2-vuotiaalle potkupyörä, 2- vai 4-pyöräinen?
Juuri 2 vuotta täyttäneelle pitäisi hankkia kesäksi joku pyörän tapainen. Mielestäni sellainen potkupyörä on parempi. En vaan yhtään tiedä, että olisiko parempi hankkia 4-pyöräinen versio vaiko ihan vaan kahdella pyörällä. Miten teidän pienet potkupyöräilijät ovat pärjänneet 2-pyöräisen kanssa?
Kommentit (39)
http://www.mytoys.de/Laufr%C3%A4der/Kettler/KID/de-mt.to.br01.19.(de-mt… ostettiin tuolta potkupyörä, tuli viikossa kotiovelle. Nyt 3v. niin sopii kooltaan paremmmin ja tasapaino on jo nyt tosi hyvä. En usko et tullaan edes appareita ikinä hankkimaan.
Meillä hankittiin vajaa kaksivuotiaalle (lokakuussa syntynyt) pari kevättä sitten kolmipyöräinen polkupyörä, sellainen 'oikea' ketjuvetoinen. Potkupyörää en uskalla hankkia, kun meillä on kotoa lähdettäessä aika jyrkkä alamäki, jonka alla on risteys. Voiko vanhempi mitenkään jarruttaa potkupyörän menoa?
Tuo kolmipyörä on ollut kovassa käytössä. Viime kesänä olisi jo pystynyt ajamaan 12" apupyöräiselläkin ainakin loppukesästä (kaverin pyörästä kokemuksia). Siinä vain vauhti kiihtyi asfaltilla turhankin kovaksi ja hiekkatiellä taas apupyörät jäivät jumiin. Kolmipyöräinen oli mielestäni parempi. Nyt on aika siirtyä isompaan, vaikka vielä näin alkukeväästä on vanhakin menopeli kelvannut.
toimi ainakin meillä hienosti. Oppivat ajamaan sillä itse - ja + 2-vuotiaina. Ilman apupyöriä sitten kolme ja neljä vuotiaina. Meillä lapset eivät olisi yltäneet vielä tuossa vaiheessa 16 tuumaisella polkemaan, joten 12 tuumainen olisi kuitenkin pitänyt hankkia.
Ensin on opettu polkeminen tavallisilla pyörillä apupyörien kanssa 2 v. kesänä. Kun se on sujunut reippaasti, noin 2 kuukauden kuluttua, on ostettu 2 pyöräinen potkupyörä. 4 pyöräisiä en ole nähnytkään. Potkupyörällä lapsi on ajanut 1 viikon ja sen jälkeen on otettu apupyörät tavallisesta pyörästä pois. Näin kaikki meidän lapset ovat ajaneet ilman apupyöriä tavallisella pyörälla jo 2v2kk-2v7kk iästä alkaen.
Meidän 2-vuotias sai synttärilahjaksi potkupyörän (2-pyöräisen mallin). Oli huippuostos. Tosi nopeasti oppi ajamaan sillä (vaikka muuten on aika varovainen tapaus). Nyt on 3,5-vuotias ja menee potkupyörällään pitkiäkin lenkkejä. Nyt ollaan ostamassa tavallista polkupyörää. Ajateltiin ostaa (samoin kuin joku aiempi kirjoittaja) suoraan 16 tuumainen. Mielenkiintoist nähdä, tarvitaanko apupyöriä vai onko potkupyörällä opittu riittävä tasapaino (ainakin sillä liidättelee alamäet jalat ilmassa sujuvasti). Jos miettii potkupyörän ja 12-tuumaisen tavallisen pyörän välillä, niin ilman muuta potkupyörä ekaksi pyöräksi (kolmipyöräinen taas on ihan pienelle leluksi, siitä ei ihan varsinaiseksi pyöräksi taida olla). Potkupyörällä oppii hyvin tasapainon. Ja lapsi jaksaa ihan eri tavalla mennä potkupyörällä kuin tavallisella pyörällä apupyörineen (huonommassakin maastossa). Meilläkin mennään useamman kilometrin lenkkejä niin, että minä kuljen vaunujen ja vauvan kanssa ja lapsi pyöräilee potkupyörällään edellä. Tärkeää on, että ostaa sopivan kokoisen pyörän. Potkupyöriäkin on useaa merkkiä. Meillä on Puky. Biltemassakin myydään yhtä mallia, mutta se on jo vähän isomman kokoiselle.
16" on ensipyöräksi sopiva, jos lapsella yltää molemmat jalat yhtäaikaa hyvin maahan. Itsellänikin on pitkä lapsi ja vasta lähes 4 vuotiaana 110cm pituisena pystyttiin ottamaan käyttöön 16" pyörä.
..että 2v yltää polkemaan? Ainakin kaikki näkemämme pienimmät polkupyörät ovat olleet 12 tuumaisia eikä lapsen jalat ole yltäneet polkimille.
Mutta mukava kuulla positiivisista potkupyöräkokemuksista. Olen kallistumassa 2-pyöräisen potkupyörän kannalle. Pukyn meinasin ostaa.
-ap-
..että 2v yltää polkemaan? Ainakin kaikki näkemämme pienimmät polkupyörät ovat olleet 12 tuumaisia eikä lapsen jalat ole yltäneet polkimille. Mutta mukava kuulla positiivisista potkupyöräkokemuksista. Olen kallistumassa 2-pyöräisen potkupyörän kannalle. Pukyn meinasin ostaa. -ap-
Onko sinulla sitten lyhyt kaksi vuotias? Saksasta saa myös 10" polkupyöriä. Olisikohan Suomessakin joissan. Meidän lapset ovat kaksi vuotis neuvolassa olleet jo 97-99cm. Kaksi vuotiaana ilman apupyöriä ovat ajaneet ainakin Monarkilla ja Nopsalla. Pyörissä voi olla myös eroja satulan korkeuksissa, joten vertaile niitä, jos et 10" löydä. Muistaakseni olen nähnyt ainakin www.mytoys.de kaupassa niitä.
onkaan tuo meidän 3v:n potkupyörä merkiltään, pukyhan se, aivan mahtava. Olin itse aika epäileväinen potkupyörän suhteen, mutta meidän kesällä 4v täyttävä sai sen jo toissakesänä, eli silloin vasta täytti 2v. Osasi mennä sillä aivan täydellisesti! Ja on koko meidän asuinalueen kuuluisuus, millä vauhdilla sillä menee. Nyt koko viime kesän osasi sitten (potkupyörän ansiosta) jo ajaa ilman apupyöriä, mutta lähinnä loppukesästä annoin vasta sillä mennä, kun silti kauhistutti, että vasta juuri 3v ja pyörä vielä sellainen 14 tuumainen. Mutta on tuossa se, että motorisesti taitava täytyy olla, esikoinen taas opetellut perinteisemmin ensin 12 tuumaisella apupyöräisellä työntöaisoineen, hyvä vaihtoehto oli sekin.
Mun 2,5-vuotiaalla ei yllä jalat maahan potkupyörässä. Eli meille ihan turha ostos. Nyt oppi just viikonloppuna polkemaan ihan tavallisella 12 tuuman pyörällä.
Meillä poika sai 2-vuotis lahjaksi puky merkkisen potkupyörän (tilattiin saksasta) Oppi 3-vuotis syntymäpäivänä ajamaan polkupyörällä ilman apurenkaita.
Potkupyöräillessä kehittyy tasapaino äkkiä ja ihan leikin varjolla.
Me käytiin usein lenkille, itse kävelin reippaasti ja alle 3-vee potki vieressä, puky rullaa tosi hyvin! Pääsi helposti hiekkatielläkin.
Meille ei tule enää koskaan polkupyörää apurenkailla :)
Päädyin sitten tilaamaan 2-pyöräisen potkupyörän lapselle. Pikkusiilistä tilasin aamulla ja seuraavana iltana se oli jo kotona. Todella nopeaa! Nyt on muutama päivä sisällä kokeiltu ihan rauhassa pyörää ja lapsi tykkää kovasti. On aika varovainen lapsi, mutta menee jo aika reippaasti sillä. Polkupyörällä tuskin edes pääsisi omin avuin vielä mihinkään.
-ap-
Meillä myös puky- potkupyörä. Poika aloitti sisäharjoittelun 1,5v ja ulkona mennyt jo loskakeleistä asti sellaista vauhtia että kiirettä pitää perässä pysyä! Liikennekäyttäytymisen harjoitteluun on käytetty rutkasti aikaa :) Poika nyt siis 2,5v.
Pukyssa parasta on se, että satulan saa todella alas (ehkä n. 30cm maasta) eli sillä pääsee lyhytkin lapsi ajelemaan.
Potkupyörän "heti"etu on (niinku joku aiemminkin kommentoi) se, että lapsi pääsee samantien liikkeelle eikä vanhemman tarvitse työntää ylämäkiäkään. Alamäissä vähän jarrutellaan turvaviiristä, mutta meillä on yritetty pitää pääpaino tiukka kuri seis- ja jarruta-komennoissa :)
Tasapaino ja pyörän hallinta on kehittynyt ihan huikeasti. Tavallista polkupyörää ei ainakaan tälle kesälle tarvi eikä kyllä uskallakaan hankkia ettei ihan vauhti karkaa käsistä... :)
Sukulaispoika 2v. tullut just menee tosi lujaa Puky-potkupyörällä, mutta riippuu vähän lapsesta onko kiinnostusta lähteä opettelemaan heti. Nelipyöräinen-Puky alkaa olla pieni lähemmäs kolme-vuotiaalla. Meillä tosin kolme-vuotias haluaa mennä vielä välillä pienemmän nelipyöräiselläkin, vaikka on siihen aivan liian iso:) www.mimilii.fi suomalainen verkkokauppa myy kumpiakin malleja.
..että 2v yltää polkemaan? Ainakin kaikki näkemämme pienimmät polkupyörät ovat olleet 12 tuumaisia eikä lapsen jalat ole yltäneet polkimille. Mutta mukava kuulla positiivisista potkupyöräkokemuksista. Olen kallistumassa 2-pyöräisen potkupyörän kannalle. Pukyn meinasin ostaa. -ap-
Onko sinulla sitten lyhyt kaksi vuotias? Saksasta saa myös 10" polkupyöriä. Olisikohan Suomessakin joissan. Meidän lapset ovat kaksi vuotis neuvolassa olleet jo 97-99cm. Kaksi vuotiaana ilman apupyöriä ovat ajaneet ainakin Monarkilla ja Nopsalla. Pyörissä voi olla myös eroja satulan korkeuksissa, joten vertaile niitä, jos et 10" löydä. Muistaakseni olen nähnyt ainakin www.mytoys.de kaupassa niitä.
amerikassa kovassa huudossa oleva strider bike on mahtava pyörä ja kannattaa tutustua..saatin vinkki amerikassa asuvalta tutulta ja hankittiin tälläinen meillekin..
lapsi oli n. 2v kun syksyllä annettiin se pojalle alle ja loppua iloon ei meinannut tulla ja mikä tässä on mahtavaa nii laitettiin talveksi siihen sukset alle,jotka saa pyörään lisävarusteena..
lisävarusteitakin on todella paljon ja ovat aika edullisiakin..
kun kevät koitti huomattiin,että ennen niin hutera meno oli kehittynyt todella paljon ja poika rakastaa pyöräänsä!!
vertailtiin tuttavien kanssa tätä muihin niin tässä on paljon etuja kuten jarru,sukset,säätövarat ja paino suunnilleen 2.5kg..
kokeilin nopeesti hakua siitä mistä näitä voisi ostaa ja huomasin ilokseni niitä saavan jo suomestakin,eikä hinta päätä huimaa...
WWW.stridersuomi.com
Sama havainto täällä kun koko osuu kohdilleen, niin tasapainon oppiminen tapahtuu melkein itsestään. Meilläkään ei taideta koskaan tarvita apupyöriä.
Jos aihe kiinnostaa laajemmin, tässä oli yksi sivu jossa käytiin läpi malleja ja ikäsuosituksia:
ostin juuri 2-vuotiaalle 12-tuumaisen jopon, apurattaat, sekä työntötangon, koska ei osaa polkea itse, mutta hyvä totutella polkimiin jo.
2 pyöräinen potkupyörä ja siitä suoraan polkupyörä ilman apupyöriä.Lisäpyörät hidastaa oppimista.
Meillä on lapset olleet juuri 2v täyttäneitä, kun ovat alkaneet harjoittelemaan potkupyörällä (meillä Bilteman).
Sen kesän ovat innokkaasti harjoitelleet potkupyörällä ja seuraavana kesänä ovatkin oppineet todella nopeasti ajamaan jo tavallisella pyörällä (ilman apupyöriä)kun tasapaino on kehittynyt potkupyörän kanssa niin hyväksi.
Eli ehdottomasti potkupyörän kannalla olen!