50 +v naiset, kuinka paljon sairastatte?
Olen 47 v nainen. Hyväkuntoinen ja virkeä. Lapset ovat aikuisia. Olen miettinyt vai kuvittelenko vain, että todella monella yli 50 vuotiaalla on vaikka mitä kremppaa ja sairautta. Pelottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Itse en ole juuri koskaan sairaana. Minua ei ole koskaan leikattu, en ole ollut sairaalassa. En ole murtanut tai venyttänyt raajojani. Ei ole koskaan ollut haavoja missään. Ei ole tarvinnut syödä juurikaan antibiootteja. Pari pissatulehdusta on ollut. Hiivaa joskus.
Kerran olin nuorena mopokolarissa ja silloin oli kipsi jalassa ja kerran tipuin hevosen selästä ja sain nilkkavamman vuoksi kuukauden sairasloman.
On minulla joskus kokeiltu verenpainelääkettä, mutta pääsin siitä eroon laihduttamalla ja liikkumalla enemmän.
Mitä teillä muilla on?
Kommentit (28)
Vaihdevuodet ja samaan aikaan tullut hyvälaatuinen munasarjakasvain sekoitti mulla pakan.
Aiemmin kovassa kunnossa
Nivelet eivät ole ihan priimakunnossa enää, on ollut olkapäävaivoja (nyt ohi) ja joskus kolottaa lonkkia. Muuten ei valittamista. 57 v.
Määräaikaisella eläkkeellä. Tällä hetkellä ei fyysisiä sairauksia.
Ikää 60+. Astmalääkitys, mutta se on ollut jo alle nelikymppisenä. Muutaman vuoden söin vaihdevuosiin estrogeeniä. Ei muita sairauksia, vaikka ylipainoa on. Flunssia vähemmän kuin nuorena ja migreenit loppuivat kokonaan vaihdevuosiin. Kropassa kuitenkin tuntee, että ei ole enää nuori. Rasituksesta tulee helpommin kipuja ja palautuminen kestää pidempään.
Ei ole sairauksia, mitä nyt sukuvikana moni nivelrikko, tosin alkoi jo alle 50 vuotiaana
Vaikka olisi muutamaan sairauteen lääkitys, en koe "sairastavani" vaan koen itseni hyväkuntoiseksi ja terveeksi.
Ei kolota, notkeuttä ja voimaa on sekä hyvä lihaskunto..
Erittäin hyvä D-vtamiinitaso, ja viimeksi oli pieni flunssa joulukuussa 2022. Sitä ennen kesäkuussa 2019.
Aikuistyypin diabetesta en halua, eikä se ole näillä veriarvoillani lähimaillakaan. Liikunta ja hyvä ruokavalio auttavat sen välttämisessä.
N 66
Olen 78 vuotias. Vuonna 1999 sairastin elämäni ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen influenssan. Samana vuonna mursin nilkkani. Toinen nilkkamurtuma 2009. Korona kesäkuussa 2023. Yksi nuha on ollut jossain välissä. Verenpaine-, kolesteroli- ja osteoporoosilääkitys on. Nämähän eivät vointiin juuri vaikuta. Tunnen itseni hyvinkin terveeksi. Päivälenkki on n. 5 km tuolla Päijänteen rannoilla, kesällä marjastan ja talvella hiihtelen.
Varsin terve olen, tosin ylipainoinen. Minulla ei ole mitään ikäviä vaihdevuosioireitakaan.