Ensimmäistä kertaa elämässä hyvä olo
Tasapainoinen, rauhallinen, rento ja hyvä olla.
En ole tätä aikaisemmin elämässäni kokenut CPTSD:n (lapsuuden olosuhteista johtuva pitkäaikainen traumaperäinen stressihäiriö) takia. Elämä tuntui epätodelliseltä ja ahdistavan pelottavalta taukoamattoman dissosiaation takia ja olemassaolo minuuttitasolla selviytymiseltä.
Koitin lähes kaikkea mahdollista (paitsi huumeita), jotta tuska olisi helpottanut. Mistään ei ollut apua.
Kunnes tulin uskoon. Tiedän, että tämä palsta ei ole paras mahdollinen alusta tämän kokemuksen jakamiselle, enkä todennäköisesti tule lukemaan kommentteja. Halusin kuitenkin jakaa kokemukseni, koska tiedän miltä tuntuu elää epätoivoisen kärsimyksen kanssa, joka ei helpota koskaan.
Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.
Johannes 8:31-32
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Järki päähän nyt, hihhulit!
Siunausta sinulle
Vierailija kirjoitti:
Järki päähän nyt, hihhulit!
Minun järki aina sanoi, että tällä todellisuudella täytyy olla Luoja. Ja niinhän se olikin
Mitä ne Jeesuksen puheet juutalaisille joskus kauan sitten kuuluu suomalaiselle mt-kuntoutujalle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne Jeesuksen puheet juutalaisille joskus kauan sitten kuuluu suomalaiselle mt-kuntoutujalle?
Jos aihe kiinnostaa siihen kannattaa tutustua. Jeesus ei tullut pelastamaan ainoastaan juutalaisia. Hän tuli kaikkien ihmisten vuoksi. Joten kun joku ei-juutalainen tulee uskoon, myös hän tulee tuntemaan totuuden.
Trauma ei ole sama asia kuin sinunkäyttämäsi termi mt-kuntoutuja - mitä käsittääkseni pidetään yleisesti halventana terminä monissa piireissä. Tässä yhteydessä voisit viitata ihmiseen vaikka ap:na. Trauma ja/tai mielenterveyshaasteet eivät ole kenenkään identiteetti tai ihmisyyttä määrittävä tekijä. Etenkään Jumalan lapsen.
Rakkautta, siunausta ja myötätuntoa
Jos löytyy muita ketkä eivät ymmärrä tai joilla on halua ilkeillä, niin perustaisitteko ystävällisesti oman ketjun, jossa voitte sen tehdä. Tietysti vilpittömille ja hyväntahtoisille kysymyksille vastataan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Sain suihkulähdeorgasmin!
Väärä ketju! Siunausta sinulle
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että sinulla on niin huono olla tai huonot käytöstavat, että koet tarpeelliseksi kommentoida tällaisia turhanpäiväisiä kommentteja. Erityisesti ketjuun jossa puhutaan Jumalasta. Parempaa vointia sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että sinulla on niin huono olla tai huonot käytöstavat, että koet tarpeelliseksi kommentoida tällaisia turhanpäiväisiä kommentteja. Erityisesti ketjuun jossa puhutaan Jumalasta. Parempaa vointia sinulle
Ilmoitin asiattomaksi!
Haluaako ap tai muu vastata kysymykseeni? Uskon Jumalaan, mutta elämä tuntuu silti mahdottoman ahdistavalta, stressaavalta ja masentavalta. Miksenhän tunne rauhaa, tai miten voisin tuntea? Ainoastaan ajatus Taivaasta rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako ap tai muu vastata kysymykseeni? Uskon Jumalaan, mutta elämä tuntuu silti mahdottoman ahdistavalta, stressaavalta ja masentavalta. Miksenhän tunne rauhaa, tai miten voisin tuntea? Ainoastaan ajatus Taivaasta rauhoittaa.
Luetko ja kuunteletko Raamattua? Pyritkö elämään sen mukaan? Rukoiletko päivittäin? Lakkaamatta? Kaikissa asioissa? Pidätkö huolta myös syömisestä ja liikkumisesta? Vähäinenkin liikunta auttaa kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa.
Muun muassa 1. kirje Tessalanialaisille 5:16-17 on olleet mulle todella tärkeät jakeet:
Rukoilkaat lakkaamatta. Kiittäkäät kaikkein edestä; sillä se on Jumalan tahto teistä Kristuksessa Jeesuksessa.
Eli kiittäminen kaikissa tilanteissa ja kaiken antaminen Herralle. Ahdistaako ja onko sekava olo? Herra ei antanut meille pelkoa ja sanoo sanassaan satoja kertoja meidän tarvi pelätä. Etkö ymmärrä miksi olet siinä tilanteessa missä olet? Ei haittaa, sinun ei tarvitse ymmärtää. Menetkö kohti niitä asioita, joihin tunnet Herran sinua kutsuvan? Haluatko ymmärtää Häntä paremmin ja paremmin?
Jos olen puhelimella katson Instagramista, Youtubesta ja TikTokista videoita uskosta (toki näiden kanssa pitää olla varovainen). Yleisesti pointtina se, että pyrin kaikin tavoin elämään Herran sanan mukaan ja se on ainoa asia mikä tuo rauhan. Luotan siihen, että Hän tietää mitä tarvitsen ja milloin. Annan Hänen Pyhän Henkensä johdattaa ja kantaa kaikessa; Herra elää minussa ja minä elän Hänen Pyhän Henkensä kautta. Raamatussa on paljon käytännönläheisiä neuvoja joihin tukeutua. Usko syvenee kun pitää katseensa Herrassa ja Hänen lupauksissaan eikä maailmassa, joka on Saatanan valtakunta. Rukoile, että Herra antaisi sinulle yliluonnollisen rauhansa ja kantaisi sinua kaikessa.
Toki olen saanut apua myös rajojen laittamisesta ihmissuhteissa ja muutenkin tasapainoisen elämän elämisestä sekä jonkun verran traumaan liittyvien asioiden opiskelusta (miten tunnistaa dissosiaatio jne.). Olen rajannut kaiken stressin mahdollisimman minimiin Herran ohjauksen mukaan. Omat haluni eivät aina ole samat kuin Herran, mutta Hän tuntee minut paremmin kuin tunnen itseni ja on aina oikeassa - siksi teen aika Hänen tahtonsa, luotan ja kiitän, vaikka en ymmärtäisi ollenkaan.
Mikä sinua ahdistaa, stressaa ja masentaa? (Ei tarvitse vastata.) Mitä Herra sanoo näistä asioista? Aina kun tunnistat ahdistavan ajatuksen, muistuta itseäsi totuudesta tähän asiaan liittyen. Uudestaan ja uudestaan niin monesti kuin on tarve.
Mm. edellä mainituilla minun elämä muuttui. Rukoilen puolestasi. Toivottavasti voit pian paremmin!
Isä meidän -rukous
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.
Isä meidän- rukous on aina hyvä
Herraa tulee etsiä koko sydämestään. Hän vastaa koputtavalle
Herra antaa uskovalle rauhan, jota maailmasta ei voi ikinä löytää. Tie elämään on kapea, mutta Herran henki kannattelee nöyrää. Ilman Häntä en jaksaisi tätä elämää. Maailma palaa ja ihmiset sotii. Lähimmäisenrakkaus loistaa poissaolollaan. Vain Herran tuntemalla voi tietää mitä rakkaus on ja rakastaa lähimmäistään aidosti.
Uskoontulo ei suojele ihmistä onnettomuuksilta, menetyksiltä, sairaudelta, köyhyydeltä jne. eikä tee ihmisestä millään lailla parempaa. Mutta se kyllä vähentää joitain riskejä elämässä, koska se vähentää huomattavasti aiemmin koettua epätoivoa, joka ajoi tekemään itselle haitallisia valintoja.
Monen huonon valinnan jälkeen usko oli minulle ensimmäinen hyvä valinta pitkään aikaan.
Koska minulla kuitenkin oli ratkaisuni motiivina menettämisen pelko, meni pitkään ennen kuin aloin ymmärtää uskon ydintä, eli rakkautta.
Moni uskova kyllä puhuu rakkaudesta vaikkei tiedä, mitä rakkaus on.
Paljon siunausta kaikille