Kuinka voi olla ientulehdus ilman verta ja pullistuneita ikeniä?
Myöskään mitään mätää ei tule kun painan hammaslankaimella ientäni. Ientaskuni ovat niin pienet, etten pysty ronkkimaan niitä hammaslankaimen pienellä päällä. Pesen hampaani kerran päivässä Duraphatin ja keran päivässä Oxygenolin hammastahnalla.
Puhdistan hammasvälit ruokailun jälkeen ja ennen pesua lankaamalla ja hammasväliharjoilla. En säästä käytettyjä harjoja. Uutisen mukaan verisellä tai mätäisellä lankaimella tai harjalla siirtää tulehduksen seuraavaan hammasväliin jos työkalua ei vaihdeta. Uskon sen.
En käytä suuvesiä. Hammaslääkäri intti, että minulla on ientulehdus. Hän ei kertonut, että kuinka se ilmenee. Kuitenkaan hampaita ei saa pestä enempää. Hän ei sanonut, että pitääkö ostaa apteekista ientulehdustuotteita.
Viisaammat auttakaa ja kertokaa, että onko hammaslääkäri tosissaan? Käynti jäi minun mielestäni puolivillaiseksi. Reikiä eikä hammaskiveä ei löydy. Hammaslääkäri puhui ksylitolin käytöstä ja fluorihammastahnasta. Niitä olen käyttänyt lapsesta lähtien. En ymmärrä, mitä hammaslääkäri tarkoitti ja mitä minun pitäisi oikein tehdä!
Kommentit (6)
Ihan suomenkielinen hammaslääkäri oli.
Ollaan varmaan käyty samalla hammaslääkärillä. Itse en saa millään hoitotavallani verta irtoamaan ikenistä, mutta kun menen tälle hammaslääkärille hän on sitä mieltä että on ientulehdus, kun oikein kaivelemalla kaivelee ikenet rikki. Kyllä se sitten olikin pari viikkoa aina hammaslääkärikäynnin jälkeen. Vaihdoin hammaslääkäriä ja uusi lääkäri ei puhunut ientulehduksesta mitään. Kysyin asiaa ja hän sanoi ettei ikenet voisi terveemmät olla. Neuvoni sinulle vaihda toiseen hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan varmaan käyty samalla hammaslääkärillä. Itse en saa millään hoitotavallani verta irtoamaan ikenistä, mutta kun menen tälle hammaslääkärille hän on sitä mieltä että on ientulehdus, kun oikein kaivelemalla kaivelee ikenet rikki. Kyllä se sitten olikin pari viikkoa aina hammaslääkärikäynnin jälkeen. Vaihdoin hammaslääkäriä ja uusi lääkäri ei puhunut ientulehduksesta mitään. Kysyin asiaa ja hän sanoi ettei ikenet voisi terveemmät olla. Neuvoni sinulle vaihda toiseen hammaslääkäriin.
Kuinka hammaslääkäreille tuo kollegiaalisuus sitten on potilaiden suhteen? Lääkärithän eivät astu mielellään toistensa varpaille.
Sen vielä ymmärtäisin, että hammashygienisti ei ymmärrä tarpeeksi asiasta kun ei löydä hammaskiveä ja poisteli lähinnä teen tummentamia tahroja hampaista. Hammashygienisti sanoi, että hyvin hoidettu suu ja hampaat. Sitten seuraavalla viikolla on muka ientulehdus, vaikken muuttanut mitenkään hampaanhoitorutiinejani.
Hulluinta on se, että olen raitis enkä juo limuja tai energiajuomia enkä syö karkkia kun makea ei maistu minulle. En napostele. Ei mikään ihme jos Suomessa ei pääse hammaslääkäriin jos diagnoosit ovat tuollaista tikanheittoa.
Ientulehduksen tunnistaa kyllä hampaita pestessään ihan verisestä hammastahnavaahdosta. Veretöntä ientulehdusta on nikotiinin käyttäjillä. Ientulehdus paranee tehokuurilla, johon kuuluu hampaiden lankaaminen, hammasväliharjan käyttäminen sekä hampaiden harjaaminen apteekin Corsodyl-geelillä ja suun huuhtelu ruoan ja ksylitolipurukumin jälkeen Corsodyl-suuvedellä.
Jos rahat ovat vähissä, voi purskuttaa suutaan runsassuolaisella merisuolavedellä. Suola on antibakteerinen ja keitettyyn veteen tehty suolavesi on edullinen keino kamppailla ientulehdusta vastaan. Kuitenkin vain aamuin illoin tehtävä hammashuolto on se ongelmien ratkaisukeino.
Minulla lievä ientulehdus oireilee siten, että ikenistä vuotaaa helpommin verta, kun siihen osuu hammasharja tai hammaslääkärissä sorkkivat sillä piikillä. Verta ei siis tosiaankaan vuoda aina hampaita pestessä. Koskaa ei ole tullut mätää eikä ien pullottanut, vaikka on ollut pahempikin tulehdus. Ientaskut on normaalit.
Ientulehdukseen saa apteekista tahnoja/suuvesiä, joita voi käyttää tehokuurina. Sitten on omat tahnat jatkuvaan käyttöön. Hammasväliharjalla pitää harjata väli usemman kerran/hammas. Hammaslanka ei puhdista tarpeeksi. Hammasväliharjan koko olisi hyvä olla se isoin mikä hampaan väliin mahtuu. Sähköharja paljon tehokkaampi kuin tavallinen. Fluoria minulle ei ole määrätty lapsuuden jälkeen, kun käytössö ei ole kaivovesi. Tahnoissa on fluoria. Hammaslääkärin toki pitäisi nämä neuvoa, jos iehtulehduksen on diagnosoinut.
Oliko hammaslääkäri ulkomaalaistaustainen? Kysyn siksi, että osalla heistä on sen verran heikko suomen kielen taito, etteivät välttämättä osaa käyttää oikeita termejä oikeissa tilanteissa.
Kuulostaa joka tapauksessa erikoiselta, että hml väittää sinulla olevan ientulehduksen mutta ei silti anna siihen täsmällisiä kotihoito-ohjeita ja sanoo vielä, että hampaita ei saa harjata nykyistä useammin. Tarkoittiko hän kenties ienvetäytymää? Silloin kävisi järkeen, että harjauskertojen määrää per päivä rajoitetaan jottei ien vetäytyisi vielä lisää.