Oppilaan ei tarvitse istua jälki-istuntoja saadakseen todistuksen
Tiesittekö, että koulussa oppilaan ei tarvitse istua opettajan määräämiä jälki-istuntoja ollenkaan, sillä hän saa silti todistuksen? Olen tuore opettaja ja tämä asia tuli minulle täytenä yllätyksenä. Olen aivan tyrmistynyt tästä. Mikä motivoi häiriökäyttäytyjiä käyttäytymään hyvin, jos koulusta pääsee ulos perseilemällä? Vissiin numeron 4 antamistakin yritetään viimeiseen asti välttää ja yritetään keksiä keinot numeron 5 antamiseen ja tähän painostaa rehtorit, jotta oppilas ei jää jumiin vaan pääsee eteenpäin. Muutenkin kaikki kurinpitokeinot nykypäivänä tuntuvat olevan vain näennäisiä, eikä oppilaan tarvitse reagoida niihin mitenkään. Olen ehkä vielä naiivi opettaja näin urani alussa, mutta eikö edes tuo jälki-istuntojen PAKOLLINEN istuminen todistuksen saamiseksi olisi tehokas keino huonon käytöksen suitsimiseksi.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhemmat huolehtivat, että lapsensa hoitavat jälki-istunnot kuntoon. Opettaja voi myös tehdä lasun jos lapsi ei hoida rangaistuksiaan.
Suurin osa vanhemmista ei kannata autoritääristä kasvatusta eikä siten myöskään jälki-istuntoja. Tutkimusten mukaan lapsen rankaiseminen ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä. Myöskään lastensuojelu ei suosittele lasten rankaisemista, joten tuskin suostuvat ottamaan huostaamaan lasta tuollaisessa tilanteessa.
Fiksut vanhemmat huolehtivat, että lapsensa hoitavat jälki-istunnot kuntoon. Opettaja voi myös tehdä lasun jos lapsi ei hoida rangaistuksiaan.