Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehtiikö 2h aikana tehdä pullat valmiiksi? Jos niin miten saisin mahdollisimman tuoreen oloista kotipullaa?

Vierailija
09.09.2024 |

Pääsen töistä perjantaina leipomaan kotiin noin klo 15.00 ja klo 17.00 minun tarvitsee viedä pullat tarjottavaksi yhteen tilaisuuteen. 

Yritin ehdottaa muuta tarjottavaa (koska mulla on töitten jälkeen vaan se 2h aikaa olla kotona) mutta kuulemman pulla on ainoa mikä kelpaa 🤦

Pystyykö taikinaa tekemään ennakkoon valmiiksi jotenkin että voi sitten vaikka vain kohottaa pullat? Teen pullat etukäteen ja pakastan heti? 

Ideat otetaan vastaan, to olisi vapaapäivä niin silloin ehdin hyvin tehdä vaikka ja mitä

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen leiponut pullaa kymmeniä kertoja. Ei oikein kahdessa tunnissa ehdi tekemään ellei tee taikinaa etukäteen.

Ehdin tekemään taikinan päivän ennakkoon, mutta mulla ei ole kokemusta lainkaan pullan "säilömisestä" taikinana. Kun jos teen taikinan to klo 20 ja leivon sen pe klo 15, niin eikö se ole jo liikaa kohonnut?

Sanoin jo aiemmin, tee se taikina leipomispäivän aamuna. Yön yli sämpylöiden ohjeita on ainakin useita sattunut silmiini vuosikymmenten varrella, jotkut käyttävät lämmintä nestettä, suurin osa kylmää. Sillähän nyt ei ole helkkarinkaan väliä kohottaako sen taikinan illasta aamuun vai aamusta iltaan. Vuorokausi on ehdottomasti liikaa.

Vierailija
22/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleiskone ja olen useasti tehnyt pullaa. Ongelma on se että tulen kotiin klo 15 ja minun pitää poistua kotoa klo 17. Eli pullia ei voi silloin laittaa uuniin, vaan niiden pitäisi olla valmiit. 

Olen aina kohottanut kahdesti taikinan, riittäisikö vain yksi kohotus?

Ap

Yksi kohotus riittää, muuten hiiva ei jaksa toimia enää uunissa. Eli vain valmiit pullat kohotetaan ennen paistoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii

Vierailija
24/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinan voi tehdä valmiiksi jääkaappiin ja sitten vaan leipoo sekä paistaa, aikaa menee ehkä puoli tuntia.

Vierailija
25/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai niinkuin minä: kauraleipää (-30%), paistinpannulla lämmitin, päälle kanelia ja kardemummaa. Eikö sokrua? - Ei, koska vti ja bakteereillä ois bileet (rakossa),

"Sokrua" se sun kauraleipäsikin pääosin on.

Vierailija
26/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivaa ei tarvitse erikseen liotella, vaan murustele se vain leivontakulhon pohjalle ja lisää kaikki muut ainekset samaan kulhoon, kerralla.  Vaivaat koneella sen noin 15min. Anna levätä 10min. Tee pullat, kohota 20min ja paista se noin 10min eli pullat tekee melkeinpä alle tunnissa. 

Vierailija
27/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö, mää tykkään tehdä fryerilla Dallaspullia, tosin on pakkastuotteita sitten nämä.

Kestää vartin lämmitys.

Vierailija
28/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee aamulla tai edellisenä iltana taikina huoneenlämpöiseen nesteeseen. Käytä puolet siitä hiivasta mitä käyttäisit normaalisti jos teet edellisenä iltana. Kuivahiiva on tässä helpompi. Laita taikina jääkaappiin.

Ota taikina pois jääkaapista, muotoile puustit, anna lämmetä ja kohota pöydällä ja paista. Helposti onnistuu selvästi alle kahdessa tunnissa.

Vierailija
29/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiivaa ei tarvitse erikseen liotella, vaan murustele se vain leivontakulhon pohjalle ja lisää kaikki muut ainekset samaan kulhoon, kerralla.  Vaivaat koneella sen noin 15min. Anna levätä 10min. Tee pullat, kohota 20min ja paista se noin 10min eli pullat tekee melkeinpä alle tunnissa. 

Kuivahiivaa ei tarvitse edes murustella, lisää sen vaan taikinaan samalla jauhojen kanssa. Kannattaa pitää huoli, että neste on tarpeeksi lämmintä, että kuivahiiva toimii. Itseasiassa käytän pullaan aina voita ja sulatan sen ensimmäiseksi ja lisään maidon sen joukkoon kattilassa. Teen taikinankin aina käsin, tulee parempaa kuin koneella. Minä kohottelen aina taikinan ensin, leivon pullat ja työnnän uuniin samantien. Kohoavat sitten uunissa paistuessaan.

Vierailija
30/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleiskone ja olen useasti tehnyt pullaa. Ongelma on se että tulen kotiin klo 15 ja minun pitää poistua kotoa klo 17. Eli pullia ei voi silloin laittaa uuniin, vaan niiden pitäisi olla valmiit. 

Olen aina kohottanut kahdesti taikinan, riittäisikö vain yksi kohotus?

Ap

Yksi kohotus riittää, muuten hiiva ei jaksa toimia enää uunissa. Eli vain valmiit pullat kohotetaan ennen paistoa. 

Taikina kohotetaan, valmiita pullia ei tarvitse kohotella vaan ne voi paistaa samantien.

Vierailija
31/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä kohotusaika ei toimi. Työkaveri oli tehnyt taikinan, huomasi että yksi meno kaupungilla olikin tiedossa. Taikina kylmiöön odottamaan. Kaupunkireissu venyikin ja kotia tultua taikina tuli jo vastaan kylmiön ovella. Taikinalle siis riittää tuo ns yön yli -kohotus, pidempi aika on liikaa.

Vierailija
32/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullanne, Madam.

33/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee taikina valmiiksi edellisenä iltana ja anna sen nousta vähän, sitten jääkaappiin. EI pakastimeen!

Sitten leivot pullat (taikina nousee vielä jääkaapissa) ja koska taikina on viileää, tarvitset lopun nostatukseen vähän lisälämpöä eli uuni päälle hetkeksi ja pois, lämpimään uuniin ( max 50 astetta) pullat nousemaan.

Näin onnistuu hyvin. Teen usein näin sämpylöiden kanssa.

🇺🇦🇮🇱

34/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee aamulla taikina kylmään nesteeseen ja jätä se kohoamaan työpäivän ajaksi jääkaappiin.

Hyvä vinkki!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai niinkuin minä: kauraleipää (-30%), paistinpannulla lämmitin, päälle kanelia ja kardemummaa. Eikö sokrua? - Ei, koska vti ja bakteereillä ois bileet (rakossa),

Ei mihinkään tilaisuuteen voi viedä pannulla paistettua kauraleipää.

36/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti Pirkan pakastepullia. Ne on oikeasti hyviä! Voihan niitä tuunata, tekee vaikka voisilmäpullia niistä? Antaa sulaa kunnolla ennen paistoa ja voimötikkä päälle ja sokeria. Nam.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
37/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakkasessa ollut ei kelpaa? Mikään ei ole niin hyvää kuin hasselpähkinäkierteet pakkasesta ja käyttö mikrossa, ah. Edellyttää tietty, että taikina tehdään voilla ja täysmaidolla, eikä sokerissa, vaniljasokerista ja hasselpähkinässä säästellä. Paras tulos vieraalla oli kun söi yhdeksän hpkierrettä yhdeltä istumalta. 

Vierailija
38/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä kohotusaika ei toimi. Työkaveri oli tehnyt taikinan, huomasi että yksi meno kaupungilla olikin tiedossa. Taikina kylmiöön odottamaan. Kaupunkireissu venyikin ja kotia tultua taikina tuli jo vastaan kylmiön ovella. Taikinalle siis riittää tuo ns yön yli -kohotus, pidempi aika on liikaa.

Riippuu hiivan määrästä. Pizzataikinaa voi kylmässä kohottaa helposti vaikka 72h.

Vierailija
39/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hiivan määrästä. Pizzataikinaa voi kylmässä kohottaa helposti vaikka 72h.

Tuo 72 h pizzataikinassa tarkoittaa sitä, että se taikina saa vähän hapantuakin. Pullassa se ei oikein ole miellyttävä makuelämys.

Vierailija
40/59 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset tee niitä pullia täysin valmiiksi jo torstaina? Eihän kunnolla tehty kotipulla mitenkään pahaksi mene vuorokaudessa eivätkä ole tarjottaessa liian kuumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme