Kysykää entiseltä vanhoillislestadiolaiselta
Olen N24, jättänyt lestadiolaisuuden noin vuosi sitten, ja vastailen nyt tässä jonkin aikaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä lestojen korruptiosta?
En osaa kyllä korruptiosta mitään sanoa, ei ole omakohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä lestojen korruptiosta?
En osaa kyllä korruptiosta mitään sanoa, ei ole omakohtaista kokemusta.
Ja tämä taas ap
Ei nyt ihan hirveästi vakuuta nämä vastaukset :D
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suurella prosentilla, aktiivisista lestadiolaisista, on maaimankuva vääristynyt ja kuinka suurella prosentilla on uskonnosta johtuvia mt-ongelmia?
[minä vaan kysyn]
Riippuu varmaan siitä, keneltä kysyy ja mitä pitää vääristyneenä maailmankuvana. Itse en enää usko mihinkään jumaliin joten jo jumalaan uskominen tuntuu itselle vieraalta.
En osaa mitään prosenttia mt-ongelmista sanoa, minulla on aika kapea sosiaalinen piiri. Usealla sisaruksellani on myös mt-ongelmia, ja uskon omien mt-ongelmien johtuvan osittain siitäkin, etten varmaan ole saanut varhaislapsuudessani tarpeeksi huomiota.
Vaihdoitko johonkin toiseen uskontoon vai paranitko uskovaisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestojen mielestä omien lapsien rais kaus on ok kunhan rukoilee?
No eivät lestadiolaiset kyllä noin usko.
Ap (unohdin Ap-merkinnän aiemmista viesteistä)
Miksi se sitten on yleistä eikä tapauksia ilmoiteta eteenpäin vaan "sovitaan lahkon kesken"?
En usko, että milloinkaan on ollut yleinen käytäntö, ettei ilmoiteta eteenpäin, vaan hyväksikäyttötapaukset ovat olleet vain muutamien ihmisten tiedossa, jotka eivät ole ilmoittaneet eteenpäin. Ja sitä, ettei ole ilmoitettu, on perusteltu sillä, että hyväksikäyttö on jo saatu anteeksi.
Minun aikanani seurapuheissa aika usein erikseen sanottiin, että vaikka synti olisi jo saatu anteeksi, niin se pitää sovittaa myös lain edessä. Ja luulen, että noin on alettu puhua juuri niiden hyväksikäyttötapausten takia.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko Jumalaan?
En usko Jumalaan enkä mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko Jumalaan?
En usko Jumalaan enkä mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen.
Ap
Jos uskoo itseensä, uskoo Jumalaan, eikä siinä ole mitään yliluonnollista.
Kasvatetaanko lestadiolaisperheessä poikia eri tavalla kuin tyttöjä? Joskus nimittäin tuntuu, että poikia kohtaan ollaan sallivampia. Ja omassa työssä terveydenhuollossa näkee juurikin tunnollisia ja kilttejä lestadiolaityttöjä, jotka ovat masentuneita ja ahdistuneita, kun asettavat itselleen kovia vaatimuksia. Jaksamista sulle. Muista että olet hyvä ja riittävä juuri sellaisena kuin olet.
Vaimo ei jaksa synnyttää enempää lapsia. Miten aviomies perustelee itselleen "oikeuden" suojaamattomaan seksiin?
Vierailija kirjoitti:
Kasvatetaanko lestadiolaisperheessä poikia eri tavalla kuin tyttöjä? Joskus nimittäin tuntuu, että poikia kohtaan ollaan sallivampia. Ja omassa työssä terveydenhuollossa näkee juurikin tunnollisia ja kilttejä lestadiolaityttöjä, jotka ovat masentuneita ja ahdistuneita, kun asettavat itselleen kovia vaatimuksia. Jaksamista sulle. Muista että olet hyvä ja riittävä juuri sellaisena kuin olet.
Ei tule omasta lapsuudenkodista hirveästi esimerkkejä mieleen, että olisi kasvatettu eri tavalla. Kotityöt jaettiin aika tasapuolisesti, mitä nyt veljeni laitettiin leikkaamaan ruohoa ja tyttöjä ei juurikaan, ja tytöt ehkä viikkasivat pyykkejä useammin. Itse taisin kyllä ottaa enemmän vastuuta esim. pienimpien hoidosta kuin monet sisarukseni, mutta se johtui enemmän luonteesta kuin sukupuolesta, en ole vanhin tyttö ja silti tein enemmän kuin isosiskot.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo ei jaksa synnyttää enempää lapsia. Miten aviomies perustelee itselleen "oikeuden" suojaamattomaan seksiin?
Sitäkin ehkä pidetään ehkäisynä, jos pidättäydytään seksistä sillä ajatuksella, ettei haluta lapsia, ja kaikkea ehkäisyä pidetään (ainakin virallisesti) vääränä.
Ap
Ovatko sisaruksesi vielä vanhoillislestadiolaisia?
Miten elämäsi sujuu nykyään? Kirjoitit, että on ollut vaikeaa? Opiskeletko jotain? Onko sinulla ystäviä vanhoillislestadiolaisen liikkeen ulkopuolelta?
Mitä ajattelet nykyisin lestadiolaisessa liikkeessä olevista?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko sisaruksesi vielä vanhoillislestadiolaisia?
Reilu puolet on, osa tosin vielä sen verran nuoria etteivät käytännössä voi itse päättää.
Ne on laittanut lapsiaan ja muitakin jotka ole lahkoissa saatanalle niin näitkö tätä. Sen päälle he ovat ilkeitä viallisia niitä kohtaan joilla menee huonosti.
Ei ole kokemuksia ei-uskovaisten huijaamisesta.
Rauhanyhdistysten, suviseurojen ym. työvuoroista on kyllä semmoinen kuva, ettei monikaan niitä oikeasti halua tehdä. Tunnollisimmat sitten tekevät ja vähemmän tunnolliset eivät tee.
Ap