Eläkeläinen ja lisävero
Sain 1500 € mätkyjä. Se on tarkoittanut että joka päivä vuoden ajan ollut 4 euroa päivässä eli 125 euroa kuussa liikaa rahaa. Mihin rahat on menneet: ruokaan asumiseen lääkkeisiin ja terveyskeskusmaksuihin. En ole käynyt missään, en matkustanut, en käyttänyt julkisia kulkuneuvoja, en käyttänyt kulttuuripalveluja, en käynyt kampaajalla enkä harrastuksissa. En ole käynyt ystävien luona, kun en voi kutsua heitä vastavierailulle, kun ei ole rahaa mihinkään tarjottavaan.
Entä nyt sitten? Mistä taion 1500 euroa mätkyihin? Missään jemmassa ei ole mitään. On vain onnettoman pieni huonokuntoinen asunto. Senkö myyn että saan rahaa veroihin? Minne sitten menen asumaan? Kuka auttaa käytännön asioissa? Apua! Mitä minä teen? Olen niin huolissani että ostan kaupasta vain alelaputettua viiliä ja lopetin lääkkeiden ottamisen ettei apteekkiin mene rahaa.
Ei uskoisi että 45 työvuoden jälkeen olen tässä tilanteessa. Eläkeläisenä on kyllä aikaa, mutta ei yhtään rahaa. Miettikääpä sitä. Kävelen vain ulkona ja katson ikkunasta ohikulkevia. Sateella ja pakkasella en kävele. Siinä se elämäni. Tämäkö muka ihmisen parasta aikaa? Älkää hyvät ihmiset haaveilko eläkkeelle jäämisestä.
Pienestä eläkkeestä ei mene veroa. AP:n mainitsema 1500 euron vero menee noin 1430e kuukausieläkkeestä, siis jos ei ole maksanut senttiäkään ennakkoveroa. Kyllä tuollaisesta eläkkeestä pitäisi pystyä maksamaan mätkyt kun pyytää maksuaikaa.