Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumppanin pakkoajatuspainotteinen ocd aiheuttaa jatkuvaa riitaa..

Vierailija
13.09.2024 |

Olen seurustellut jonkun aikaa miehen kanssa, jolla on diagnosoitu pakkoajatuspainotteinen pakko-oireinen häiriö. Totta kai haluaisin helpottaa hänen oloaan, mutta ongelmana on, että loputon vatvominen ja asioiden epäily kohdistuu nyt nimenomaan suhteeseemme. Lähes kaikki kertomani asiat herättävät kymmeniä kysymyksiä. Hän tuntuu lähtökohtaisesti epäilevän kaikkea kertomaani. Tilanteet ovat tämän tasoisia: hän kysyy onko jääkaapissani maitoa, jos vastaan että ei, hän kyselee ihmeissään että eikö muka oikeasti ja lopulta epäilee etten vain jostain syystä halua kertoa hänelle että minulla onkin oikeasti maitoa. Tai jos en jaksa juuria myöten selittää jotain päivän aikana sattunutta tapahtumaa, hän päättelee, että jätän tarkoituksella jotain kertomatta ja vaatii varmistelua asioiden todellisesta tilasta.

Välillä ärsyynnyn ihan hitosti tähän, jolloin hän loukkaantuu, sillä kuulemma ei olisi iso juttu minulta suoda hänelle mielenrauhaa sillä, että haluaa muutaman kerran varmistelua jostakin. Lisäksi väittää, että ei epäile koskaan mitään. Minä puolestani en ymmärrä, miksi hän kyselee epäluuloisesti täysin käsittämättömiä, ellei muka epäile.

Siis onko kellään kokemusta tällaisesta? En mitenkään enää usko, että suhteellamme on mitään tulevaisuutta..

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota kestä, eri suuntiin.

Vierailija
2/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sikanarsistimies tuollasesta ei tule mitään,koskaan,kenenkään kanssa.

t.ocd adhd-asperger

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seurustelin hetken yhden OCD:sta kärsivän miehen kanssa. En kestänyt sitä jatkuvaa ahdistuneisuutta, joten seurustelu päättyi aika lyhyeen.

Vierailija
4/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja mulla on OCD. Olen yrittänyt kolmesti parisuhdetta, mutta oikeasti se on lähes sietämätön olotila yrittää saada toinen ymmärtämään oireistoa. En tee sitä tahallaan, mutta en myöskään jaksa koko elämääni pyydellä anteeksi tai hävetä itseäni, koska OCD ei parane. Oireita voi lievittää pitämällä omat rutiinit, jotka suhteessa harvemmin onnistuu. En myöskään odota toisen kestävän minua tällaisena. Onneksi olen sentään sellainen mies, että saan helposti lyhyitä juttuja, ja olen oppinut pitämään oireet minimissä. Jos kumppani ei ota (täysin naurettavan tuntuisia) oireita vakavasti, eikä pysty myötelämään sitä, niin en näe OCD-henkilön kanssa suhdetta järkevänä kummalekaan osapuolelle.

T. OCD-diagnoosin saanut mies

Vierailija
5/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä seurustelin hetken yhden OCD:sta kärsivän miehen kanssa. En kestänyt sitä jatkuvaa ahdistuneisuutta, joten seurustelu päättyi aika lyhyeen.

Tää munkin mies on tosi ahdistunu ja masennukseen taipuvainen jne.. muuten tosi kiva,välittävä, hyvä keskustelija, komeakin sekä kaikinpuolin ulkoiset asiat kunnossa. Kohdistuiko tollakin miehellä ahdistus nimenomaan suhun?

Vierailija
6/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja mulla on OCD. Olen yrittänyt kolmesti parisuhdetta, mutta oikeasti se on lähes sietämätön olotila yrittää saada toinen ymmärtämään oireistoa. En tee sitä tahallaan, mutta en myöskään jaksa koko elämääni pyydellä anteeksi tai hävetä itseäni, koska OCD ei parane. Oireita voi lievittää pitämällä omat rutiinit, jotka suhteessa harvemmin onnistuu. En myöskään odota toisen kestävän minua tällaisena. Onneksi olen sentään sellainen mies, että saan helposti lyhyitä juttuja, ja olen oppinut pitämään oireet minimissä. Jos kumppani ei ota (täysin naurettavan tuntuisia) oireita vakavasti, eikä pysty myötelämään sitä, niin en näe OCD-henkilön kanssa suhdetta järkevänä kummalekaan osapuolelle.

T. OCD-diagnoosin saanut mies

Tsemppiä! Olen perehtynyt oireistoon, eikä taatusti helppoa. Tosin pakko myöntää, että asiaa kokemattomana minun on todella vaikea ymmärtää pakkoajatuksia. Vaikeinta on pysyä ymmärtävänä ja empaattisena kun tivaaminen ja epäluuloisuus kohdistuu itseeni

Vierailija
7/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kumppani voi ymmärtää, mutta ei tarvitse silti lähteä tuohon mukaan. Eikö ocd:llekin olisi pidemmällä tähtäimellä hyväksi, että joutuu sietämään epävarmuutta, ja huomaa seviytyvänsä siitä huolimatta? Voisiko vaan todeta, että tuo on nyt sitä ocd:ta, en aio jatkaa tätä keskustelua ja yhdessä miettiä, mikä muu helpottaisi ahdistusta?

Vierailija
8/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kumppani voi ymmärtää, mutta ei tarvitse silti lähteä tuohon mukaan. Eikö ocd:llekin olisi pidemmällä tähtäimellä hyväksi, että joutuu sietämään epävarmuutta, ja huomaa seviytyvänsä siitä huolimatta? Voisiko vaan todeta, että tuo on nyt sitä ocd:ta, en aio jatkaa tätä keskustelua ja yhdessä miettiä, mikä muu helpottaisi ahdistusta?

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Jäi aloituksessa sanomatta, että asiasta keskusteleminen on vaikeaa, sillä miehen mielestä jutut eivät koskaan liity pakkoajatuksiin vaan minun käytökseeni.

ap

Vierailija
9/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoitat selkeästi että et voi ymmärtää. Sen kumppanin on nimenomaan lähdettävä siihen mukaan, koska muuten se kumppani on itse este tai taakka. Pakkoajatukset ovat kamalia, joskus ne ovat ultra-väkivaltaisia, eikä ne ole ainoastaan ajatuksia, vaan ne asiat näkee päässään, kuten ne näkisi fyysisesti silmillään. Siksi joskus on vaikea erottaa todellisuutta pakkoajatuksista, jolloin niihin jää jumiin. Olen lapsena mm.luullut että mummoni pissaa tekemäänsä ruokaan ja joutunut varmistelemaan, että se ei ole totta. Pakkoajatukset eivät ole rationaalisia tai johdonmukaisia, vaan tuntuu kuin joku ruiskuttaisi elimistöön jotain psykedeeliä, joka saa todellisuudentajun hämärtymään.

Vierailija
10/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Jäi aloituksessa sanomatta, että asiasta keskusteleminen on vaikeaa, sillä miehen mielestä jutut eivät koskaan liity pakkoajatuksiin vaan minun käytökseeni.

ap

Älä yritä keskustella miehesi kanssa silloin kun hän ei ole läsnä todellisuudessa. Kokeile fyysisellä kosketuksella saada mies irti siitä tilanteesta. Silitä vaikka hänen hiuksiaan tai yritä muuten saada hänet takaisin sieltä mustasta aukosta.

Vierailija
11/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoitat selkeästi että et voi ymmärtää. Sen kumppanin on nimenomaan lähdettävä siihen mukaan, koska muuten se kumppani on itse este tai taakka. Pakkoajatukset ovat kamalia, joskus ne ovat ultra-väkivaltaisia, eikä ne ole ainoastaan ajatuksia, vaan ne asiat näkee päässään, kuten ne näkisi fyysisesti silmillään. Siksi joskus on vaikea erottaa todellisuutta pakkoajatuksista, jolloin niihin jää jumiin. Olen lapsena mm.luullut että mummoni pissaa tekemäänsä ruokaan ja joutunut varmistelemaan, että se ei ole totta. Pakkoajatuk

Miten nuo harhaluulot eroaa psykoosista? 

Vierailija
12/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitten oireisten olisi viisainta olla ilman parisuhdetta?

Molemmille raskasta elää noin.

Vierailija
13/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ainakin asua omissa kodeissaan ja tavata silloin tällöin. Lapsia ei ainakaan kannata tehdä!

Vierailija
14/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ainakin asua omissa kodeissaan ja tavata silloin tällöin. Lapsia ei ainakaan kannata tehdä!

Lapset on parasta mitä on olemassa.

Vierailija
15/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tulevaisuutta, lusikat jakoon.

Vierailija
16/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kysyit miten harhaluulot eroaa psykoosista, niin minun mielestäni ei mitenkään. Olen käynyt terapiassa ja terapeutin mielestä en ole psykoosissa, vaikka siltä tuntuukin. Ehkä siten eroaa, että tiedän oman tilani, enkä harhoissani ikinä satuttaisi muita, vaikka saatan tiuskia ja olla vetäytyvä.

Vierailija
17/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raskasta sulle. Hulluksihan tuossa tulee. Ja lapsia ei tosiaan kannata tuohon suhteeseen hommata.

Vierailija
18/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä mitään hoitoa noihin? 

Joskus lääkitys auttaa. Mutta aika vaikea ennuste tuolla. 

Joku käytösterspia ym? 

Pitäisi hänen edes tiedostaa, että ongelmat johtuvat hänen oireistaan. 

Ei varmaan terapeuttikaan sano, että tarkista vaan hellan levyjä 100 kertaa päivässä. 

Mulla on skitsofrenia ja silloin ku oli psykoosi päällä, niin vähän samanlaista varmistelua muilta ihmisiltä. Lähinnä hygienian suhteen. 

Tottakai vastaaminen ja ymmärtäminen helpottaa ahdistusta, mutta ei se voi olla sellaista. Koska kyseessä on häiriö. 

Pitäisi oppia kontrolloimaan  noita impulsseja. 

Siskolla myös psykoosi ja hän kyselee jostain seinän täplistä, että onko nuo ollut tuossa. Vaihtoehto on, että terroristit ovat murtautuneet sisään ja tehneet täplät. 

Helpottaa kun vastaa, mutta se ei ole ratkaisu. 

Vierailija
19/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota OCD selitä, tyypillä on muitakin vakavia ongelmia psyykeessään.

Vierailija
20/53 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani on pakkoajatuksia, lisäksi hänellä on vaativan persoonallisuuden piirteitä. Rakastan häntä valtavasti, mutta arki on välillä hemmetin raskasta. 

Mitä tahansa sanon, hän väittää vastaan ja epäilee sanomaani. Jankkaa samoja yksinkertaisia asioita loputtomasti eikä kykene helposti päätöksiin. Inhoaa yllätyksiä, kaikki tapahtuva täytyy varmistella moneen kertaan.

Lääkityksen ja terapian myötä tilanne on onneksi jonkin verran parantunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä