Päätin alkaa herätä joka aamu samaan aikaan. Eka viikko menossa, ja päänsärky on ihan villiintynyt. Muuttuuko tämä paremmaksi?
Tekee kuulemma ihmiselle hyvää, että herää joka aamu samaan aikaan. Itse olen ilta- ja yövirkku, mutta minun pitää herätä aikaisin töihin aina pari kertaa viikossa. Kärsin aina alkuviikosta siitä, että nukun viikonloppuna liian pitkään ja rytmi heittelee.
Niinpä päätin sitoutua siihen, että herään joka aamu samaan aikaan, kello 7, myös viikonloppuisin.
Olen nyt jatkanut kokeilua maanantaista saakka ja nyt on menossa jo viikon toinen migreenipäivä. Olen mennyt ajoissa nukkumaan, eli olen ollut ihan viimeistään klo 22:30 sängyssä. Nukun siis määrällisesti mielestäni ihan tarpeeksi, mutta aamulla olen ihan pöhnäinen ja tosiaan päätä on särkenyt nyt enemmän kuin aikoihin.
Palaan vanhaan rytmiin eli nukkumaan pidempään aina kun mahdollista, jos tämä jatkuu tällaisena vielä pitkään.
Onko täällä samaa kokeilleita, joilla on vastaavasta kokemusta? Muuttuuko tämä paremmaksi jossain vaiheessa?
Kommentit (10)
Kaikkeen tottuu. Kun sä teet sitä hetken aikaa ni sä alat huomaamaan että sä et tarvii enää edes kelloa herättämään sua vaan sä heräät minuutilleen siihen aikaan mihin sun kroppa tottuu. Ihmisen kroppa on siitä hieno laite että se tottuu ihan kaikkeen
Tottakai muutokset voi aina aluks tuntua pahalta
Itse kokeilin tuota vuosia sitten, ja mulle se ei sopinut sitten yhtään. Päinvastoin, viikonlopuistakin tuli tympeitä sen aamuheräämisen takia.
Nyt olen taas takaisin siinä, että viikonloppuna menen nukkumaan klo 3-4, nukun iltapäivään ilman herätyskelloja, ja viikolla nukun klo 2-8:30 (etätyö, voin kömpiä suoraan sängystä työkoneelle). Tämä toimii paljon paremmin, eikä niin mitään väsymysongelmiakaan, vaikka nukun vähän suositeltua vähemmän viitenä päivänä viikossa.
Aamupäänsärky: korkean verenpaineen oire. Oletko mittaillut?
Vierailija kirjoitti:
Aamupäänsärky: korkean verenpaineen oire. Oletko mittaillut?
Joo, mulla on normaalit paineet, mutta sairastan migreeniä. Univaje on mulla yksi migreenikohtauksen laukaisijoista, samoin muutokset unirytmissä.
Ap
On myös todettu, että osa ihmisistä on ilta- ja osa aamuihmisiä. Voisko olla niin, että tuo 7.00 on sulle nyt väärä aika? Eli et sun univaihe on siinä syvässä just silloin. 30-60 min aiemmin tai myöhemmin olisi sopivampi.
Itse olin aina yöeläjä, kunnes työarki pakotti heräämään aikaisin. Se olikin minulle parempi, kun siihen totuin. Herätys oli puol kuusi, mutta aloin herätä säännönmukaisesti jo viiden jälkeen. Ja aina virkeänä.
Olen kokeilujen kautta tullut siihen lopputulokseen että noin samaan aikaan herääminen on kyllä hyvästä, mutta se aika ei saa olla liian eri oman sisäisen rytmin kanssa. Ei mun uniongelmiin ainakaan auttanut herätä aikasin aina, pakkopullaa joka pilasi vapaatkin. Nyt kun elän aikalailla omaa rytmiä, onnistuu herääminen samaan aikaan, se vaan ei ole mikään klo 6 aamulla, vaan enemmänkin klo 10 ja nyt toimii!
Kannattaako sitä eläkkeellä enää nuin rehkiä ?
Ja sitten taas oli brittitutkimus, jonka mukaan sydämelle tekee hyvää nukkua viikonloppuisin enemmän, jos viikolla kertyy univajetta.
Sanoisin, että kannattaa tehdä sen mukaan, mikä toimii itsellä parhaiten.
Lomat sotkee unirytmin ja sitten on vaikeaa. Itse teen vuorotyötä.
Herään joka ikinen aamu klo 7 ja herätän lapset kouluun. Viikonloppuisin taas nuorin herää itsestään siihen aikaan niin herään myös silloin. Itse taas haaveilen siitä että saisi välillä nukkua niin pitkään kuin haluaa.