Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa?
Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa? Nykyään järkyttävästi päihdeongelmaisia ja muuta epämääräistä porukkaa kadut täynnä. Segregaatio hurjaa ja pahenee kaiken aikaa kiihtyvällä tahdilla. Jengiytyminen, ryöstöt yms lisääntyvät kokoajan. Jos miettii nykytilannetta vaikkapa vain 15 vuoden takaiseen tai 2010 luvun alkuun, on muutos valtava. Millaiselta tulee paikka näyttämään vaikka vuonna 2040?
Kommentit (369)
Omassa lähiössäni on rauhallista ja luonnonläheistä. Toivottavasti pysyy sellsisena. En tykkää kaupungin nykyisestä kaavoitus- ja rakennuspolitiikasta ja siksi en aio äänestää varmaan mitään nykyisistä puolueista ensi vaaleissa. Äänestän jotain pientä protestiliikettä.
En nyt ole tainnut herätä, kun koen kaupungilla liikkumisen olleen ihan ok 2000-luvulla. Viime vuosituhannen puolella niitä spurguja sai ihan tosissaan väistellä maalla ja kaupungissa. Olen sen verran vanha. Espoon keskuksessa ja Suvelassakin, missä olen pitkään liikkunut, on viikonloppuiltaisin nykyään huomattavasti rauhallisempaa, kun muualta tulleet eivät tappele kännissä. Ennen ei ollut paremmin. Helsinkiä on myös rakennettu paljon viihtyisämmäksi. Se on totta, että Espoossa ja Vantaalla on luontoa jyrätty liikaa.
Päivän helsinkivihaketju 😀
Terveisiä vain sinne maalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen herännyt. Harkitsen muuttoa noin 30km pohjoiseen mutta epäilyttää onko siellä 20 vuoden päästä samat ongelmat. Pitäisikö etäisyyttä ottaa 100km varmuuden vuoksi?
Tätini, tosin Ruotsissa muutti aikoinaan Uppsalasta Pohjois-Ruotsiin asti, varmuuden vuoksi. :)
Ei täällä vehreällä pientaloalueella tilanne ole ainakaan muuttunut kuin parempaan suuntaan. Missä oikein asut?
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä vehreällä pientaloalueella tilanne ole ainakaan muuttunut kuin parempaan suuntaan. Missä oikein asut?
Hienoa että siellä ei ole ongelmia, samaan aikaan voikin muut alueet mennä pilalle, kunhan ei omalla asuinalueella ongelmia näe.
Vierailija kirjoitti:
Ettet nyt ottaisi turhan henkilökohtaisesti? Samoja ongelmia myös täällä Tampereella, eikä kiistäminen ja pään pensaaseen työntö niitä mihinkään poista.
Kaikenlaisia hulluja tulee vastaan Lepuskissa päivittäin, mutta niihin tottuu. Ulkomaalaiset taas aiheuttavat hälinää, hyvässä ja pahassa. Parhaimmillaan tuo elämää ja menoa, ei ole tylsä nukkumalähiö.
Kyllä siihen on herätty, mutta minkäs teet kun tänne ne kaikki hyypiöt muuttaa. Ei sitä voi estää.
Ei ole mitään ongelmaa. Ihan rauhassa saa olla koko ajan. Kunhan ei liiku missään yksin, ilta kuuden jälkeen, mene julkisiin, kävele keskustan poikki... Siis oma vikahan se on jos joutuu ongelmiin.
/s
Vierailija kirjoitti:
Miten se on Helsinkivihaa tai tekee maalaiseksi jos on huolissaan kehityksestä? Olisin odottanut edes vähän parempia argumentteja. Luultavasti moni Helsinkiläinen myöntää ongelmat.
On ihmeellistä miksi päättäjät työntävät päänsä pensaaseen, kun ongelmia ilmenee liiallisessa väestön määrässä. Eikö Suomi saakaan enää määrätä itse kansakuntansa koosta ja rakenteesta? Naapurimaa Virohan rajaa tarkemmin maahan jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen on herätty, mutta minkäs teet kun tänne ne kaikki hyypiöt muuttaa. Ei sitä voi estää.
Voisi mutta suomalaiset on liian lampaita.
"Jos joutuisivat itse asumaan huonommilla alueilla joilla on ongelmatapauksia, niin kyllä mielipiteet muuttuisivat."
Not in my neighborhood...
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt hesalaiset miksi vihreät on suosituin puolue siellä?
Pitkät perinteet urbaanihipsterivihreydellä isoissa kaupungeissa. Ja jo useampi sukupolvi. Vihreys on kuplautunutta ja esim Hs edustaa valinnoillaan varsin hyvin vihreitä arvoja esim kulttuurisivuillaan, naamoja esiin nostaessaan. Jos uskoo tuohon narratiiviin niin todella vaivatonta kun se on niin helppo oppia ulkoa miten kuuluu olla oikein noiden mukaan. Ajatuksia myöten.
Ihan söpöä, että olet niin huolissasi helsinkiläisistä kun vaikuttaa, ettet itse asu täällä? En voisi kuvitella asuvani missään muualla suomessa kuin pk-seudulla. Vaihtoehtona on muuttaa toiseen pohjoismaiseen pääkaupunkiin tai ainakin isompaan paikkaan kuin helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä puukot heiluu ja pyssyt paukkuu hesessä!
Hese - No Man's Land - Welcome to Hellsinki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Joka paikka kuhisee päihdeongelmaisia ja ma tu loita
Ja Tamperekin on hienosti kehittynyt noissa asioissa. Olen aina ollut sitä mieltä, että tätä kaupunkia en koskaan jätä, mutta vanhuuden päiviä viettäisin sittenkin jollain pienemmällä ja turvallisemmalla paikkakunnalla.
Täälläkin asuu toki niitä naiveja ihmisiä joidenka mielestä asiat on hyvin. Mutta nämä ovat niitä jotka asuvat hyvillä keskiluokkaisilla alueilla ja kulkevat joka paikkaan autollaan. Kun eivät ole jotain negatiivista itse kokeneet, niin sitä ei ole heille olemassakaan. Nämä samaiset kannattavat ma mu loisten ottamista tänne. Jos joutuisivat itse asumaan huonommilla alueilla joilla on ongelmatapauksia, niin kyllä mielipiteet muuttuisivat. Samat naivit ihmiset eivät näe Tampereella jylläävää ja pahenevaa päihde-epidemiaa, koska eivät ole sitä omin silmin nähn
Tuo päihdeskene muun elämänhallintaongelmaisuuden kanssa saattaa olla yksi syy miksi kaupunkien vuokra-asuminen kalliistuu isoissa kaupungeissa. Voi kuvitella että huumeluukut yleensä ovat karseassa kunnossa ja mt ongelmat myös yksi syy mikä altistaa lääväytymiseen.
En lähde mihinkään pääkaupungista, maaseudulla käyn välillä omakotitalossa.