jos kyse on liian nopeasta puheesta tai sanojen osien nielaisemisesta, puheohjaaja voisi auttaa. Tai esiintymistaidon ohjaaja. Jälkimmäinen voi auttaa myös, jos ongelma on siinä, että mutiset omille rinnoillesi. 

Vierailija
4/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsonanttien vahvistaminen artikulaatioharjoitteilla. Konsonantit antavat puheelle selkeyden.

Vierailija
5/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ittellä sama ongelma. puheestani ei saa kuulemma selvää. itse olen miettinyt lauluharrastusta, josko se vahvistaisi ääntä tai jos oppisi edes äänen avauksen.

Vierailija
6/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikeaa itse analysoida ja auttaa. Puheterapeutti havaitsee heti, mistä on kyse. Mene vastaanotolle.

Vierailija
7/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ole tullut koskaan mieleen kysyä niiltä kuulijoilta?

"Anteeksi, voitko kertoa miksi et kuullut? Puhuinko liian hiljaa? Vai epäselvästi? Kysyn vain, koska haluan parantaa puhumistani."

Vierailija
8/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö. No ööö tota Öö no Öö.

Mutta kuitenkin ööö! Ja Öö.

Vierailija
9/9 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut joskus iskun päähäsi? Epäselvä puhe voi olla seurausta lievästä aivovammasta tai esim. infarktista. Harjoittelemalla ja keskittymällä puheen rytmiin voi saada paljon aikaan.