Säästätkö tietoisesti elämisen kustannuksissa jotenkin?
Esim kikkailemalla pörssisähkön kanssa tai hyödyntämällä työsuhde-etuja tmv?
Kommentit (38)
Tuolle yhdelle tiedoksi (jonka lasten S-ostojen bonukset tulevat hänelle) Lidlin sovelluksen VOI ladata koko perheen laitteille!
Pyydä lapsia (ja mahdollista puolisoa) lataamaan sovellus, ja sitten kirjautuvat siihen sinun tunnuksellasi.
Sovelluksessa olevasta Lidlin 'kortista' voi myös ottaa kuvakaappauksen jolla saa bonuksia kerättyä, mutta sovelkus kannattaa ladata jos siellä olevat edut haluaa joskus joku muu aktivoida jne.
Pakko se on säästää. Töissä ollessa, kulutus lipsahti. Säästäminen ei ole uusi juttu. Aina vähemmillä varoilla on säästetty sieltä ja täältä. Pörssisähkö on alhaalla uunissa valmistetaan leipää ja pullaa vaikka koko päivän. Pyykit aina pesutuvalla. Omaa konetta en ole ikinä omistanut. Aamulla alelappuna se, mitä ei illalla varmasti enää ole myytävänä. Omat vaatteet parsin kasaan jos tulee paikattavaa ja kulutan loppuun.
Säästän:
- pörssisähkö käytössä
- epassilla syön ulkona
- ruokailun, matkustan jne. opiskelijakortilla
- välillä teen esim. hernekeittoa, niin saa usean päivän ruoat alle eurolla
Pörssisähkö ja halvoilla tunneilla käytetään koneet ja laitteet
Suihku vaihtunut pesulappuun ja ämpäriveteen
pidän: älä osta mitään viikkoja, eli päätän että tällä viikolla EN osta mitään (asun yksin)
ei lemmikkiä, ei päihteitä
ei mitään tilattua lehteä (Pirkka ja Yhteishyvä riittää)
ei mitään muutakaan tilattua palvelua
mitään palveluita EN käytä (ravintola, kampaamo jne)
Ostan ruuat 70% Lidlistä, eron huomaa heti jos käy muissa kaupoissa =kallista, varsinkin hevi-osastolla laatu ja hinnat Lidlissä parhaat.
Ostan vaatteet 90% ulkomailta, joko netin kautta tai matkoilla. En Temusta, vaan Eurooppalaisista (hieman kuin H&M mutta edullisimmista) ketjuista, alennukset sesonkien lopussa hyödyntäen, harvoin täydellä hinnalla.
En käy enää juuri missään, pl. teatterissa välillä. Aiemmin tuli käytyä ulkona syömässä, jopa baareissa, keikoilla jne. nykyään ainoa mikä jäänyt teatteri ja joskus _harvoin_ merkkipäivänä tmv. saatan käydä ravintolassa.
Kyttään super-halpoja lentotarjouksia, käyn seosingin ulkopuolella, enkä edes harkitse ns. 'kalliita maita' vaan esim. Berliini Oslon sijasta jne.
Säästän. Käyn hakemassa ruoat ruokajakeluista, pesen täysiä koneellisia pyykkiä, pyöräilen ja kävelen, käyn työpaikalla salilla ja suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Säästän. Käyn hakemassa ruoat ruokajakeluista, pesen täysiä koneellisia pyykkiä, pyöräilen ja kävelen, käyn työpaikalla salilla ja suihkussa.
Mistä saa muka niin paljon ruokaa ruokajakelusta ettei tarvitsisi kaupassa käydä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän. Pesen aina täysiä kokeellisia pyykkiä ja kuivaan ulkona kun on hyvä ilma. Hyödynnä kaiken ilmaisen ruuan eli täytän kesän ja syksyn ajan pakastimia. En soita turhia puheluita. Hyödynnän työsuhde-etuna nettiä. Pidän huonelämpötilaa talvella matalalla ja pukeudun sisällä lämpimästi, en polta valoja turhaan. Ostan punalappuja ja aletuotteita, jos kyseessä on tarvitsemani tuote. Korjaan vaatteita, kenkiä, asuntoa jne itse sen mukaan kun osaan. Leikkaan hiukset itse. En syö ulkona, vaan teen itse ruuan. En tilaa lehtiä. Harrastan vain sellaisia asioita, mitkä ovat ilmaisia.
Ja sitten kuolet. Vaikka et ole edes elänyt.
Eri. On se silti elämää vaikka ei ole varaa mihinkään muuhun kuin aivan välttämättömään. Tietenkin me köyhätkin haluaisimme nauttia elämästä vaikkapa käymällä joskus kahvilassa, kuten joskus ennen oli mahdollista. Nyt ei ole ja näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa muka niin paljon ruokaa ruokajakelusta ettei tarvitsisi kaupassa käydä?!
Täältä. Käyn useampana päivänä viikossa ja hyvin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle yhdelle tiedoksi (jonka lasten S-ostojen bonukset tulevat hänelle) Lidlin sovelluksen VOI ladata koko perheen laitteille!
Pyydä lapsia (ja mahdollista puolisoa) lataamaan sovellus, ja sitten kirjautuvat siihen sinun tunnuksellasi.
Sovelluksessa olevasta Lidlin 'kortista' voi myös ottaa kuvakaappauksen jolla saa bonuksia kerättyä, mutta sovelkus kannattaa ladata jos siellä olevat edut haluaa joskus joku muu aktivoida jne.
Kiitos vinkistä. Tuokin riittää, että kaikilla on QR-koodin kuvakaappaus, sillä useimmat edut saa kuitattua ilman aktivointia.
Mä ajan työmatkoja yhteensä melkein 100km päivässä. Suoraa moottoritietä, jossa nopeusrajoitus on 120km/h. Mä en silti ikinä aja kuin satasta. Säästän bensoissa melkein satasen kuussa "hidastelemalla".
Vierailija kirjoitti:
Säästän, etäpäivänä itse tehty lounas kotona. Syön lounaaksi lounaspaikassa punnitun salaatin, säästö 2-3€ per pv. Ravintolassa syöminen on vähentynyt radikaalisti, enää käyn lounasbuffassa ravintolassa, ravintolan annoshinnat liian korkeita. Vain teinit käy pikaruokapaikoissa, ei koko perhe. Suunnittelen viikoittain ruokalistan ja ostoslistan -> säästöä. Tänä kesänä ei tehty koko perheen lomareissua-> säästöä. Syyslomareissun tekevät teinit kaveriensa kanssa-> säästöä.
Olen pitänyt budjettia noin 20 vuotta ja en muista milloin olisin ollut näin tiukalla budjetilla. Perheellinen eli kaksi teiniä ja kaksi palkansaajaa. Tosin olemme elämänvaiheessa, jossa kulutus on suurin eli teinit, teinien harrastukset, teinien vaatteet, kolme autoa, okt, kesämökki.
Kolme autoa? 😲
Olen aina ollut pienituloinen totaali yh. Silti on oma asunto maksettu, eikä tuollaista ihme nuukailua. Juotteko kaikki rahat vai miten ihmeessä ei ole varaa kunnon ruokaan tai kahvilaan? Tottakai on!
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan itselläni ei ole suinkaan loputtomasti sitä rahaa, vaan on säästettävä monestakin asiasta.
Kävin mm. laittamassa itselleni vapaaehtoisen luottokiellon.
Nykyään huijauksia on niin paljon, että tuo on fiksua. Itse jouduin ottamaan omaehtoisen luottokiellon tietomurron vuoksi. Oli järjetöntä joutua selittämään töitä hakiessa, että olen nimenomaan asioistani huolellinen ihminen kun otin omaehtoisen luottokiellon etteivät rikolliset pääse hyväksikäyttämään minua. Moni haastattelija katsoi minua kuin olisin puhunut suunnilleen astrologiasta.
Onhan minulla pankkitililläkin omat valintani sen suhteen, missä maissa korttiani voi käyttää ja kuinka suuri vuorokausirajani on. Jos lähden ulkomaanmatkalle, voin muuttaa noita helposti muutamassa minuutissa nettipankissa. Huijausuutisia lukiessa tulee mieleen, että mikseivät ihmiset laita kaiken varalle noita rajoituksiaan nettipankissaan kuntoon? Tulee aina halvemmaksi torjua rikollisuutta kuin joutua sen uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän. Pesen aina täysiä kokeellisia pyykkiä ja kuivaan ulkona kun on hyvä ilma. Hyödynnä kaiken ilmaisen ruuan eli täytän kesän ja syksyn ajan pakastimia. En soita turhia puheluita. Hyödynnän työsuhde-etuna nettiä. Pidän huonelämpötilaa talvella matalalla ja pukeudun sisällä lämpimästi, en polta valoja turhaan. Ostan punalappuja ja aletuotteita, jos kyseessä on tarvitsemani tuote. Korjaan vaatteita, kenkiä, asuntoa jne itse sen mukaan kun osaan. Leikkaan hiukset itse. En syö ulkona, vaan teen itse ruuan. En tilaa lehtiä. Harrastan vain sellaisia asioita, mitkä ovat ilmaisia.
Ja sitten kuolet. Vaikka et ole edes elänyt.
Eri. On se silti elämää vaikka ei ole varaa mihinkään muuhun kuin aivan välttämättömään. Tietenkin me köyhätkin haluaisimme nauttia elämästä vaikkapa käymällä joskus
Kauniilla säällä kävely ja termospullokahvit kaunissa puistossa ovat varsin edullinen huvi. Välillä kirkkkoon voi mennä kuuntelemaan ihan musiikkia ilmaiseksi. Sitä ohjelmalehtistä ei ole pakko ostaa. Monia taidenäyttelyitä voi katsoa ilmaiseksi. Kirjaston lehtilukusalissa saa lukea mielenkiintoisia artikkeleita eri lehdistä. Elämästään saa mielenkiintoisen ilman suurta rahaakin. Ostin kirpputorilta pilates-kirjan eurolla eli liikuntaakaan en jätä pois välistä, vaikka vain kävelen ja pyöräilen ulkona.
Säästän, pakko ei olisi mutta haluan kerryttää varallisuutta. En pihistele kaikesta, en lasten asioista enkä terveyden kustannuksella. Mutta mm kotiruokaa (syksystä kevääseen leivinuunissa), eväät töihin, työpaikan tarjoilut hyödyksi, ei herkkuja överisti, marjat, sienet, perunamaa, pörssisähkökikkailu, ei turhia vaatteita, ei muotia, meikkejä , ei sisustusta, ei maksullisia lehtiä/viihdepaketteja ym hömppää mille ei oikeastaan ole lopulta aikaa.
Tottakai. Suomesta vain se välttämätön. Ei suomalaisia tuotteita ja muut suoraan ulkomailta ilman välikäsiä