Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kaikki, mitä tarkoittaa stidit?

Vierailija
10.02.2007 |

Siis itse tiedän, mutta tuli vain mieleen, kun sana oli olennaisessa roolissa yhdessä ylioppilaskirjoitustehtävässä.

Voidaanko olettaa, että Lapissa tiedetään, mitä tämä slangisana tarkoittaa???

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole yleinen sana joka puolella Suomea!! Aika hassua.

Vierailija
2/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän sen ja käytänkin, mutta esim. 20-vuotias työharjoittelijamme ei tiennyt sanaa eikä olla edes ihan Lapissa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei tiennyt sanaa, ei voinut ymmärtää pilakuvan merkitystä ainakaan varmasti. Tehtäviähän valittiin kolme viidestä, että mahdollisuus oli jättää tämä tehtävä väliin. Mutta joka tapauksessa ei ole tasa-arvoinen koe silloin! Pitääpä pistää palautetta.

Vierailija
4/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aikas epäreilua jos ylioppilaskokeessa ollut. eihän siellä muitakaan murresanoja kai ollut, vai oliko? aikamoista etua niille jotka sattuu slangia osaamaan...

Vierailija
5/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Tampereella asun. Olen asunut pääkaupunkiseudullakin ja sieltä on ollut kavereita, muttei koskaan ole sana tullut eteen.

Vierailija
6/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riittää - törkeä virhe tekijöiltä:-(

Vierailija
7/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin aloituksesi, ap. Olisin veikannut jotakin huumeisiin liittyvää :)

Mutta asiayhteydessä kenties olisin ymmärtänyt.

Isä kotoisin Helsingistä, itse olen syntynyt ja aina asunut Itä-Suomessa.

Vierailija
8/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yhdistettynä tekstiin) ymmärtää sanan, kuin sanan, johon sillä viitataan!

Vierailija
9/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella asun ja täältä kotoisinkin.

En ole ikinä kuullutkaan!

Vierailija
10/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaupan kassalla ja asiakas pyysi stidejä, en ymmärtänyt mitä halusi ja hän sitten suomensi sanan minulle. Ei todellakaan kuulu Itä-Suomessa käytettäviin sanoihin.

Vierailija
11/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli toimittajan kirjoittama artikkeli, ja toinen pilapiirros, jossa kaksi henkilöä istuu penkillä ja toinen sanoo: " Ei, kyllä meidän nyt pitää ryhtyä vaikuttamaan yhteiskunnan asioihin." Toinen vastaa: " Joo, onks sulla stidejä?" Tehtävänantona on verrata aineistojen antamaa kuvaa tapahtumasta. Kuva oli imestynyt Helsingin Sanomissa.

Vierailija
12/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, vaikka ei asuisi pääkaupunkiseudulla. Itse olen tiennyt jo vaikka kuinka kauan.

Vierailija
13/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun YTL:aan lähtee valituksia siitä, että matematiikan kokeessa on pitänyt laskea biljardipallon tilavuus ja se ei ole onnistunut, kun oppilas ei ole tiennyt, mikä on biljardi.

Vierailija
14/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiä voiko olettaa et kaikki tietäis...

Vierailija
15/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tiennyt minäkään (Oulun lääni) vaikka TV:tä tuleekin katsottua. Kaikilla ei sitä paitsi ole TV:tä.

Vierailija
16/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai nyt kun muistelen, voi olla että teininä festareilla olisi se yksi söpö helsinkiläispoika opettanut mulle tuonkin slangisanan, mutta luulen etten olis yo-äidinkielessä uskaltanut sen varaan laskea ;)

Siis, ei kuulu normaaliin sanavarastoon ainakaan Tampereen korkeudella. Oli kyllä lautakunnalta moka.

Vierailija
17/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tämän tiedon puute osoittautuu yleiseksi ongelmaksi, YTL tulkitsee tuloksia tilanteen mukaan? Ei siellä ole mitään kiveenhakattua ohjetta, jota ei voitaisi muuttaa, mikäli sana " stidi" ei ole tuttu pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Nyt on vielä erityistilanne, kun tekstitaidon koe on ensimmäistä kertaa käytössä.

Vierailija
18/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vain kiinnitti huomiota tähän, kun näytin hänelle kokeen. En itsekään tajunnut, kun sana on niin tuttu, vaikken helsinkiläinen olekaan. Etelässä kuitenkin asun.

Ajattelin vain varmistaa tämän, että onko se tuttu kaikille vai ei. Huomenna pitää ruveta noita vastauksia lukemaan ja arvioimaan.

Vierailija
19/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olettaa, että kaikki suomalaiset tuntevat kyseisen sanan!

Itse olen lapsesta saakka käynyt säännöllisesti Helsingissä, lähisukulaiseni ovat paljasjalkaisia stadilaisia. Silti en ole sanaan törmännyt.

Ja jos oikein ymmärsin, niin tässä tapauksessa pilapiirroksessa ei ollut sellaista asiayhteyttä, että sana olisi siitä selvinnyt. Ei siis ollut esimerkiksi tulitikkuja näkyvillä, josta olisi voinut päätellä sanan merkityksen.

Hyvä tehtävä sinänsä, mutta sana olisi pitänyt mielestäni suomentaa tehtävänannossa. Nyt siihen eivät ole voineet vastata ne, jotka eivät sanan merkitystä ymmärtäneet.

Vierailija
20/22 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttötrio. Koostui kolmesta näyttelijästä; Tarja-Tuulikki Tarsala, Iiris-Lilja Lassila ja joku kolmas. Lauloivat mm: " pienenpieni tulitulitikku hammastikkua lempi, hammastikku teräväpäinen päivästä toiseen empi jne" . Olin lapsi ja tykkäsin kovasti tosta " biisistä" . Vanhemmat siskoni sanoivat aina tulitikkuja stideiksi. Emme asuneetHelsingissä, lähellä kylläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä