Mikä auttaa polven nivelrikkokipuun
Painoa ei voi pudottaa, joten joku toinen keino tai onko tietoa mistään kunnon lääkkeestä?
Kommentit (57)
Polven ja koko vartalon rauhallinen elvyttävä liikunta, joka ei siis tarkoita edes kävelyä, vaan on istuen ja maaten tehtävissä. Fysioterapeutilla käynti ohjeistusta varten. Kun jokin paikka on kipeä, tahtoo koko keho jumittua, minkä voi näin välttää. Kepin käyttö vaikeissa kipuvaiheissa. Polvituki.
Olet varmaankin kokeillut jo monia lääkkeitä. Jos kertoisit niistä, muut eivät turhaan alkaisi luetella jo kokeilemiasi tai sinulle jostain syystä sopimattomia vaihtoehtoja.
Miten niin painoa ei voi pudottaa??
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua lopettaa herkuttelua
Ap
Painon pudottaminen normaaliin BMI tasoon
Ei siihen oikein ole muuta apua, jos ei ole ylipainoinen, niin pitää yrittää säästää sitä polvea niin, ettei hypi tai juokse, jolloin nivel vaurioituu ennestäänkin.
Kipuvoiteita ja lääkkeitä voi käyttää ja ehkä joku tuki olisi hyvä.
Varmaan viime kädessa on tekonivelleikkaus, mutta jonot ovat kovin pitkiä. Tuttavani oli jo pyörätuolissa ja pääsi kahden vuoden jonotuksen jälkeen leikkaukseen. Nyt on kuin toinen ihminen, kun kauheat kivut loppuivat. Se oli kyllä korona-aikaa, jolloin muutenkaan ei ollut oikein esim. hoitajia käytettävissä tarpeeksi, kun koronapotilaita pidettiin teholla.
Kipulääkkeet, liikunta fysioterapeutin ohjeiden mukaan, laihduttaminen ja polvituki. Kokeile ostaa polvituki, se ei maksa kuin vähän yli kympin, jostain Lidlistä tai netistä niitä saa. Se ei kaikille auta, mutta sukulaiseni sai siitä polvikulumakipuun niin hyvän avun, että kävelee nyt parin kilometrin lenkkejä, kun ennen tukea meni joku sata metriä ja kivuliaasti.
Pudota painoa, mikään lääke ei auta. Itselläni auttaa polvituki ja yöksi laitan kudotun villaisen suojan lämmittämään.
Etoricoxib. Painonpudotus ensin tietysti. Mikäli et halua lopettaa herkuttelua niin sitten ei auta mikään muu kuin täytyy vain sinnitellä.
Painonhallinta ja jalan lihaksien vahvistaminen. Molemmat vaativat aikaa ja vaivaa mutta nuo ovat käytännössä ainoat konstit joista on apua. Polvituki ja särkylääkkeet toki auttavat akuutteihin kipuihin mutta eiväthän ne tilannetta paranna.
Kiitos vastauksista. Buranaa olen käyttänyt ja on polvitukikin, semmoinen halpa juurikin. Painan 50kg, joten ei se painosta kipeydy.
Ehkä pitää jostain katsoa parempaa polvitukea, kun tuon viimeisen vastauksen sisältö pisti tätä miettimään.
Pudota painoa. Kivut vain pahenee kun rustot kuluu ja siellä ole enää mitään jäljellä. Burana ja Panadol, jokin kipuvoide/-geeli ja lepuuttelu.
Laserhoito voi olla hyvinkin tehokasta, myös kotikäyttöön myytävä matalateholaser. Itse en usko mihinkään sokeasti ja ymmärrän myös plaseboefektin, mutta kokeilin noin tonnin maksavaa matalateholaserlaitetta omaan polveeni, ja se lievensi kipua aivan merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Pudota painoa. Kivut vain pahenee kun rustot kuluu ja siellä ole enää mitään jäljellä. Burana ja Panadol, jokin kipuvoide/-geeli ja lepuuttelu.
Olen 175cm pitkä ja painan 37 kg. En uskalla pudottaa painoa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta ja jalan lihaksien vahvistaminen. Molemmat vaativat aikaa ja vaivaa mutta nuo ovat käytännössä ainoat konstit joista on apua. Polvituki ja särkylääkkeet toki auttavat akuutteihin kipuihin mutta eiväthän ne tilannetta paranna.
Tuli nyt kesällä ajettua polkupyörällä useampi kymmenen kilometriä päivässä, ja nyt ei enää pääse kivulta sängystä ylös eikä kauppaan pääse lähtemään. On vaikeita asioita nämä.
Minä asiointi liikunnan jälkeen pidän 2-3 päivää lepoa. Saan pidettyä aisoissa pahenemisen, lääkäri sanoi että kortisonipiikin voi ottaa, mutta olen kuullut ettei pitkä aikainen apu ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua lopettaa herkuttelua
Ap
No sitten Ozempic, Saxenda tmv.
Liike on lääke.
Täällä entinen polvivaivainen, joka aloitti neljä vuotta sitten liikkumaan säännöllisesti ja vaiva on poissa.
Liikunta, joka vahvistaa jalan ja varsinkin reiden lihaksia, auttaa polvikipuun, sillä vahvat lihakset tukee kipeää polvea heikkoja paremmin.
Talvisin kävelen n. 120 km. kuukaudessa, eli 40 km viikossa ja tämän lisäksi jumppaan kotikuntosalillamme kuntopyörällä, soutulaitteella ja crosstreinerillä neljänä iltana viikossa.
Kesäisin pyöräilen neljänä päivänä viikossa, nyt on kilometrejä takana 1920, tavoite on 2500 ennen kuin tulee talviaika ja pimeät illat, silloin siirryn taas kävelyyn.
Suosittelen ehdottomasti liikunnan lisäämistä. Minä syön ja juon normaalisti, eli herkkujakin mahtuu hyvin elämään, paino pysyy kurissa ja polvikipu katoaa.
Viljaton ruokavalio.