Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Proppu nielussa, miltä se pitäisi tuntua?

Vierailija
07.09.2024 |

Mulla aika ajoin tulee tuonne nieluun sellainen ihme klöntti, joka tuntuu ja yskiessä meinaa pullahtaa pois, mutta kuitenkaan ei tule. Tuntuu kuin olisi sitkeä limanpala, ei kuitenkaan varmaan sitä ole. Nyt luin propuista, voisikohan olla sellainen? Hengitykseni kuulemma haisee, mikä voisi senkin selittää. Lapsena muistan kouluterkkarin maininneen että mulla oli proppuja tuolloin. Joku herkkyys niihin? Mutta onko kellään kokemuksia siitä tuntuuko proppu joltain, kiitos? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu juuri tuolta, miten kerroit. Itse sain pumpulipuikolla painelemalla klöntin pois.  Hammasharjalla harjatessa nielua lähti myös yksi. Oksennus meinasi kyllä tulla.

Vierailija
2/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu se hieman kuin kurkkukipuna minulla. Joskus tulee sellaisia pieniä proppuja, yskiessä tulee pois. Pyrin kurlaamaan suuvedellä, vaikuttaa ainakin hieman auttavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan proput varsinaisesti tuntuneet. Tai no, joskus olen epäillyt, että kurkkukipu johtuisi niistä, mutta minkäänlaisena klönttinä ei siis ole tuntunut. Ne vain haisee kuin viemäri 🤢

Vierailija
4/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös proppuja ja henki haisi herkästi. Nielurisat oli myös tosi isot ja tulin tosi herkästi kipeäksi. Yhtään jos sain kylmää, niin heti tuntui kurkussa ja lapsena oli monta angiinaa.

Viimein 20-vuotiaana risat leikattiin. Samalla selvisi, että olivat olleet kroonisesti tulehtuneet.

Leikkauksen jälkeen alkoi "uusi elämä", kun flunssailu väheni superpaljon. Ennen oli useampi flunssa per vuosi ja nyt tuntui huisin hyvältä, kun meni ainakin vuosi terveenö. Ja leikkauksen jälkeen kestin kylmääkin tulematta kipeäksi.

Tämä ehkä vähän ohi kysymyksen, mutta jos jotain auttaisi mun kokemus.

Vierailija
5/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso lampulla näkyykö niitä. Pumpulipuikolla voi kevyesti painella pois. Ei niille oikein muuta voi tehdä, koska se vika on limakalvon rakenteessa. Nielurisojen leikkaus auttaa, mutta siihen ei kannata mennä jos tilanne siedettävä. Toki hyvä suuhygienia auttaa. Ja proput tuntuu pienenä kutittavana klönttinä ja välillä voi olla vähän kipuakin. Pienet ei tunnu miltään. 

Vierailija
6/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että lapsi on ruuvin työntänyt nenäänsä, mutta että propun kitalakeen porannut niin vähän outo juttu.

Vierailija
7/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppu = sulake. Miten sellainen on nieluun päätynyt?

Vierailija
8/35 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin, että minulla on proppuja, kun kurkun suunnalla oli aina klöntin tunnetta, mutta minulla kehittyykin nenänieluun jotain räkälaattoja, jotka valuvat sitten kohti kurkkua. Saan irrotettua niitä nyökyttämällä päätä laajasti (hitaasti).

Vierailija
9/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli semmonen kaihertava tunne kurkussa aina kun oli proppuja. Ja suussa maistui pahalta 😝 Vasta aikuisena jatkuvan angiinakierteen takia tehty nielurisaleikkaus poisti vaivan lopullisesti. Mulla kaiken juurisyynä oli isot ja tulehdusten takia kuoppaisiksi jääneet risat. Leikkauksen jälkeen 0 angiinaa ja 0 proppua ja aikaa leikkauksesta on jo 15 vuotta. 

Vierailija
10/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla aina tunnu ja sehän tässä ikävintä onkin. Nielurisojen poistoon ei vanhaa oteta sanoi erikoislääkäri. Käski jollain liuoksella kurlutella. Painelen vain sellaisella mustapääraudalla ja nielusta tursuaa haisevaa moskaa. Ei kukaan tajua miten pahasti tämä rajoittaa sosiaalista elämääni. 

Vierailija
11/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin nielurisoihin kertyy noita klönttejä ja kyllä haisee. Itse poistin niitä pikkusormella pullautellen niin että nielu tulehtui ja päädyin päivystykseen ja tiputukseen. Risa leikattiin sitten ja vaivat poistui. Nielurisaleikkaus on kivulias.

Voi pullautella pois muttei mitenkään pakonomaisesti jatkuvasti. Saattaa olla että jotkut ruoka-aineet esim maitotuotteet lisää näitä. Kyseessä on siis ruoasta jäämät, olisko maitoproteiini tmv mikä eniten haisee.

Vierailija
12/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi mutta multa on lapsena poistettu jotkut risat, oliko ne sitten kita- vai nielurisat?

Joskus tulee proppuja mutta tosi pieniä.

Vierailija
13/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli näitä kun söin aamupalaksi kaurapuuroa. Enää ei ole tullut vuosikymmeniin.

Sain ne ulos laittamalla kynttä sen alle, ne on tietynlaisessa pussissa nielussa. En tiedä, saisiko niitä itse irrotella mutta näin tein. Lopulta niitä ei enää tullut.

Vierailija
14/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla häipyneet. Oiskohan iän myötä. Ihana että ei tarvi kaivaa niitä. 

Vierailija
16/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tongin hammastikulla pois. Toiselle puolen tulee, siinä on iso ja kuoppainen risa. Toiselle puolen ei tule.

Täältä luin joskus, että maitotuotteet ja kaakao/suklaa tekee joillekin. Huomasin sitten, että tosiaan tulee silloin, kun juon kaakaota.

Välissä oli monta vuotta, ettei niitä tullut. Silloin en kyllä syönyt paljoa suklaata. Mutta ehkä se olikin viini, jolla ne pysyi poissa. Nyt kun olen taas juonut viiniä muutamana iltana, niin ei ole kaakaostakaan tullut proppuja. Viini tuhoaa suusta huonoja bakteereita. Täytyy tutkia asiaa lisää. 

Vierailija
17/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä tunnu ollenkaan, joskus voi tuntua aivan aavistuksen verran että on jotain siellä nielun sopukoissa tai voi olla jopa vähän ärtynyt se kohta jossa proppu majailee. Sen kyllä yleensä maistaa ja haistaa itsekin.

Jos on pieninkään epäilys, ruiskautan apteekin lääkeruutalla syvälle nielun nurkkiin vettä. Sillä ne irtoavat ja haitat poistuvat. Oksennusrefleksi on kyllä vähän hankala aina kun nielua ronkkii.

Vierailija
18/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luulin, että minulla on proppuja, kun kurkun suunnalla oli aina klöntin tunnetta, mutta minulla kehittyykin nenänieluun jotain räkälaattoja, jotka valuvat sitten kohti kurkkua. Saan irrotettua niitä nyökyttämällä päätä laajasti (hitaasti).

Sama juttu minulla. Semmosia kuivia joissa on vähän limaa ympärillä, eivät hause miltään ja aina kolmion muotoisia.

Vierailija
19/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proppu = sulake. Miten sellainen on nieluun päätynyt?

Tai sitten se väkäsillä varustettu muovinpala, joka vasaralla isketään betoniin porattuun reikään. Kuka on porannut kurkkuasi?

Vierailija
20/35 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan: nielurisaleikkauksesta toipuminen on varsinkin aikuisena melkoisen kivulias koettelemus. Olin 33 kun leikattiin ja kyllä oli kovat kaksi viikkoa sen jälkeen. Onneksi tiesin varautua tähän ja maksimiannostuksella kipulääkkeitä pärjäsin just ja just. Mutta oli kaiken vaivan arvoinen se leikkaus. Vieläkin puistattaa kun muistelee, kuinka oli jatkuvasti kurkku kipeä ja söin angiinoihin antibioottia antibiootin perään. Sitten noita proppuja rupesi tulemaan ja hammastikulla niitä kaivelin kurkku veressä. Yäk!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan