Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää entiseltä vanhoillislestadiolaiselta

Vierailija
08.09.2024 |

Olen N24, jättänyt lestadiolaisuuden noin vuosi sitten, ja vastailen nyt tässä jonkin aikaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lesta anna mitään anteeksi toisille vaikka julistaa anteeksi ei kuitenkaan anna. Fariseukset tekee toisin kuin opettaa. 

Vierailija
42/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolainen naisjoukko iloitsee kun he on saanut jonkun laitettua Luciferin haltuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelet nykyisin lestadiolaisessa liikkeessä olevista?

Ihmettelen, miten he sietävät kaikkia ristiriitoja, joita usko tuo. Esim. miten suhtautua liikkeen ulkopuolella oleviin, jotka uskon mukaan ovat matkalla helvettiin. Tai miten suhtautua siihen, jos jotkin uskon opettamat asiat tuntuvat vääriltä tai epäuskottavilta.

Toivon, että liikkeessä olevat ovat siinä oikeasti vapaasta tahdostaan eivätkä vaikka uskon tuomam helvetinpelon takia tai muiden ihmisten miellyttämiseksi kuten itse olin. Ja toivon, että uskaltavat erota liikkeestä jos se ei tunnu omalta.

Vierailija
44/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsit eroon kadotuksen pelosta?

Olen itse vl, ja paljon miettinyt uskon asioita. Olen melko liberaali, enkä usko kaikkeen mitä tässä liikkeessä pidetään oikeana. Koen kuitenkin saavani hengellisen rauhan syntien anteeksisaamisessa tässä liikkeessä. Joskus olen miettinyt että jos lähtisin tästä liikkeestä, joutuisinko kadotukseen. Se on varmaan tyypillinen pelko vanhoillislestadiolaisilla jotka miettii liikkeestä lähtöä. Pelkoni on vahva ja estää minua kokonaan irrottautumasta tästä liikkeestä. Toisaalta koen tässä liikkeessä olevan paljon hyvää, enkä sitten haluakaan irrottatua. Roikun mukana. Jospa Jumala minuakin rakastaa tällaisenakin. T. Yksi vl

Vierailija
45/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko rakkautta. Monet kertovat ettei heillä ole rakkautta. 

Vierailija
46/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ei jaksa synnyttää enempää lapsia. Miten aviomies perustelee itselleen "oikeuden" suojaamattomaan seksiin?

Sitäkin ehkä pidetään ehkäisynä, jos pidättäydytään seksistä sillä ajatuksella, ettei haluta lapsia, ja kaikkea ehkäisyä pidetään (ainakin virallisesti) vääränä.

Ap

Kiitos vastauksesta.  Kysymykseni kuuluu siis: suojaamaton seksi ilman suostumusta? Se löytyy rikoslaista.

Vierailija
47/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten elämäsi sujuu nykyään? Kirjoitit, että on ollut vaikeaa? Opiskeletko jotain? Onko sinulla ystäviä vanhoillislestadiolaisen liikkeen ulkopuolelta?

Opiskelen, ystäviä ei ole oikein ikinä ollut, mikä liittyy ainakin osittain koulukiusaamiseen jota oli nuorempana. En viitsi kovin tarkkaan itsestäni kertoa etten tule tunnistetuksi.

Vierailija
48/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vl, ja paljon miettinyt uskon asioita. Olen melko liberaali, enkä usko kaikkeen mitä tässä liikkeessä pidetään oikeana. Koen kuitenkin saavani hengellisen rauhan syntien anteeksisaamisessa tässä liikkeessä. Joskus olen miettinyt että jos lähtisin tästä liikkeestä, joutuisinko kadotukseen. Se on varmaan tyypillinen pelko vanhoillislestadiolaisilla jotka miettii liikkeestä lähtöä. Pelkoni on vahva ja estää minua kokonaan irrottautumasta tästä liikkeestä. Toisaalta koen tässä liikkeessä olevan paljon hyvää, enkä sitten haluakaan irrottatua. Roikun mukana. Jospa Jumala minuakin rakastaa tällaisenakin. T. Yksi vl

Hyvä kysymys. Kun pian terapian alettua tuli ensimmäistä kertaa vahvoja uskonepäilyksiä, se tuntui todella pelottavalta ja vaaralliselta. Sen jälkeen en taas pitkään aikaan uskaltanut epäillä, mutta aina välillä epäilykset tulivat mieleen, mutta yhtä vahvaa pelkoa ei enää tullut. Reilun puolen vuoden päästä uskalsin ajatella uskosta luopumista aidosti vaihtoehtona, ja siitä meni vielä muutama kuukausi siihen, että julkisesti kielsin uskon.

Eli en tiedä, miten pelko hävisi, mutta jotenkin se vain hävisi. Luulen, että mieleni prosessoi asiaa silloinkin, kun en aktiivisesti ajatellut sitä.

Vierailija
49/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ei jaksa synnyttää enempää lapsia. Miten aviomies perustelee itselleen "oikeuden" suojaamattomaan seksiin?

Sitäkin ehkä pidetään ehkäisynä, jos pidättäydytään seksistä sillä ajatuksella, ettei haluta lapsia, ja kaikkea ehkäisyä pidetään (ainakin virallisesti) vääränä.

Ap

Kiitos vastauksesta.  Kysymykseni kuuluu siis: suojaamaton seksi ilman suostumusta? Se löytyy rikoslaista.

Ei raiskausta hyväksytä. Eli ajatellaan, että nainen ehkä tekee syntiä, jos kieltäytyy seksistä ehkäisymielessä, mutta se ei oikeuta miestä tekemään syntiä raiskaamalla.

Ap (ap-merkinnät taas puuttuvat monista vastauksista)

Vierailija
50/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nauraminen,huumori ja vaikkapa musiikki ja tanssi on lestalapsilta kielletty? Miksi he eivät saa tutustua muihin lapsiin paitsi oman piirimn sisäsiittoisiin samanmielisiin? Miksi ette tuomitse esim tupakointia tai nettiä, mutta pikkarit pesukomneessa ja töllö ovat pirusta seuraava? Miksi ra i s k aus avioliitossa on fine, kuin myös i n ses ti ja ja ehkäisyn kieltäminen ja siitä seuraava naisten synnytysvuoteisiin kuoleminen on ihan tosi kiva juttu? Miksi te jätätte uhrit yksin ja puhutte heistä pahaa ja valheita? Rikolliselle riittää,kun leikkii katuvaa-saa jatkaa touhujaan aivan rauhassa. Miten voitte elää tuollaisesssa alkukantaisesssa yhteisössä vielä  2024,jolloin kaikki mahdollinen tieto on parin näppäimen päässä? Mielisairaudet lienevät parissanne erittäin yleisiä-kunpa sieltä pelastuisivat pois edes lapset!  

Vierailija
51/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se totta, että siellä yhä harrastetaan näitä hoitokokouksia?

En ole ikinä itse ollut hoitokokouksessa enkä kuullut, että niitä enää pidettäisiin.

Ap

Näin on varmasti virallisesti, mutta totuus ja tosiahan on täysin toinen-minkä kyllä tiedät oikein hyvin. Se,että jonkin toimintatavan nimitystä muutetaan,ei poista sairaita käytäntöjä. 

Vierailija
52/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, että olet hengellisen väkivallan ja psyykkisen manipulaation uhri? Sinä et ole kokenut saavasi rauhaa synneistäsi jotka JEESUS on anteeksi antanut,jos niitä olet katunut ja haluat saada Häneltä voimaa parannuksen tekoon.Tosiasiassa ulkokultaisen johdon synnit ovat monikertaisesti karmaisevammat(ellet sitten harrasta esim samoja lapsiin kohdistuvia asioita kuin he tai ole mieleltäsi yhtä korruptoitunut). Sinun ja kaltaistesi vilpittömien aralla tunnolla olevien etsijöiden tulee löytää JEESUS ja RISTI-ei oppijärjestelmää, joka on ihmiskeskeinen ja ylhäältä saneltu. Jeesus ei tullut pelastamaan synnittömiä,vaan syntisiä-mutta voima parannuksen tekooon ja elämänmuutokseen tulee vain ja ainoastaan Jumalalta itseltään-ei pastoreilta tai muilta johtohahmoilta/auktoriteeteilta tai sinun omista yrityksistäsi. Luotathan Jumalaan? Lue raamattua ja rukoile ymmärrystä, mitä Hän haluaa juuri SINULLE sanoa-ei papeille,ei muille ihmisille,vaan JUURI SINULLE! Vain JEESUS voi sinunkin syntisi sovittaa,kukaan ihminen ei siihen väliin voi tulla selittämään omia arvioitaan sinun syntiesi määrästä tai sielusi tilasta. HENKILÖKOHTAINEN Jumalan kohtaaminen on se,joka auttaa sinut vapauteen. Älä jää yhteisöön,jossa määräävät ihmiset-kuolevaiset ja syntiset,kuten sinä. Missä on omanarvontuntosi,rohkeutesi,itsenäisyytesi? Miksi olet antanut päätäntävallan ajattelustasi syntisten ihmisten käsiin jotka joutuvat Jumalan tuomiolle jokainen omista teoistaan? He eivät ole sinun yläpuolellasi, vaikka niin saatatkin tuntea; se on tyypillistä lahkon ja aivopesun kynsiin joutuneelle. 

Vierailija
53/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, sama helvetinpelko ongelma on helluntailaisillakin. Mennään naimisiin henkisesti lapsena ja ollaan mm väkivaltaisissa suhteissa vain koska "huorintekijät jumala tuomitsee". Väkivalta hengellisissä raameissa on pahinta rikollisuutta,mitä tiedän.

Vierailija
54/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aivan sairasta.

Vierailija
55/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elämäsi sujuu nykyään? Kirjoitit, että on ollut vaikeaa? Opiskeletko jotain? Onko sinulla ystäviä vanhoillislestadiolaisen liikkeen ulkopuolelta?

Opiskelen, ystäviä ei ole oikein ikinä ollut, mikä liittyy ainakin osittain koulukiusaamiseen jota oli nuorempana. En viitsi kovin tarkkaan itsestäni kertoa etten tule tunnistetuksi.

Pelkäätkö lestojen kostoa vai suojeletko sisruksiasi? *Kannattaisi lukea Aila Ruohon tuotantoa tai vaikka Janne Villaa, jos et niin ole vielä tehnyt. Miksi tahdot sisarustesi kärsimysten jatkuvan? 

Vierailija
56/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nauraminen,huumori ja vaikkapa musiikki ja tanssi on lestalapsilta kielletty? Miksi he eivät saa tutustua muihin lapsiin paitsi oman piirimn sisäsiittoisiin samanmielisiin? Miksi ette tuomitse esim tupakointia tai nettiä, mutta pikkarit pesukomneessa ja töllö ovat pirusta seuraava? Miksi ra i s k aus avioliitossa on fine, kuin myös i n ses ti ja ja ehkäisyn kieltäminen ja siitä seuraava naisten synnytysvuoteisiin kuoleminen on ihan tosi kiva juttu? Miksi te jätätte uhrit yksin ja puhutte heistä pahaa ja valheita? Rikolliselle riittää,kun leikkii katuvaa-saa jatkaa touhujaan aivan rauhassa. Miten voitte elää tuollaisesssa alkukantaisesssa yhteisössä vielä  2024,jolloin kaikki mahdollinen tieto on parin näppäimen päässä? Mielisairaudet lienevät parissanne erittäin yleisiä-kunpa sieltä pelastuisivat pois edes lapset!  

Tässä kommentissa on suuri osa väärää luuloa. - ei ap, mutta ex-vl

P.S. Omituiset, joskus lentoon lähteneet luulot lestadiolaisista elävät stkeästi, kuten tuo täysin järjetön pyykkikonejuttu. 

Vierailija
57/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä itse ollut hoitokokouksessa enkä kuullut, että niitä enää pidettäisiin.

Ap

Näin on varmasti virallisesti, mutta totuus ja tosiahan on täysin toinen-minkä kyllä tiedät oikein hyvin. Se,että jonkin toimintatavan nimitystä muutetaan,ei poista sairaita käytäntöjä. 

Miksi väität, että ap valehtelisi?  Vaikutat  aggressiiviselta. 

Vierailija
58/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai raako siellä miehet toisiaan?

Vierailija
59/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommentissa on suuri osa väärää

Eritteleppä mikä on väärää luuloa? Oletko paljonkin kuullut piireissä eläneiden irtaantumiskokemuksia? Kommenttini on karrikoitu,jotta asian pointti tulee varmasti selväksi,mutta helluntaipiireissä ja muissa uskonnollisissa yhteisöissä vuosikymmeniä viettäneenä luulisi,että minulla on jonkinlaista kokemuspohjaa ihan omastakin takaa. Kommentoit että sanomani on väärää, muttet kerro mikä ja millä perusteella. Miksi? Kieroimmat ihmiset joita tunnen,ovat paitsi lestataustaisia kuin myös vapaiden suuntien edustajia-myös siis ne jotka ovat näistä erilaisista liikkeistä irtaantuneet. Kärsivät erittäin vakavista mt-ongelmista,lapsillaan on monenlaista ongelmaa ja rikostaustaa ym oireilua,on taloushuijaamista ja hyväksikäyttöä. Siis kaikkialla hengellisissä piireissä tätä ilmenee, mutta koska ketju on lestadiolaisista, kommentoin ja esitän kysymyksiä siltä pohjalta.

Vierailija
60/65 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi väität, että ap valehtelisi?  Vaikutat  aggressiiviselta. 

Ihan tosielämän tiedon pohjalta. Nimikettä "hoitokokous" ei enää uskalleta käyttää,mutta toimintatavat eivät ole muuttuneet-vain nimitykset ovat ja se ilmeisesti mielestäsi korjaa kaiken? Oksettavaa.